تاریخ : 09:28 - 1395/05/11
کد خبر : 54798
سرویس خبری :
 

دومینوی افشای پاداش های نجومی به مس ایران رسید!

دومینوی افشای پاداش های نجومی به مس ایران رسید!

دومینوی افشای حقوق‌ها و پاداش‌های نجومی در بدنه دستگاه‌های اجرایی کشور به ویژه شرکت‌های تابعه دولت که با تکیه بر ضوابط و مکانیزم‌های من‌درآوردی به تاراج منابع مالی و بیت‌المال عمومی مشغول بوده‌‌‌اند، همچنان ادامه دارد که این بار به مس ایران رسید.

کارگرآنلاین: اظهارات رضا علیزاده و محمدحسین فرهنگی نمایندگان مردم ورزقان و تبریز در مجلس شورای اسلامی در خصوص اعطای پاداش 7 میلیارد و 500 میلیون ریالی شرکت ملی صنایع مس ایران به اعضای هیأت مدیره و برخی مدیران این شرکت در حالی روی خروجی برخی رسانه‌ها قرار گرفت که به نظر می‌رسد قصه دست‌اندازی و سوء‌استفاده‌های این چنینی در بدنه برخی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های تابعه دولت سر درازی دارد.

دومینوی افشای حقوق‌ها و پاداش‌های نجومی در بدنه دستگاه‌های اجرایی کشور به ویژه شرکت‌های تابعه دولت که با تکیه بر ضوابط و مکانیزم‌های من درآوردی به تاراج منابع مالی و بیت المال عمومی مشغول بوده‌اند، همچنان در حال رونمایی است و در این میان پاسخی شفاف و روشن از سوی آقایان مسوول به افکار عمومی داده نشده است.

سنگینی و غیرقابل توجیه بودن اعطای این سقف از پاداش‌های بی‌حساب و کتاب و نامتعارف به مدیران شرکت ملی مس ایران به حدی بود که به فاصله تنها دو روز از افشاگری‌های دو نماینده شاخص استان در این خصوص، حجت‌الاسلام مهدوی امام جمعه شهرستان ورزقان نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با طرح این سوال که پرداخت پاداش 7 میلیارد و 500 میلیون ریالی به مدیران مس چه توجیهی دارد؟ خواستار پاسخگویی عاملان این ریخت و پاش مدیریتی شد.

پرداخت‌های این چنینی و نامتعارف حقوق و پاداش به آقایان مدیر در صنعت مس ایران که به نظر می‌رسد به رسم و رویه پذیرفته شده این شرکت طی سال‌های متمادی بدل شده است، در شرایطی موجبات اعتراض و واکنش مسوولانه نمایندگان مجلس، امام جمعه ورزقان و افکار عمومی را برانگیخته است که هنوز چند ماهی از ابلاغ سیاست‌های عملی و راهبردی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به عنوان شعار سال 95 از سوی مقام معظم رهبری نمی‌گذرد و علاوه بر این منویات و دیدگاه‌های صریح و شفاف معظم‌له در خصوص دریافت‌های نجومی و حقوق‌ها و پاداش‌های خارج از عرف، هنوز تازه و در دسترس می باشند.

پرداخت حقوق‌ها و پاداش‌های خارج از ضابطه و عرف معمول در شرکت ملی مس ایران در شرایطی رایج و نهادینه شده است که مدیران بالادستی این مجموعه طی سال‌های گذشته در عمل به تعهدات ذاتی، قانونی و سازمانی خود به مهد استخراج مس، طلا و خاک ارزشمند مس، یعنی منطقه ورزقان همواره قصورها و کوتاهی‌های مشهودی داشته و دارند و هم اکنون نیز بخش عمده‌ای از تعهدات قانونی این شرکت بر زمین مانده است.

این در حالی است که با توجه به وقوع زلزله تأسفبار سال 91 ورزقان، شرکت ملی صنایع مس ایران متعهد به تخصیص و تزریق سالانه درصدی قابل توجه از درآمدهای ناشی از استخراج مس منطقه، به امر توسعه، بازسازی و عمران ورزقان است و البته بنابر اخبار رسیده، این تعهد و وظیفه سازمانی نیز با کندی و سختی صورت می‌گیرد.

تأسف‌بارتر اینکه با وجود تصویب و موافقت شرکت ملی صنایع مس ایران با ایجاد و راه‌‌اندازی شرکت مس آذربایجان به عنوان شرکتی مستقل در منطقه طی یکی دو سال اخیر، شرکت مس به عنوان حامی مالی و سیاست‌گذار اصلی آن تاکنون آن طور که باید و شاید در تخصیص و تزریق اعتبارات و بودجه‌های مورد نیاز این مجموعه صادق نبوده و این شرکت به نوعی تنها روی کاغذ موجودیت دارد و تمامی درآمدهای حاصل از استخراج و فرآوری مس در منطقه، به خزانه مس هدایت و منتقل می‌شود./فارس