تاریخ : 19:45 - 1395/05/14
کد خبر : 55105
سرویس خبری :
 

بانک کارآفرینی امید حاضر به همکاری نیست

بانک کارآفرینی امید حاضر به همکاری نیست

استاندار همدان با بیان اینکه بانک‌های استان همکاری خوبی دارند، گفت: بانک کارآفرینی امید سختی‌هایی برای استان ایجاد کرده و حاضر به همکاری نیست که در صورت عدم همکاری به صورت ملی این موضوع را حل می‌کنیم.

کارگرآنلاین: ظهر امروز کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به دلیل همزمانی این جلسه با کارگروه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با حضور استاندار و نماینده مردم ملایر در مجلس و فرماندار ملایر برگزار شد.

معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار همدان با اشاره به برگزاری هفتاد و ششمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، اظهار کرد: طبق آخرین آمار 157 واحد مورد بررسی قرار گرفتند که 660 مصوبه در این جلسات مصوب شد و از این مصوبات 165 مصوبه اجرایی شده است.

رضا قیاسی به تشکیل کمیته پایش با حضور نمایندگانی دستگاه‌های مرتبط و استانداری اشاره کرد و گفت: کمیته از 20 روز گذشته تشکیل و موارد تصمیم‌گیری شده پایش می‌شود؛ در مرحله نخست تماس با واحد تولیدی انجام می‎شود که در صورت وجود مشکل، رصد و پیگیری موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی مرحله دوم کمیته را سرکشی از واحدهای صنعتی برشمرد و بیان کرد: 80 درصد مشکلات واحد‌های تولیدی تسهیلات و تعیین تکلیف با بانک‌هاست و 20 درصد سایر موارد است.

معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار همدان با بیان اینکه می‌توانیم از استان‌های پیشتاز در رفع موانع تولید باشیم، افزود: تاکنون هم آمار نشان از تحقق این مهم دارد هرچند به وضعیت موجود قانع نیستیم.

وی ادامه داد: اگر تصمیمات گرفته شده اجرایی شود در فاز اول باید با تعیین و تکلیف واحدهای تعطیل و نیمه فعال ورود کنیم.

قیاسی دو مجموعه کیان کرد تولید منسوجات لاستیک و کیان وینسا در تولید درب و پنجره UPVC ملایر را از مجموعه‌های رو به راه استان دانست و تصریح کرد: مشکل این دو مجموعه حل شده است و اگر سایر واحدها نیز مشکلشان حل شود به اهداف نزدیک می‌شویم.

در دستور جلسه اول مشکل شرکت خاتم ملایر در خصوص جمع‌آوری انشعاب آب مطرح و مصوب شد که این مشکل از طریق شرکت آبفا حل شود.

در دستور جلسه دوم شرکت مشکل کاوش کارتن با بانک تجارت مطرح و مصوب شد تا دی ماه به این شرکت مهلت داده شود و در صورت عدم توافق پیگیری صورت گیرد.

مشکل واحد تولیدی صنعتی ملایر در خصوص بدهی بانک صادرات، بدهی برق و مشکل گاز این واحد مورد بررسی قرار گرفت و مصوب شد سه ماه عدم پیگیری بانک انجام شود و مشکل برق این واحد نیز توسط شرکت برق رفع شود.

شرکت دژبام آسیا که در تولید ایزوگام فعال است مشکل بدهی چهار ساله پرداخت به بانک صنعت و معدن دارد و مصوب شد پیگیری‌ها برای حل مشکل این واحد تولیدی و پرداخت بدهی 700 میلیون تومانی اقدام شود.

محمدناصر نیکبخت شرکت سیم و کابل ملایر را دارای شرایط خوبی برای واحد و کارگران دانست که آهنگ رشد مناسبی دارد و اظهار کرد: این واحد درخواست 3 میلیارد تومان سرمایه درگردش از بانک ملت برای بازگشت به شرایط فعالیت با ایجاد اشتغال برای 250 نفر همچون گذشت را دارد چراکه اکنون کلیه خطوط فعال است.

وی به فعالیت دو بخش صنایع مفتولی و پلیمری در شرکت سیم و کابل ملایر اشاره کرد و ادامه داد: این اظهار نظر که اهمیت کارخانه به مسؤولان ارائه نشده است درست نیست؛ حداقل در سه سال گذشته دو بار جلسه با مدیرعامل بانک صنعت و معدن داشتیم چراکه این واحد از جمله واحدهای قابل اعتلا و بسیار اقتصادی است که باید به آن کمک کرد.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است باید این واحد فعال‌تر شود که این کار باید با ایجاد شغل برای 250 نفر که ظرفیت دارد، انجام شود.

استاندار همدان عزم دولت را با توجه به فرمان مقام معظم رهبری عمل به اقتصاد مقاومتی به نحو احسن دانست و افزود: با توجه به نام ستاد تسهیل سعی شده تمام موانع برای تولید رفع شود؛ در صورتی که هر مطلبی در بانک به حوزه حقوقی رفت فاتحه آن خوانده شده است.

در ادامه مصوب شد 20 میلیارد ریال سرمایه درگردش از بانک ملت به شرکت سیم و کابل ملایر با اخذ وثیقه خارج از طرح ارائه شود.

نیکبخت تصریح کرد: اگر بانک ملت بتواند با شرکت سیم و کابل ملایر در ارائه تسهیلات همکاری کند این شرکت از تمام شرکت‌های فعال در استان بهتر است.

استاندار همدان در ادامه نقش صدا و سیمای همدان و رسانه‌های استان در بحث پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی در ستاد تسهیل را بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: حضور رسانه‌ها در ستاد تسهیل هم برای ما راستی‌آزمایی در اجرای مصوبات است و هم دلگرمی برای مردم.

شرکت سیلیس امید ازندریان نیز درخواست تسهیلات از بانک سپه با سود کم و مدت طولانی در بازپرداخت را داشتند که استاندار اظهار کرد: سود بانک و سود تسهیلات در اختیار بانک‌ها، دولت و مجلس نیست و در تشکیلات شورای پول و اعتبار تصویب می‌شود که امروز به 18 درصد رسیده است، هرچند امیدواریم بازهم کاهش یابد، البته سود در بخش کشاورزی نیز به 15 درصد رسیده است.

نیکبخت در خصوص زمان پرداخت با توجه به ارائه دو نوع تسهیلات نیز یادآور شد: یک تسهیلات برای احداث کارخانه و تولید از صفر با سرمایه ثابت در درازمدت ارائه می‌شود و ارائه سرمایه در گردش یک ساله با سود 30 درصد برای تأمین مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان قرار داده می‌شود.

گلستانی نماینده تولیدکنندگان شهرستان ملایر نیز با اشاره به مشکلات تولید مسؤولیت‌های اجتماعی را یکی از دو مشکل عمده در تولید برشمرد و تصریح کرد: در بخش تولید کارفرمایان و کارآفرینان به صورت نانوشته این موارد را رعایت می‌کنند و گله و شکایت از برخی همکاران از جمله بانک‌ها و امور مالیاتی داریم که همراه بخش خصوصی نیستند.

وی ادامه داد: خواسته بخش خصوصی و فعالان اقتصادی این است که در هیأت دولت و ستاد تسهیل بخشایش جرائم پلکانی از سال 89 بررسی شود؛ اگر قرار است رکود حذف شود باید یک نمود عملی هم در وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مرتبط صورت گیرد.

نماینده تولیدکنندگان ملایر اظهار کرد: هیچ نیرو و سربازی مخلص‌تر و ولایی‌تر از تولیدکنندگان و کارآفرینان وجود ندارد چراکه با وجود همه مشکلات لحظه‌ای کار خود را متوقف نکرده‌اند.

استاندار همدان با بیان اینکه برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها نرخ حامل‌های انرژی مقداری افزایش قیمت داشت، یادآور شد: این کار به منظور دادن نقدینگی به مردم و رسیدن به نرخ واقعی در حامل‌ها انجام شد؛ دولت نیز تصویب کرد 30 درصد درآمد حاصل از این افزایش قیمت به واحدهای تولیدی داده شود.

وی به ارائه تسهیلات ارزان قیمت به واحدها برای نوسازی ماشین‌آلات اشاره کرد و گفت: رکود موجود امروزی نیست و آسیب و تحریم‌ها هم فشار آورده و موجب ایجاد رکود شده بود.

نیکبخت بحث محاسبه پلکانی جریمه‌ها را عنوان کرد و ادامه داد: جرائم پلکانی را دولت سال 89 مصوب کرد که این کار دولت نبود و مصوب دولت نیاز نداشت و فقط باید شورای پول و اعتبار ورود کند، دولت در مهرماه سال 94 این گزارش را دریافت و جریمه پلکانی را حذف کرد.

وی با تأکید بر اینکه دولت تدبیر و امید از آغاز به کار با توجه به شعارها کار کرد، اظهار کرد: می‌دانید که تورم و رشد اقتصادی کجا بود و الان کجاییم؟ تنها راه احیای اقتصاد دو مورد فاصله از اقتصاد وابسته به نفت و اجرای اقتصاد مقاومتی است.

استاندار همدان با بیان اینکه بانک‌های استان همکاری خوبی دارند، ادامه داد: به غیر از برخی بانک‌های غیر دولتی که هنوز فعال نشدند همه بانک‌ها در استان عملکرد خوبی دارند.

وی گفت: بانک کارآفرینی امید نیز سختی‌هایی برای استان ایجاد کرده و حاضر به همکاری نیست که در صورت عدم همکاری به صورت ملی این موضوع را حل می‌کنیم.

نیکبخت خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی، جلسات ستاد تسهیل و ستاد ملی همه برای حل مشکلات است، بی‌انصافی می‌دانم اگر از همکاری بانک‌های استان قدردانی نکنم.

وی با بیان اینکه بحث موانع بیمه، مالیات، معوقات و چک برگشتی را ستاد تسهیل از سر راه برداشت، درخواست‌های واحد دامی شیری 100 رأسی را منطقی دانست و افزود: البته بعید می‌دانم بانک‌ها وثایقشان را از سهل‌البیع به موارد دیگر تبدیل کنند؛ همیشه سعی می‌کنند وثایق سهل‌الوصول باشد اما ارزیابی مجدد از گاوداری صورت گیرد و سرمایه در گردش نیز با وثیقه ارزیابی شده و یا وثیقه دیگری ارائه شود.

استاندار همدان به مشکل شرکت شایان سام با بانک ملی اشاره کرد و افزود: ستاد تسهیل با نامگذاری رئیس این ستاد به نام فرماندهی از سوی رهبر معظم انقلاب به منظور انجام کار انقلابی و ضربتی است و بانک‌ها به پول خود برسند و واحد‌های تولیدی فعال و ایجاد اشتغال شود.

وی خاطرنشان کرد: واحدهایی که بانک تملک کرد هیچ یک فعال نشده است و در برخی موارد سرمایه‌ای که باید در بانک‌ها در گردش باشد یک جا فریز شده و در برخی موارد هم بانک‌ها علاقمند به خرید ساختمان شده‌اند.

نیکبخت با گلایه از یکی از مدیران بانکی استان ادامه داد: این ستاد ملی و استانی است و همه بانک‌ها و مسؤولان برای تحقق اقتصاد مقاومتی بسیج شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اگر مانعی در اجرای مصوبه یک واحد تولیدی ایجاد شد دوباره به جلسه بیاورید، اظهار کرد: نمایندگان مردم ملایر در مجلس حضور پررنگ، تأثیرگذار، پیگیر و دلسوزانه در پیگیری مشکلات دارند.

استاندار همدان به فرصت نمایندگان استان در گرفتن اعتبارات اشاره کرد و گفت: بالای 80 درصد اعتبارات استان در تهران بلوکه است که باید نمایندگان از این فرصت در دریافت اعتبارات استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک رسانه‌ها، مردم و به ویژه بانک‌ها و نمایندگان استان در اجرای اقتصاد مقاومتی طوری پیش برویم که در پایان سال گام‌های بلندی برداشته باشیم و شاهد ایجاد اشتغال در استان باشیم./فارس