تاریخ : 15:59 - 1395/05/20
کد خبر : 55493
سرویس خبری :
 

جلودارزاده: مقصر بیکاری جوانان، نظام‌آموزشی است، البته سیستم کارآفرینی هم می‌تواند دخیل باشد

بالاترین آمار بیکاری زنان تحصیلکرده در رشته‌های علوم‌انسانی

جلودارزاده: مقصر بیکاری جوانان، نظام‌آموزشی است، البته سیستم کارآفرینی هم می‌تواند دخیل باشد

نماینده مردم تهران گفت: همه مشکلی که برسر راه افراد تحصیلکرده بیکار است بر می‌گردد به نظام آموزشی که در گذشته این نسل در آن تحصیل کرده‌اند و متاسفانه بعد از گذشت سالها به هیچ اتفاق خوشایندی منجر نشده است.

کارگرآنلاین: نیروی انسانی توانمند وتحصیلکرده مهم ترین و ارزشمند ترین دارایی و ثروت یک کشور است. افرادی که بتوانند با توجه به نیاز جامعه و البته مهارت های خود شغل مناسبی پیدا کنند قطعا می توانند در شکوفایی و رشد یک کشور تاثیر گذار باشند. در حالی که چندی پیش علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد 96 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور مهارت برای اشتغال ندارند و تنها چهار درصد فارغ التحصیلان کشور متناسب با بازار کار تحصیلات کسب کرده اند؛ سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین نسبت بانوان تحصیلکرده بیکار را دو برابر مردان تحصیلکرده عنوان می کند.

جلودارزاده پیش از انتخاب به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان بود. او معتقد است که عمده معضل بیکاری زنان تحصیل کرده از فارغ التحصیلان علوم انسانی است. به عقیده این نماینده مجلس نظام آموزشی باید تغییراتی در این زمینه داشته باشد.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با عضو فراکسیون کارآفرینی مجلس دهم را در ادامه می‌خوانید؛

بیکاری در جامعه ایرانی معضلی نیست که افراد کم سواد و کم مهارت با آن دست به گریبان باشند؛ متاسفانه این روزها تعداد افراد تحصیلکرده بدون شغل رو به افزایش است. در این میان تعداد بانوان تحصیلکرده بدون شغل بیشتر از آقایان است. دولت یازدهم و البته فراکسیون کارآفرینی که به تازگی در مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است چه برنامه ای برای رفع این معضل دارد؟

هم در دولت پیگیر این موضوع بوده ایم و هم در مجلس شورای اسلامی در صدد هستیم تا با شکل گیری نهضت کارآفرینی جهش و گامی بلند در راستای رفع این معضل برداریم. خوشبختانه نهضت کار آفرینی در مجلس شورای اسلامی در قالب فراکسیون شکل گرفته است و هنوز نو پا است اما امید داریم با عزم و اراده اعضاء این فراکسیون بتواند کارهای مفیدی برای کارآفرینان و افراد جویای شغل انجام دهد . این حرکت نه تنها درمجلس بلکه در دولت هم در حال پیگیری و انجام است و بزودی در کشور اجرایی می شود. دولت وظیفه دارد بسترها را مطالعه ، پژوهش و بررسی کرده و سپس اعلام کند. نکته دارای اهمیت آن است که اجرای آن مسئله ای نیست که دولت در آن دخیل باشد و یا فراکسیون کارآفرینی بخواهد آن را اجرایی کند. مسئولان در این زمینه از خود مردم کمک می خواهند . اجرای هر برنامه ای در این راستا برعهده کسانی است که جویای اشتغال و کارآفرینی هستند.

یعنی دولت تنها نقش بررسی و ریشه یابی معضل بیکاری را دارد؟ این در حالی‌ست که همگی بر این باور هستیم که دولت باید بیکاری را ریشه کن کند و این معضل را برای همیشه پایان دهد.

دولت تسهیلگر است، یعنی عوامل توسعه و اشتغال را بررسی می کند و شرایط را برای افرادی که جویای شغل هستند فراهم می کند. مسیر توسعه اشتغالزایی را فراهم می کند و راهنمای مردم در مسیر ناشناخته ای است که بسیاری حتی آن را نمی شناسند. در بسیاری از موارد افراد بیکار می توانند صاحب در آمد و شغل شوند اما نمی دانند باید از کدام مسیر حرکت کنند و هدفشان کجاست. بسیاری حتی نمی دانند چه شغلی می خواهند، چه اندازه در آمد باید داشته باشند و مسیر برایشان تاریک است. دراین رابطه باید عنوان کرد که وجود راهنما برای صرفه جویی در زمان و بهره وری بیشتر از انرژی می تواند فرد را سریعتر به مقصد برساند. در صدد پررنگ تر کردن نقش راهنما و تلاش مسئولان در این رابطه هستیم.

آیا نگاه ویژه ای در این رابطه به اشتغال بانوان شده است و مسئولان در صدد رفع معضل بیکاری زنان تحصیلکرده هستند؟

فراکسیون کار آفرینی مجلس شورای اسلامی برای همه افرادی که بیکار هستند تلاش خواهد کرد و در حال برنامه ریزی است . در واقع این فراکسیون برای آحاد جامعه تشکیل شده است اما حتما می دانید که بانوان تحصیلکرده بدون شغل تعدادی دو برابر آقایان دارند. در نگاه بسیاری مسئله بیکاری بانوان کم اهمیت جلوه می کند اما باید در نظر داشته باشیم که برای تحصیلات این افراد زمان و هزینه صرف شده است که از منابع مهم بشمار می روند بنابراین جامعه باید از میزان سواد و آگاهی این افراد بهره وری کند . در این خصوص نگاه ویژه ای به زنان نشده است

بانوان تحصیلکرده بدون شغل معمولا در چه رشته هایی به دنبال شغل هستند؟

اتفاقا سوال خوبی کردید؛ معمولا افرادی که در رشته های علوم انسانی تحصیلکرده اند ، به ویژه فارغ التحصیلان رشته حقوق بیشتر به دنبال شغل هستند و آماربیکاری بانوان در این رشته ها بیشتر است. بانوان تحصیلکرده ای که رشته های مهارتی را فراگرفته اند معمولا شاغل هستند. پرستاران، مهندسان، هنرمندان و رشته هایی از این قبیل .

بنابراین بخشی ازمشکل بیکاری بین افراد تحصیلکرده در جامعه ناشی از روش نادرست انتخاب رشته و نگرش ناآگاهانه به بازار کار است ؟

بیشتر مشکلات ما یا بهتراست بگویم همه مشکل که برسر راه افراد تحصیلکرده بیکاراست برمی گردد به نظام آموزشی که در گذشته این نسل در آن تحصیل کرده اند و متاسفانه بعد از گذشت سالها به هیچ اتفاق خوشایندی منجر نشده است. حتما بیاد دارید روزهایی را که دختران و حتی پسران در دوران راهنمایی تنها دو درس یا واحد طرح کاد یا حرفه و فن داشتند و فقط همین . نظام آموزشی درآن دوران دانش آموزان را با مهارت آموزی واهمیت آن آشنا نکرد. حال در این زمینه باید عنوان کنم که اکنون با نسلی بدون شغل روبرو هستیم که دانش آموزان همان دوران هستند. حال نیاز به زمان داریم تا با همکاری و همفکری دولت و مجلس بتوانیم نقایص را برطرف سازیم و دانش آموزان و دانشجویان را به سمت و سویی سوق دهیم که مهارت آموزی اهمیت بیشتری داشته باشد.

فراکسیون کارآفرینی در این زمینه برنامه ای دارد؟

فراکسیون کارآفرینی همین موضوعات را بررسی می کند ، یا مطالعه و پژوهشی که در دولت اتفاق می افتد مبنی برهمین واقعیت هاست. تا بتوان معضل را ریشه کن کرد. این اتفاق هم خواهد افتاد و دور از ذهن نیست که بیکاری از بین برود. مجلس کارخود را شروع کرده و درمسیر پیشرفت قراردارد. در این راستا اتاق فکری به بررسی مشکلات می پردازد . این موانع در هفت حوزه شناسایی شده است. ایده، پول، سرمایه، اخذ مجوزها، بازاریابی، ایجاد شرایط فرهنگی در جامعه، یافتن بازار سرمایه و نیروی انسانی از جمله مهمترین آنهاست.

چقدر زمان لازم است تا ایران کمترین آمار افراد تحصیلکرده بدون شغل داشته باشد و این تعداد به حداقل برسد؟

تمام تلاش خود را می کنیم تا آخر برنامه پنج ساله ششم بتوانیم مشکل را رفع کنیم. این هدفی است که هم دولت و هم فراکسیون کارآفرینی بر آن اصرار دارد. تصور می کنم این زمان برای انجام مطالعات، پژوهش و اجرا زمان کافی و مناسبی باشد. ضمن اینکه باید مبانی آموزشی را هم متحول کرد.

به طور کلی در گفتگو با شما به این نتیجه رسیدم که ریشه مشکلات بیکاری در نظام و سیستم آموزشی است.

اتفاقا همه مسئله به نظام آموزشی بر نمی گردد؛ یقینا عاملی چون نقص در سیستم کارآفرینی کشور هم می تواند در این ماجرا دخیل باشد. سیستم کارآفرینی باید از ظرفیتی برخوردار باشد که افراد دارای تحصیلات را در مسیر کسب تجربه تبدیل به افرادی کارآفرین کند. من منشاء این ناقص بودن را نظام آموزشی می دانم. خوشبختانه باید اظهار کرد وقتی مسئولان در موضوعی به اتفاق نظر می رسند ، مشکلات خیلی زودتر رفع می شود.

برای اشتغالزایی زنان تحصیلکرده پیش از این در وزارت صنعت معدن و تجارت گام هایی برداشته شد، در این رابطه توضیح دهید و آیا فعالیت ها ادامه پیدا خواهند کرد؟

40 درصد از فارغ التحصیلان زن جویای کار مشکل اشتغال دارند که در این شرایط طرح‌هایی مانند خود اشتغالی، اشتغال خانگی، تعاونی و مجتمع‌های تولیدی و صنعتی در شش رشته مورد نیاز زنان از سوی وزارت صنعت معدن تجارت تشکیل شده است. کمیته‌ای دراداره کل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز راه اندازی شده است و به فعالیت خود ادامه می دهد. زنان تحصیلکرده کشور ما توانمندی آن را دارند تا در زمینه های علمی، فناوری پژوهشی و فناوری به جایگاه بسیار بالایی دست پیدا کنند.