تاریخ : 11:08 - 1395/05/28
کد خبر : 55912
سرویس خبری : سیاسی
 

افشای جزئیاتی جدید درباره پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران توسط آمریکا

افشای جزئیاتی جدید درباره پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران توسط آمریکا

تازه ترین جزییات مربوط به پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد آمریکا به ایران نشان می‌دهد که در ماه ژانویه یک هواپیمای باری ایران با ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد پس از آنکه آمریکایی‌ها از فرودگاه تهران برخاستند، ژنو را ترک کرده است.


کارگرآنلاین: جزئیات جدیدی که از پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد آمریکا به ایران و همزمانی آن با آزادی شهروندان آمریکایی فاش شده، حاکی است که مقام‌های آمریکایی تا زمانی که هواپیمای نیروی هوایی سوئیس که حامل آمریکایی های آزاد شده بوده از تهران خارج نشده، به ایرانی ها اجازه دسترسی به 400 میلیون دلار را نداده‌اند.

این گزارش نشان می دهد: زمانی که هواپیمای نیروی هوایی سوئیس حامل شهروندان آمریکایی از فرودگاه تهران برخاسته، آنگاه هواپیمای باری ایران اجازه یافته است تا همان روز 400 میلیون دلار پول نقد را از فرودگاه ژنو خارج کند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و سایر مقام‌های رسمی این کشور تاکید کرده اند که پرداخت این پول به ایران به هیچ عنوان باج نبوده است.

برخی نمایندگان جمهوریخواه آمریکا دولت باراک اوباما را متهم کرده‌اند که در ازای آزادی 5 شهروند آمریکایی توسط ایران، 400 میلیون دلار پول نقد به عنوان باج پرداخت کرده است.

این 5 شهروند آمریکایی از جمله جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست، 16 ژانویه در ازای آزادی 7 ایرانی که به اتهام نقض تحریم‌ها در آمریکا بازداشت شده بودند، آزاد شدند. مبادله این زندانیان همزمان با لغو تحریم‌های بین المللی علیه ایران بوده است.

در آن زمان، آمریکا اعلام کرده بود که بخشی از دارایی های ایران به ارزش 400 میلیون دلار را که از سال 1981 میلادی توقیف شده، آزاد کرده و 1.3 میلیارد دلار دیگر را نیز بابت بدهی‌های قبلی به ایران پرداخت نموده است.

ولی نحوه پرداخت این پول و ارتباط آن با آمریکایی های آزاد شده ابهامات زیادی را در بین نمایندگان آمریکایی و منتقدات دولت به وجود آورده است.

استفاده از هواپیمای ترابری ایرانی که پر از پول بوده یکی از زوایای پنهان و مرموز تحویل 400 میلیون دلار به ایران را روشن کرده است. مقام‌های آمریکایی پیش از این حاضر نشده بودند تا اعلام کنند این پول چگونه و چه زمانی به ایران تحویل داده شده است.

مدیران شرکت هواپیمایی ایران ایر پرواز تهران به ژنو  را سازماندهی کردند و این هواپیما سپس با پول نقد شامل یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزهای بین المللی، به سوی تهران پرواز کرده است.

یک مقام آمریکایی در این باره تاکید کرد: مهمترین اولویت ما بازگرداندن شهروندان آمریکایی به وطن بوده است. زمانی که آمریکایی ها 17 ژانویه از فرودگاه تهران پرواز کردند، مقام‌های ایرانی در ژنو اجازه یافتند تا به 400 میلیون دلار پول نقد دسترسی پیدا کنند.

دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز به شدت از پرداخت این پول به ایران انتقاد کرد و آن را یک رسوایی دانسته است./تسنیم