تاریخ : 10:43 - 1395/05/31
کد خبر : 56050
سرویس خبری : سیاسی
 

 هیچ فردی بابت دریافت حقوق‌های نامتعارف به قوه قضاییه معرفی نشد

همه مدیرانی که استعفا کردند از ذخایر کشورند

هیچ فردی بابت دریافت حقوق‌های نامتعارف به قوه قضاییه معرفی نشد

سخنگوی دولت با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر شناسایی ۱۰۰۰ نفر که حقوق غیرمتعارف دریافت می‌کردند، گفت: این ادعا غلط است و از این تعداد فقط ۳ درصد حقوق نامتعارف داشتند همچنین هیچ کسی در این‌باره به قوه قضائیه نرفت زیرا حقوق‌ها غیرمتعارف بود اما غیرقانونی نبود.

کارگرآنلاین: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما در خصوص ارزیابی فعالیت‌های دولت گفت: اگر مروری به وضعیت کشور در شهریور 92 داشته باشیم متوجه می‌شویم که تحریم‌ها از مواردی بود که کشور را در وضعیت نامناسبی قرار داده بود. تحریم ها از سال 90 به بعد در سطح گسترده تری آغاز شد و به غیر از صادرات نفت نقل و انتقالات مالی را هم دربر گرفت. در سال 92 به جایی رسیدیم که نفت در برابر غذا قرار بود مبادله شود و لایحه‌ای هم برای این کار آماده شده بود.

نوبخت در ادامه با تشریح برخی شاخص‌های اقتصادی در شهریور سال 92 گفت: تورم در سال 92 بیش از 40 درصد بود و رشد اقتصادی ایران به منفی 6،8 درصد رسیده بود. تورم شدید و رکود عمیق درآمدها را محدود کرده بود به نحوی که این شاخص از 119 میلیارد دلار به 50 تا 60 میلیارد دلار تقلیل یافته بود. انتظار مردم این بود که دولت فشار را از اقتصاد بردارد و وضعیت تحریم های ظالمانه پایان یابد. از شهریور 92 سفرها شروع و تلاش شد که اجازه ندهیم تحریم ها بیشتر شود و امکان صادرات را داشته باشیم.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخش بزرگی از حقوق کارکنان از منابع مالی دولت و فعالیت های عمرانی پرداخت می شد و هر چه تحریم ها شدیدتر می شد و این منابع محدودتر می شدند باید تلاش می کردیم این شاخص ها را در وضعیت مناسب قرار دهیم تا مردم بهبود شرایط را بر سر سفره های خود احساس کنند. صادرات نفت از یک میلیون بشکه در چهار ماهه نخست امسال به دو میلیون و 568 هزار بشکه رسیده است که شاخص خوبی برای افزایش تولید است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: این امر ناشی از تلاش دولت با راهنمایی مقام معظم رهبری و دیگر قوا بود که توانستیم تحریم ها را برداریم و بودجه کشور را تأمین کنیم. اگر تحریم ها ادامه می یافت منابع محدودی که در اختیار داشتیم محدودتر می شد اما باز ملت ایران کوتاه نمی آمدند همانطور که در دفاع مقدس کوتاه نیامدند.

*رشد اقتصادی منفی 6،8 را به مثبت 3،6 رساندیم

وی در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی و تأثیر برداشته شدن تحریم‌ها بر زندگی مردم گفت: الان در شرایطی صحبت می کنیم که رشد اقتصادی منفی 6،8 درصدی را به رشد 3،6 درصدی رسانده ایم. ما در جلسات روز یکشنبه و پنجشنبه دولت با رئیس جمهور مسائل اقتصادی را چک می کنیم. اگر چنین نظارتی بر کار و عمل نبود امروز نمی توانستیم این دستاوردها را داشته باشیم.

نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر هماهنگ نبودن تیم اقتصادی دولت افزود: کسانی که این ادعا را دارند باید بگویند چه مستنداتی برای حرفهای‌شان می آورند در حالی که در جلسات دولت همه موظف به جمع بندی مطالب اقتصادی هستند. چرخ اقتصادی دولت از مسیر سیاست های طولی و اقتصادی به حرکت درآمده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در استناد صحبت خود پاییز سال قبل و بسته خروج از رکود را مثال زد و افزود: در آن زمان قرار بود از دو مسیر تسهیلات بانکی برای صنعت به تولید بیشتر در خودرو برسیم و توانستیم 130 هزار دستگاه خودرو را وارد بازار کنیم که از این راه 4 هزار میلیارد تومان پول دادیم و 7 هزار 500 میلیارد تومان دولت از بودجه عمرانی در طرح ها استفاده کرد.

وی با اشاره به رشد اقتصادی یک درصد در سه ماه اول سال و رسیدن این رقم به حدود دو درصد گفت: برای اینکه آثار این رشد دیده شود و اقتصاد رونق داشته باشد باید سرمایه گذاری شود که یکی از این مسیرها تسهیلات بانکی و مسیر دیگر منابع عمومی دولت است. آنچه که در دو سال گذشته از طریق این دو اقدام به دست آمد افزایش اشتغال و تولید است. این اتفاق زمانی که رخ داد در واحدهای تولیدی هم تأثیر گذاشت و واحدهای تولیدی نیمه تمام را توانست به مرحله فعالیت و تولید برساند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مردم می توانند این اقدامات را با در نظر گرفتن اشتغال جوانان حس کنند، گفت: باید فرصت شغلی ایجاد کنیم و در این جهت باید به تکمیل واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری در آنها اقدام می شد که در این زمینه 7هزار 500 واحد با اختصاص 16 هزار میلیارد تومان فعال شد.

نوبخت با اشاره به آمار واحدهای تولیدی در استان های مختلف برای دریافت تسهیلات گفت: در همه استان ها 1996 واحد تولیدی موفق شدند بالغ بر 1945 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند. این اقدام فقط محدود به آقایان نعمت‌زاده و سیف نبود و دولت بر سر این کارها آمد تا اقدام مناسب در جهت تولید ملی و اقتصاد مقاومتی صورت گیرد.

*مردم می‌توانند همین امسال آثار اقدامات دولت را ببینند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند همین امسال آثار اقدامات دولت را ببینند و جمع بندی اقدامات دولت یازدهم باید همین امسال مشخص شود. برنامه ها برای آینده تهیه شده و ارائه خواهد شد و برای اینکه بتوانیم فعالیت های خود را جمع بندی کنیم باید بدانیم که از این 7 هزار 500 واحد تولیدی چه تعداد موفق شده اند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در زمانی که مسئولیت را گرفتیم بیش از 2 هزار 400 واحد عمرانی در دولت داشتیم که باید تکمیل می شد و بر اساس آمار بیش از 11 هزار و 115 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی استان ها تخصیص یافته است. کل اعتبار عمرانی استان ها 7 هزار میلیارد تومان است که تاکنون بیش از 50 درصد این مبالغ پرداخت شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: 3 هزار میلیارد تومان تاکنون در جهت مهار آب های مرزی سرمایه گذاری شده است که 14 هزار و 115 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی بوده است و به تولید کمک کرده است. تمام اینها در شرایطی است که با محدودیت منابع مواجه هستیم. تا پایان سال تأثیرات اقدامات دولت در زمینه های مختلف مشاهده خواهد شد و طرح های ناتمام تکمیل می شود.

نوبخت با تأکید بر اینکه تلاش شد که تحریم ها برداشته شود تا از آثارش مردم استفاده کنند، گفت: در ادامه کار، نظام اداری ما باید بازنگری شود. سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی را در همه استانها احیا و بخش قابل توجهی از اختیارات ملی‌مان را به آنها تفویض کردیم. کار برنامه ریزی از اختیارات خاص رئیس جمهور است و نمی تواند در یک وزارتخانه قرار بگیرد.

*فکر نمی‌کنم موضوع فیش‌های حقوقی تا انتخابات فراموش شود

سخنگوی دولت در ادامه به موضوع فیش‌های حقوقی اشاره کرد و گفت: این موضوع فکر نمی‌کنم تا انتخابات فراموش شود. نظام اداری ما باید بازنگری شود. پیش بینی ما این است که تا پایان امسال 244 هزار میلیارد تومان منابع کسب کنیم و از این میزان باید 197 هزار میلیارد تومان فقط حقوق جاری پرداخت کنیم یعنی حدود 200 هزار میلیارد تومان از این 244 هزار میلیارد تومان باید دستمزد بپردازیم و حدود 44 هزار میلیارد تومان نیز برای طرح های عمرانی  کشور باقی می ماند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اکنون بخش بزرگی از بودجه را پرداخت می‌کنیم اما رضایت کافی در بین همکاران وجود ندارد چون دریافتی های ماهیانه بسیار محدود است بنابراین این نظام پرداختی به خاطر کثرت دستگاه های اداری نیازمند بازبینی است. در سه ماهه نخست امسال فقط بیش از 5 هزار 500 میلیارد تومان برای ترمیم حقوق و جبران نابرابری ها بین همکاران پرداخت کردیم برای اینکه راضی شوند اما اکنون چقدر رضایتمندی دارند؟

*هیچ فردی بابت دریافت حقوق‌های نامتعارف به قوه قضاییه معرفی نشد

وی درباره اینکه گفته می‌شود تعداد فیش های حقوقی نامتعارف تا هزار نفر است، گفت: این 100 درصد غلط است بلکه گفته اند ما هزار مورد را بررسی کرده ایم و از این هزار مورد سه درصد حقوق های نامتعارف دارند بنابراین هزار موردی که می‌گویند به این معنی نیست که همه آنان حقوق نامتعارف دارند.هیچ کسی در این‌باره به قوه قضاییه نرفت چرا که حقوق‌ها غیرمتعارف بود اما غیرقانونی نبود. ضمن اینکه عمده کسانی که حقوق غیرمتعارف می گرفتنداز بنگاه های اقتصادی بودند که طبق ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری خود را مستثنی کرده بودند و مجوزهای قانونی داشتند.

سخنگوی دولت افزود: بنابراین دریافتی آنان اگرچه غیرمتعارف بوده اما غیرقانونی نبوده است که این افراد با استفاده از خلأ قانونی از مصوبات خاصی استفاده می‌کردند بنابراین متأسفانه قانون ما ایراد دارد. به همین علت وقتی این اتفاق رخ داد چند اقدام در دولت صورت گرفت یکی اینکه سریع وارد بررسی شد تا علت این پرداخت های غیرمتعارف مشخص شود که البته عمده آنها بانک ها و بیمه ها بودند بنابراین دولت وارد اقدام و عمل شد تا مشخص شود که آنان از چه گریزگاه های قانونی استفاده کرده اند و چه امتیازی در اختیارشان بوده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: در بررسی‌ها مشخص شد که آنان یک سری مصوبات خاص در اختیارشان بوده است که می توانستند از آن استفاده کنند و دولت قطعاً تا موقعی که این اتفاق نیفتاده بود از آن آگاهی نداشت در غیر این صورت زودتر از این، اقدامات قانونی صورت می گرفت. آنان در داخل خودشان از این تسهیلات استفاده می کردند که ما بسیار شرمنده شدیم ضمن اینکه از ابتدای این دولت تاکنون تلاش کردیم یک درصد نرخ تورم را کاهش بدهیم تا رضایتمندی مردم را فراهم کنیم اکنون یک عده ای حقوق نامتعارف دریافت می کنند که احساسات و نشاط مردم را تلخ می کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما درباره این تعداد که حداقل 13 نفر گزارش اعلام شد نسبت به عزل و برکناری شان در همان زمان اقدام کردیم و برای اینکه این کار تکرار نشود در شورای حقوق و دستمزد مصوبه ای را گذراندیم که بر اساس این مصوبه اکنون برای مردم روشن شده است که هیچ یک از مقامات سیاسی، معاونان آنان دریافتی شان بیش از 10 میلیون تومان نیست و حتی آنانی که در بنگاه ها یا محیط های سخت باشند سقف دریافتی شان 18 میلیون تومان تعیین شده است.

وی ادامه داد: با همه این اقدامات نیازمند بازنگری در قوانین از جمله قوانین مدیریت خدمات کشوری هستیم، ضمن اینکه این قانون یک قانون آزمایشی است اما تاکنون آزمایش خود را پس داده است. اکنون نیازمند یک تحقیق مجددی هستیم تا ببینیم چه کار باید کرد تا هم از پرداختی بودجه جاری بکاهیم و به طرح های عمرانی بیفزاییم و همین که همکاران ما راضی شوند.
 
سخنگوی دولت در ادامه گفت: اکنون بخشی از همکاران بازنشسته ما ناراضی هستند و در بین بازنشسته ها نابرابری در پرداخت وجود دارد و حقوق آنانی که سال های گذشته بازنشسته شده اند بسیار کم است. ما اکنون همه اینها را اصلاح کرده ایم و از همین بودجه سال 96 که تهیه می کنیم و تا پس فردا بخشنامه آن را در شورای اقتصاد مطرح می کنیم همه این موارد را در متن آن دیده‌ایم تا نابرابری ها را کاهش بدهیم که امیدواریم تصویب شود. ما احساس می کنیم هر چه به نفع مردم و اقتصاد کشور است انجام دهیم.

*همه مدیرانی که استعفا کردند از ذخایر کشورند

در ادامه مجری برنامه از نوبخت پرسید که «یکی از نقدهایی که به شما وارد کردند این است که از یکی از آقایان که فیش های حقوقی داشته دفاع کرده و گفته‌اید از ذخایر انقلاب هستند» که نوبخت پاسخ داد: این را کی گفتم؟ کجا گفتم؟ چطور گفتم؟ در یک روز تودیع و معارفه که نیم ساعت صحبت می شود شما یک کلمه از یک صحبت نیم ساعته و آن منتقدی که کارش فقط این است بگردد ببیند کجا یک ضعفی وجود دارد و فردا در روزنامه اش بزند، در آنجا توضیح داده شد که منابع ما در کشور شامل دو بخش منابع ارزی و ذخایر انسانی است.

وی افزود: همه مدیرانمان ذخایر این نظام هستند و سال ها زحمت کشیده اند، ما باید از تمام ذخایرمان حفاظت کنیم، تمام مدیرانمان چه مدیرانی که استعفا داده اند و چه کسانی که الان دارند زحمت می کشند همگی ذخایر نظام هستند.شاید خیلی ها تصورشان این بوده که کار من این است که از صبح بگردم داخل سایت ها و ببینم چه کسی علیه دولت حرف می زند و بنده بیایم و جواب آن فرد را بدهم که بنده همچین وظیفه ای را ندارم.انقدر مسائل سخیف است که گاهی اوقات این مطالب را در تیراژ وسیعی در فضای مجازی استفاده می کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: کسانی که این مطالب را منتشر می کنند و آنچکه مواضع رسمی بود اعلام شد و بنده اینجا سوال می کنم آن عبارت و منطقی که در جلسه تودیع و معارفه توضیح دده می شود به نظرم بسیار منطقی و معقول است, منتها وقتی شما از یک صحبت نیم ساعته فقط دو کلمه را در کنار هم قرار دهید و کسانی که اینها را منتشر می کنند خیرخواه ملت و نظام نیستند و در کارشان صادق هم نیستند.

وی در ادامه بر این نکته تأکید کرد که پانزدهم آذر در مهلت قانونی بودجه را به مجلس ارائه  می‌دهیم.

نوبخت در جواب به سوال دیگری مبنی بر اینکه «چرا برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 95 تمدید شده است؟» گفت: سال گذشته برنامه ششم توسعه را به مجلس نهم ارائه کردیم که مجلس کمیسیون تلفیق را تشکیل داد و کمیسیون کلیات آن را بررسی کرد و حتی وارد جزئیات شد اما با پایان مجلس نهم، این مجلس نتوانست آن را بررسی کند. ما لایحه برنامه ششم را به مجلس دهم نیز تقدیم کردیم اما بحث این بود که مجلس چه چیزی را از این برنامه تصویب کند.

سخنگوی دولت افزود: ما همه اینها را برای 33 موضوع بخشی و 15 موضوع فرابخشی مشخص کردیم و حتی اهداف خود را برای سالهای آتی نیز مشخص کردیم و به مجلس ارائه دادیم و اکنون مجلس می داند که دولت در هر کدام از بخش ها چه برنامه ای برای بهبود وضع دارد. این ششمین برنامه توسعه بعد از انقلاب است که ما می‌خواهیم رشد هشت درصدی در این دولت ایجاد کنیم و نیازمند این هستیم که از مجلس مجوز بگیریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما همه مجوزهایی که نیاز داشتیم به دو بخش تقدیم کردیم که در یک لایحه مستقل تقدیم مجلس کردیم که یک بخش تحت عنوان لایحه احکام دائمی است که این احکام برای این برنامه ها لازم است و در واقع ما همه این آمارها را یکجا در اختیار نمایندگان قرار دادیم و همه آنها در اختیار مجلس است.

* برنامه ششم توسعه را بصورت کلی به مجلس ارائه ندادیم

وی درباره این سؤال که دولت عامدانه برنامه ششم را به صورت کلی به مجلس ارائه کرده است تا مشخص نشود دولت چه چیزی را می‌خواهد عملی کند، گفت: اتفاقاً‌ نه تنها این برنامه را کلی ندادیم بلکه جزئی دادیم و به تفسیر در چند هزار صفحه همه این تحولات را مشخص کردیم و دیگر از این تفصیلی تر امکان ندارد.  ممکن است گفته شود ما تنها به احکام نیاز نداریم بلکه در کنار آن اهداف و منافع مورد نیاز را نیز باید تصویب کنیم.

نوبخت ادامه داد: رئیس مجلس در این خصوص به بنده گفته است خوب است که کمک کنیم که از این 2 هزار صفحه آمار و ارقامی که وجود دارد اهداف و منابع مشخص شود و ما نیز گفتیم سازمان برنامه و بودجه آمادگی دارد کمک کند تا تمامی آن منابع و اولویت ها را مشخص و در اختیار مجلس قرار دهد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که گفته می شود برنامه ششم مطابق با واقعیت های کشور دیده نشده است گفت: ابتدا باید ببینیم این برنامه وضع موجود را چگونه باید به وضع مطلوب تبدیل کنیم آیا ما به دقت تمام وضعیت موجود را برشماری نکردیم، ما در چه شرایطی هستیم. ما به دقت وضع موجود را بررسی کردیم که آیا خوب است یا بد است و همه اینها را با شاخص بیان کردیم و دوم اینکه وضع مطلوب کجاست و چه کسی وضع مطلوب را مشخص می کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی ما اعلام کردند که باید به رشد هشت درصدی برسیم که ما نیز بارها اعلام کردیم که این هشت درصد رشد برای ما یک انتخاب نیست بلکه یک التزام است ضمن اینکه این هشت درصد جزء ابلاغ های رهبری است و ما برای اینکه چطور می توانیم سالانه رشد هشت درصد داشته باشیم این برنامه ها را در راستای همین رشد تدوین کرده ایم. کسانی که این مباحث را مطرح می کنند امیدوارم این را به دقت خوانده باشند.

سخنگوی دولت گفت: این یازدهمین برنامه ای است که در کشور به مرحله اجرا درمی آید ما از تجارب برنامه های قبل نیز استفاده کردیم و بر اساس آن اولویت ها را تعیین کرده ایم و چهار، پنج برنامه اولویت دار مشخص شده که یکی از آنها بحث آب است و نمی توانیم از کنار آن بگذریم و بحث دیگر محیط زیست است.

نوبخت در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم با همفکری و همراهی نمایندگان در آینده یک برنامه کامل و خوبی از آنچه که خواهیم داشت انجام بدهیم و ان شاء الله در پانزدهم آذر در مهلت قانونی برنامه بودجه را به مجلس ارائه دهیم./فارس