تاریخ : 12:35 - 1395/06/12
کد خبر : 56586
سرویس خبری :
 

طرح سئوال از وزیر راه و شهرسازی برای بیکاری کاردان‌ها

انتقاد از سیاست‌های اشتباه مدیران وزارت راه

طرح سئوال از وزیر راه و شهرسازی برای بیکاری کاردان‌ها

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بیکاری کاردان‌های فنی ساختمان، گفت: برای بررسی دلایل این موضوع از وزیر راه و شهرسازی طرح سئوال خواهد شد.

کارگرآنلاین: حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در نشست مشترک هیئت مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با تاکید بر این‌که باید مشخص شود عامل فقدان اشتغال کاردان ها، نبود قانون است یا عملکرد متولیان، اظهار کرد: اگر مشکلات قانونی وجود داشته باشد بنده با همکاری اعضا هیئت مدیره سازمان نظام کاردانی آن را در کمیسیون های مربوطه طرح و اصلاح می کنیم و اگر هم لازم باشد طرح جداگانه ای با امضاء نمایندگان مجلس به صحن ارائه می‌شود. اما اگر هم مشکلات از ناحیه قانون نباشد از وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی سوال خواهم کرد که مشکل عدم بکارگیری کاردان ها کجاست؟

وی با بیان این‌که می توان این پیشنهاد را در مجلس مطرح کرد که برای تثبیت کاردان های فنی در جایگاه خود، پس از 10 سال فعالیت تجربی، هم پایه مهندسان ارتقای شغلی پیدا کنند، تصریح کرد: اگر سازمان نظام مهندسی به وظایف خود عمل می کرد، نباید شاهد بروز تخلفات تا این اندازه می بودیم. متاسفانه حدود 60 درصد از پرونده های ساخت و ساز برای تعیین میزان جرایم، در کمیسیون ماده 100 بررسی می شوند و این اتفاق به خاطر حجم بالای تخلفات و فقدان نظارت صحیح مهندسان ناظر روی می دهد.

وی با بیان این‌که اطلاعات موثقی در مورد عملکرد مهندسان ناظر داریم که باعث اجحاف در حق مردم شده است، افزود: بنابراین با همکاری سایر نمایندگان جلوی کج روی ها را گرفته و سازمان نظام کاردانی را هم به جایگاه واقعی خود  می‌رسانیم.

موذن رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران نیز در این نشست گفت: با وجود اینکه سازمان نظام کاردانی بر اساس قانون نظام مهندسی در سال 81 ایجاد شد اما رویکرد تک محوری، مسئولان این سازمان را در انزوای مطلق قرار داده و بعد از 15 سال کماکان موانع فعالیت ها برداشته نشده است.

وی  با بیان این که برخلاف سازمان نظام کاردانی، توجه مطلق مسئولان به سازمان نظام مهندسی بوده است، یادآور کرد: در آیین نامه نوشته شده که اگر جایی مهندس وجود نداشته باشد، کاردان می تواند فعالیت کند که این فرض با منطق و واقعیت ها سازگار نیست؛ در حالی که این دو سازمان برآمده از یک قانون هستند و باید در کنار هم فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه نگاه مدیران میانی وزارت راه و شهرسازی در سالیان اخیر به کاردان ها مثبت نبوده است، افزود: اخیرا کمیته ای تخصصی برای بازنگری قانون نظام مهندسی تشکیل شد و متاسفانه از سازمان نظام کاردانی ساختمان برای بیان نقطه نظراتشان دعوت نشد.

وی اضافه کرد: پس از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزارت راه و شهرسازی باید ضوابط آیین نامه تشکیلات حرفه ای کاردان ها را ظرف شش ماه تصویب می کرد اما این کار بعد از شش سال انجام شد. همین اتفاق باعث شد تا سازمان نظام مهندسی تمام کارها را در اختیار بگیرد و پیشبرد برنامه ها برای سازمان نظام کاردانی سخت تر شود.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان تهران  با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته حقوق مهندسان و تکنسین ها در حوزه اجرای ساختمان برابر است، گفت: با اتخاذ سیاست های اشتباه توسط مدیران وزارت راه و شهرسازی همه کاردان های فنی به جهت عدم ارجاع کار به آنها تمایل به ادامه تحصیل داشته و هم اکنون 400 هزار نفر مهندس و 60 هزار نفر کاردان فنی در کشور هستند و با  ادامه وضعیت موجود تعداد کاردان ها کمتر هم خواهد شد./تسنیم