تاریخ : 16:42 - 1395/06/14
کد خبر : 56643
سرویس خبری : سیاسی
 

ظریف باید از مردم عذرخواهی کند

ظریف باید از مردم عذرخواهی کند

عربستان سعودی نه‌تنها هنوز مسؤولیت فاجعه منا را نپذیرفته، بلکه نسبت به پیگیری‌های قانونی جمهوری اسلامی ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام نیز رفتاری توهین‌آمیز نشان داده و از توجه به ماجرا طفره می‌رود.

کارگرآنلاین: روزنامه وطن امروز در مطلبی انتقادی در مورد حادثه منا و پیگیری های صورت گرفته در این موضوع، خطاب به وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه ایران نوشت: عربستان سعودی نه‌تنها هنوز مسؤولیت فاجعه منا را نپذیرفته، بلکه نسبت به پیگیری‌های قانونی جمهوری اسلامی ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام نیز رفتاری توهین‌آمیز نشان داده و از توجه به ماجرا طفره می‌رود.

در کنار این ماجرا براساس اظهارات رسمی مقامات دولتی، حکومت سعودی این رفتار توهین‌آمیز را در ماجرای فاجعه غیرانسانی فرودگاه جده نیز تکرار کرده و نه‌تنها عوامل این فاجعه را مجازات نکرده، بلکه 2 مامور سعودی اکنون آزادانه به فعالیت‌های خود مشغول هستند!

این اخبار را روز گذشته حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر و سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرد.

نوش‌آبادی می‌گوید سعودی‌ها نسبت به پیگیری‌های ایران درباره این مسائل طفره می‌روند و هنوز حتی ریالی غرامت به خسارت‌دیدگان رفتار آنها در ایران پرداخت نکرده‌اند.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین می‌گوید امیدی به رسیدگی مجامع بین المللی به دعاوی ایران نیز وجود ندارد.

به گفته نوش‌آبادی، به دلیل نفوذی که عربستان سعودی در محاکم داوری بین المللی دارد، در ایران دولتی‌ها امیدی به رسیدگی عادلانه به دعاوی ایران درباره فاجعه منا ندارند.
حسین نوش‌آبادی  درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده فاجعه منا در سازمان حج و زیارت اظهار داشت: با وجود تلاش‌هایی که مسؤولان ذی‌ربط در جمهوری اسلامی برای پیگیری حقوقی فاجعه منا داشته‌اند اما تاکنون مسؤولان سعودی از اجرای تعهدات قانونی خود و پاسخ به خواسته‌های مشروع جمهوری اسلامی طفره رفته‌اند.

وی افزود: تاکنون اقدام عینی و قابل ملاحظه‌ای را از سوی مسؤولان سعودی ندیده‌ایم و با وجود آنکه مستندات و شواهد و قرائن بسیاری برای اثبات بی‌تدبیری و بی‌کفایتی مسؤولان سعودی در حج تمتع ۹۴ جمع‌آوری شده است و با وجود تلاش کمیته ویژه جمهوری اسلامی، نه پاسخی داده‌اند و نه اقدام عملی کرده‌اند.

معاون امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بر این اساس نکته قابل ملاحظه‌ای را در پیگیری مسائل حقوقی ندیده‌ایم و پیشرفتی هم حاصل نشده است.

نوش‌آبادی در پاسخ به این سوال که برای طرح شکایت در مراجع حقوقی بین المللی و ارائه مستندات فاجعه چه اقدامی صورت گرفته است، گفت: ما به نهادهای حقوقی و بین المللی هم اعتمادی نداریم و معلوم نیست این مستندات و ادله ما را پیگیری کنند یا نه، ما راجع به نفوذ سعودی‌ها در برخی نهادهای بین المللی از جمله نهادهایی که وظیفه قضاوت و داوری را بر عهده دارند، نگرانیم.

وی تاکید کرد: اگرچه این اقدامات در دست انجام است اما امید چندانی نداریم که در محاکم بین المللی طرح دعوا به صدور حکم به نفع جمهوری اسلامی منجر شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون ثبت شکایت شده است یا خیر، تصریح کرد: ما مواردی را به خود دولت سعودی اعلام کرده‌ایم و در جریان هستند و درصددیم در صورت عدم تمکین آنها در ارتباط با خواسته‌های جمهوری اسلامی و موضوع غرامت و دیه جان‌باختگان، در محاکم بین المللی نیز موضوع مطرح شود.

نوش‌آبادی تصریح کرد: تا امروز ریالی بابت غرامت و دیه شهدای منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام پرداخت نشده است و تاکنون نیز زیر بار نرفته‌اند و اقدامی جدی و عملی انجام نداده‌اند.

2 مامور حادثه جده زندانی هم نشدند!

ماجرای آزار 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده توسط 2 مامور سعودی نیز یکی از پرونده‌هایی است که حکومت سعودی نسبت به پیگیری آن از خود بی‌تفاوتی نشان می‌دهد.

نوش‌آبادی درباره پرونده 2 مامور خاطی فرودگاه جده که فروردین‌ماه سال گذشته نسبت به 2 نوجوان عمره‌گزار ایرانی هتک‌حرمت کرده بودند، اظهار داشت: اولا حکم بسیار سبک و غیرمتناسبی برای آنها صادر شد و ما از همان ابتدا گفته بودیم این حکم تناسبی با جرم این 2 مامور ندارد و ثانیا همان حکم حداقلی هم درباره این 2 مامور اجرا نشده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نه این 2 مامور خاطی تنبیه شده‌اند و نه عذرخواهی صورت گرفته است و فکر نمی‌کنم الان هم بازداشت باشند، البته با پیگیری‌های جمهوری اسلامی ابتدا این 2 مامور بازداشت شدند اما همان تنبیه حداقلی هم درباره آنها اجرا نشده است.

وزارت امور خارجه غیرت دارد؟

رفتار توهین‌آمیز سعودی‌ها در قبال جنایاتی که علیه مردم ایران هم در فاجعه منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و هم در ماجرای آزار جنسی نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده انجام داده‌اند، نشان می‌دهد حاکمیت سعودی در تقابل با جمهوری اسلامی ایران تعمدا دست به این قبیل بی‌تفاوتی‌های غیرمسؤولانه می‌زند.

سعودی‌ها که دشمنی با ایران را در ماجرای عکس یادگاری با منافقین در پاریس علنی کرده‌اند، حالا برای ایجاد ناامنی در ایران خرج‌های سنگینی می‌کنند به گونه‌ای که براساس اظهارات وزیر اطلاعات، آنها برای هر انفجار تروریستی در ایران، 500 هزار دلار جایزه تعیین کرده‌اند. جایزه‌ای که براساس گزارش رسانه‌های منطقه‌ای، توسط محمد بن‌سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان تقبل شده است. در چنین شرایطی آنها به هیچ عنوان حاضر نمی‌شوند نسبت به دعاوی حقوقی میان 2 کشور توجهی نشان دهند، چراکه وقتی آنها در حال آرایش جنگی علیه ایران هستند؛ رسیدگی به دعاوی حقوقی فاقد اهمیت می‌شود.

اما در ایران وزارت امور خارجه گویا در فضایی غیرواقعی سیر می‌کند! به‌رغم کینه‌توزی‌ها و توهین‌های مستمر سعودی‌ها علیه ایران، محمدجواد ظریف هنوز یک جواب قاطع به این اهانت‌ها و رفتار‌های غیرمسؤولانه نداده است. نه‌تنها مقابله نکرده، بلکه اظهارات نسنجیده و تاسف‌آور او در مونیخ در دلجویی از سعودی‌ها بسان نمکی بود که بر زخم خانواده قربانیان فاجعه منا و مسجدالحرام و جنایت فرودگاه جده پاشیده شد. او در مونیخ حکام آل‌سعود را «برادران سعودی» نامید و از وزیر خارجه هتاک سعودی تحت عنوان «دوست خوبم» یاد کرد! به‌رغم افزایش انتقادات خانواده آسیب‌دیدگان به این رفتار غیرملی وزیر امور خارجه و با وجود نامه‌نگاری‌های اعتراض‌آمیز خانواده قربانیان فاجعه منا و مسجدالحرام اما وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی هنوز به این مطالبه ابتدایی مردم توجه نکرده است!

اکنون که اهانت‌ها و اتهامات مکرر عادل الجبیر، «دوست خوب» جواد ظریف علیه ایران در کشورهای مختلف مطرح می‌شود و اکنون که «برادران سعودی» وزیر امور خارجه ایران از کنار جنایات خود علیه مردم ایران با بی‌تفاوتی عبور می‌کنند، به نظر می‌رسد آقای ظریف باید از مردم ایران و بویژه خانواده شهدای فاجعه منا، حادثه مسجدالحرام و نیز خانواده نوجوانان آزاردیده در فرودگاه جده عذرخواهی کند؛ عذرخواهی به خاطر ناتوانی در پیگیری اولیه حقوق آنها و بی‌ملاحظگی در اظهارنظرهایش در قبال حکام سعودی.