تاریخ : 10:34 - 1395/06/15
کد خبر : 56669
سرویس خبری :
 

شاخص بورس را دست‌کاری می‌کنند!

یک کارشناس بازار سرمایه:

شاخص بورس را دست‌کاری می‌کنند!

در روزهای گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران شاهد نوسان‌های زیادی بود؛ به‌طوری که در مدت زمان کوتاهی دماسنج بازار سرمایه جهش‌های بسیاری داشت، یک کارشناس بازار سرمایه در این مورد معتقد است این شبهه وجود دارد که برای جلوگیری از ریزش بازار سرمایه شاخص را دست‌کاری می‌کنند.

کارگرآنلاین: ابوالقاسم آقادوست درباره‌ی علت نوسان‌های لحظه‌ای شاخص در روزهای گذشته اظهار کرد: این روزها بحث مهندسی شدن شاخص و بلوک‌زدن هایی برای جلوگیری از ریزش شاخص وجود دارد. این شبهه وجود دارد که شاخص دست‌کاری می‌شود تا بیش از این افت پیدا نکند.

وی تاکید کرد: اگر واقعا شاخص را دست‌کاری کرده باشند که احتمالش هم خیلی زیاد است، این موضوع برای بازار سرمایه ما صورت خوشی ندارد و از مکانیزم آزاد عرضه و تقاضا جلوگیری می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دست‌کاری کردن شاخص تبعات منفی بسیار زیادی دارد، چرا که در این صورت شاخص کل آیینه تمام‌نمای بازار سرمایه نیست. این موضوع یأس و ناامیدی را بین سرمایه‌گذاران بیشتر و اعتماد آنها به بازار سرمایه را خدشه‌دار می‌کند. متاسفانه در این روزها خیلی بیشتر از آنکه شاخص ریزش داشته باشد سرمایه‌گذاران ضرر دیده‌اند.

آقادوست درباره‌ مشکلی که در هسته مرکزی معاملات بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد و باعث می‌شود سامانه معاملات از دسترس خارج شود، نیز گفت: این مشکل به زیرساخت‌ سامانه معاملات بر می‌گردد. در روزهای قبل فشار تقاضای عرضه وجود داشته به همین دلیل هسته مرکزی نتوانسته این عرضه و تقاضا را پردازش کند. به نظر می‌رسد این مشکل کماکان وجود دارد، چرا که تغییرات آنچنانی در ساختار معاملاتی صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: دلیل این‌که در این روزها سامانه از دسترس خارج نشده این است که حجم معاملات پایین بوده و فشار چندانی در سامانه معاملاتی وجود ندارد، ولی هر لحظه امکان این وجود دارد اگر تقاضایی زیادی داشته باشد سیستم معاملاتی از دسترس خارج می‌شود. مگر این‌که در این مدت تغییرات اساسی از لحاظ زیرساختی به وجود آمده باشد که این موضوع هم بعید است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت کلی بازار سرمایه در روزهای اخیر نیز تصریح کرد: وضعیت بازار سرمایه اصلا خوب نیست و حجم معاملات به شدت پایین است. البته حجم پایین معاملات می‌تواند نوید روزهای خوبی را برای آینده داشته باشد، چرا که خیلی‌ها در این قیمت‌ها مایل به فروش نیستند و پتانسیل رشد وجود دارد.

آقادوست اضافه کرد: مساله‌ای نگران‌کننده در این میان این است که خیلی‌ها از آنجاکه حجم معاملات پایین است و امکان فروش وجود ندارد امکان دارد قیمت‌ها را بشکنند و در قیمت‌های کمتری حاضر به فروش شوند که این موضوع باعث می‌شود روند کاهشی بازار سرمایه ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به گزارشگری شش ماهه و ۹ ماهه شرکت‌ها ادامه داد: از لحاظ تاریخی در شهریورماه به خاطر پایان سال مالی خیلی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها به علت تسویه اعتبارات یک مقدار فشار روی سرمایه‌گذاران افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه تعدادی اقدام به فروش می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره چشم‌انداز بورس تهران نیز گفت: نظر شخصی من این است که از مهرماه حجم معاملات بیشتر می‌شود، البته من معتقدم ما در سه ماهه پایانی سال رشد اصلی را خواهیم داشت.

آقادوست ادامه داد: سرمایه‌گذاران زیادی در سه سال اخیر متضرر شده‌اند. دولت خیلی بیش از اینها می‌تواند از بازار سرمایه حمایت کند، البته این حمایت نباید به این صورت باشد که شاخص را به صورت مصنوعی بالا نگه دارد، چرا که شاخص نماد بازار سرمایه است.

وی افزود: من با هر کدام از فعالان بازار سرمایه که صحبت می‌کنم می‌بینم که آنها خیلی بیشتر از آن مقداری که شاخص افت کرده متضرر شده‌اند. در اکثر بازارهای دنیا دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند و در شرایط بحرانی بازار سرمایه را نجات می‌دهد به نظرم دولت با تشکیل کمیته‌ای می‌تواند راه‌حل‌های عملیاتی و فوری را داشته باشد./ایسنا