تاریخ : 09:53 - 1395/06/16
کد خبر : 56761
سرویس خبری :
 

رتبه نخست صنایع غذایی ایران در اشتغال‌زایی

رتبه نخست صنایع غذایی ایران در اشتغال‌زایی

سرپرست دفتر امور صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی، قدرت پایین رقابت محصولات خوراکی کشور در بازارهای بین‌المللی را تأیید کرد.

کارگرآنلاین: چنگیز اسفندیاری سرپرست دفتر امور صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم تجلیل از برندهای برتر صنایع غذایی گفت: آمارها نشان می‌دهند که ایران در حال حاضر نمی‌تواند با کشورهای دیگر در زمینه صادرات غذا و محصولات کشاورزی رقابت کند.
 
اسفندیاری با اشاره به اینکه شاخص عملکرد تجاری کشور بسیار پایین است، افزود: در زمینه محصولات تازه، بین ۱۸۱ کشور دنیا، ایران رتبه ۱۱۸ را به خود اختصاص داده و در حیطه محصولات فراوری شده در جایگاه ۹۶ جهان ایستاده است؛ در حالی که کشورهایی مانند آمریکا و تایلند، ردیف‌های کمتر از ۲۰ را در اختیار دارند.
 
به گفته وی، بهره‌وری آمریکا در زمینه نیروی کار ۱۶,۵، ترکیه ۱.۵، مالزی ۳.۳، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه پنج برابر ایران است. از سویی دیگر، در حوزه کسب‌وکار، ایران رتبه ۱۳۰ را به خود اختصاص داده و در حیطه رقابت‌پذیری صنعتی بین ۱۴۴ کشور، در جایگاه ۶۷ جهان قرار می‌گیرد، این در حالی است که برای ایران، رتبه آزادی اقتصادی ۱۷۳، رونق اقتصادی ۱۰۷ و توسعه انسانی ۷۵ برآورد شده است.
 
اسفندیاری خاطرنشان کرد: تمام این شاخص‌ها در حالی است که صنایع غذایی، از نظر ایجاد اشتغال در کشور، رتبه یک و تعداد کارگاه، رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در نتیجه پتانسیل مطلوبی برای پیشرفت دارد.
 
وی معتقد است: حق دسترسی به غذا تنها چیزی است که سازمان ملل آن را به‌شدت دنبال می‌کند و در دنیا فقط سوییس، هندوستان و آفریقای جنوبی این بحث را به قانون اساسی خود وارد کرده‌اند.
 
سرپرست دفتر امور صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال گذشته ۱۱۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید شد که ۷۷ میلیون تن آن محصول زراعی، ۱۹,۳ میلیون تن محصول باغی، ۱۳ میلیون تن محصول دامی و یک میلیون تن نیز محصولات شیلاتی است.
 
اسفندیاری تصریح کرد: این در حالی است که در یک سری از گروه‌های مواد غذایی مانند شکر، روغن و لبنیات، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام شده و در گروه‌های دیگر مثل خرما، سیب‌زمینی، گیاهان دارویی و سبزیجات، سرمایه‌گذاری‌ها بسیار اندک بوده است.
 
وی یادآور شد: با توجه به اینکه ۴۰ درصد ضایعات دنیا مربوط به بحث فراوری و نگهداری محصولات کشاورزی است، در صورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مانند سبزیجات و میوه‌جات که درصد بالایی را به خود اختصاص داده‌اند، می‌توان دست‌کم ۱۰ درصد از ضایع شدن محصولات را کاهش داد./میزان