تاریخ : 15:03 - 1395/06/18
کد خبر : 56802
سرویس خبری : سیاسی
 

لحن تند و بی سابقه مسئولان ایران در قبال عربستان

لحن تند و بی سابقه مسئولان ایران در قبال عربستان

نگاهی به اظهارات اخیر مسئولان ایرانی در قبال مانع تراشی عربستان در انجام فریضه حج، حاکی از لحن تند آنان در قبال ریاض است تا جایی که باید پرسید چه چیزی موجب تند شدن لحن آرام مسئولان ایرانی شد؟

کارگرآنلاین: به گزارش روزنامه الاخبار، نگاهی به اظهارات اخیر مسئولان ایرانی در عالی ترین سطوح در قبال مانع تراشی عربستان در انجام فریضه حج، حاکی از لحن تند آنان در قبال ریاض است تا جایی که باید پرسید چه چیزی موجب تند شدن لحن آرام مسئولان ایرانی شد؟

لحن  بی سابقه مسئولان ایران در قبال عربستان

از زمان حادثه مکه در سال 1366 اظهارات مسئولان ایران در قبال عربستان هیچ گاه مانند اظهارات اخیر لحن تند نداشته است تا جایی که روشن است اهمیت دلایلی که موجب شدت لحن مسئولان ایرانی در ارتباط با حادثه سال گذشته در منا شده است کمتر از حادثه سه دهه پیش نیست.

با نزدیک شدن زمان آغاز فریضه حج اظهارات مسئولان ایرانی بر این محور متمرکز شده است که حادثه سال گذشته در منی یک اتفاق گذرا نبود که بتوان آن را نادیده گرفت و یا فراموش کرد و در این میان لحن بیشتر اظهارات آنان به میزان بی سابقه ای شدت پیدا کرده است.

لحن تند مسئولان ایرانی در قبال عربستان ناشی از نادیده گرفتن حقوق خانواده قربانیان فاجعه منا و سپس خودداری عربستان از هرگونه عذرخواهی در این مورد است و البته پس از آن نیز عربستان به مانع تراشی در قبال اعزام حجاج ایرانی اقدام کرد.

این نارضایتی و لحن تند مسئولان ایرانی همچنان ادامه داشت تا اینکه دوشنبه هفته جاری آیت الله خامنه‌ای تاکید کرد که جهان اسلام باید در مورد مدیریت حج به طور ریشه‌ای بازنگری کند.

وی از سران سعودی تحت عنوان شجره ملعونه یاد کرد که در پی آن تبادل اتهام زنی ها بین دو طرف انجام گرفت تا جایی که روز گذشته نیز رهبر ایران تاکید کرد که باید یک کمیته اسلامی- بین المللی برای تحقیق در مورد این فاجعه تشکیل شود.

در این میان اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز بر خلاف تصور بود، زیرا وی اظهار داشت که ایران به هیچ وجه از خون شهدای مظلوم منی کوتاه نخواهد آمد.

پول در برابر مهر سکوت بر فاجعه منا

آنچه که موجب شد اظهارات مسئولان ایران در قبال عربستان به این سمت پیش برود، این بود که آنان شاهد عدم جدیت ریاض در حل و فصل موضوع اعزام حجاج ایرانی به فریضه حج امسال بودند و بارها اعلام کردند که سران سعودی درخواست های متعددی دارند که منصفانه نبوده و قابل اجرا نیست.

در این میان برخی اخبار حاکی از این بود که تعدادی از کشورهایی که شهروندان آنان در فاجعه منا جان باختند، از عربستان برای سکوت در برابر این فاجعه پول گرفتند.


تلاش عربستان برای هرچه سیاسی تر کردن حج

به موازات این تحولات عربستان به سمت هرچه سیاسی تر کردن فریضه حج پیش رفت به این معنی که حجاج کشورهایی را که رویکردهای آنان با سیاست های ریاض همسو است، پذیرفت و یا گروه مشخصی از  حجاج را قبول کرد و از پذیرفتن حجاج ایرانی و یمنی و سوری خودداری کرده و تعداد حجاج لبنانی و عراقی را نیز کاهش داد.

در این میان عملکرد مسئولان سعودی در ارتباط با فریضه حج در راستای سیاست های خصمانه آن علیه ایران جا دارد به این معنی که جریان های دینی عربستان نیز با سیاستمداران سعودی برای ابراز دشمنی با ایران همراه شدند تا جایی که اظهارات آل شیخ مفتی سعودی علیه ایران نیز کاملا در همین چارچوب جا دارد.

از سوی دیگر می توان اظهارات اخیر مسئولان ایرانی در قبال عربستان را به طور خلاصه اینگونه بیان کرد که این اظهارات ناشی از خودداری عربستان از هرگونه امتیازدهی برای دستیابی به حل و فصل بحران یمن و سوریه و سایر پرونده های منطقه ای است و اینجاست که می توان به خوبی به دلیل لحن تند مسئولان ایرانی پی برد به ویژه اینکه دولت روحانی همواره در قبال حملات و انتقادات سعودی لحن آرام را در پیش گرفته بود و به تمایل برای گشودن صفحه جدید با کشورهای همسایه اشاره داشت و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز بارها اعلام کرد که اگر واقعا تصمیمی برای گفت وگو وجود دارد، وی در صدد  سفر به ریاض است./دانشجو