تاریخ : 10:36 - 1395/06/31
کد خبر : 56929
سرویس خبری : سیاسی
 

مسکو فیلمی از انتقال سلاح به حلب در پوشش کمک‌های بشردوستانه منتشر کرد

مسکو فیلمی از انتقال سلاح به حلب در پوشش کمک‌های بشردوستانه منتشر کرد

دولت روسیه ویدئویی منتشر کرده که نشان می‌دهد گروه‌های تروریستی همزمان با انتقال کمک‌های بشردوستانه به حلب، در حال حمل و نقل تسلیحات بوده‌اند.

کارگرآنلاین:دولت روسیه ضمن رد اتهام حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه در حلب، روز سه‌شنبه ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌دهد گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه همزمان با حرکت این کاروان در حال حمل و نقل سلاح بوده‌اند.

در این ویدئو که توسط یک پهپاد ضبط شده، مشخص است که دستکم یک وانت در حال انتقال یک توپ یا سلاح نیمه سنگین به سمت حلب است. این خودرو از ستون طولانی کامیون‌های حامل «اقلام بشر دوستانه» برای مخفی ماندن استفاده می‌کند.

ژنرال «ایگور کوناشنکوف» به خبرگزاری‌های روس گفته است: «بررسی این ویدئو که توسط پهپادها از کاروان انسان‌دوستانه در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان در استان حلب ضبط شده، جزئیات بیشتری را روشن کرد.»

وی افزود: «این ویدئو به وضوح نشان می‌دهد که تروریست‌ها در حال انتقال یک وانت مجهز به توپ کالیبرا بالا هستند و از کاروان به عنوان پوشش استفاده می‌کنند.»

این در حالی است که آمریکا همانطور که انتظار می‌رفت، روسیه را به حمله به این کاروان متهم کرده است. «بن رودز» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است که واشنگتن مسکو را مسئول این حادثه می‌داند.

دو مقام آمریکایی هم گفته‌اند که نتایج اولیه تحقیقات واشنگتن در مورد حمله دوشنبه شب به کاروان هلال احمر سوریه نشان می‌دهد که این حمله توسط جنگنده‌های سوخو-24 روسیه انجام شده است.

یکی از این دو مقام آمریکایی در مورد حلمه‌ای که در منطقه «اورم الکبری» واقع در غرب حلب رخ داده و به توقف اعزام کاروان‌های امدادی از سوی سازمان ملل به سوریه منجر شد، گفت: «تمام شواهد، ما را به سمت این جمع‌بندی، هدایت می‌کند.»

صلیب سرخ اعلام کرده است که بر اثر این حادثه، حدود 20 نفر از جمله «عمر برکات» رئیس هلال احمر منطقه، کشته شده‌اند.

 دولت روسیه این اتهام را رد و اعلام کرده است که جنگنده‌های روسی یا سوری در آن روز عملیاتی در منطقه انجام نداده‌اند. مسکو می‌گوید در حال تحقیق در مورد این حادثه است تا مشخص کند که چه کسی به کاروان حمله کرده است.

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل روز سه‌شنبه این حمله را «مشمئزکننده، بی‌رحمانه و آشکارا عمدی» توصیف کرد، اما از بیان اینکه این حادثه بر اثر حمله هوایی رخ داده یا یک بمب عامل آن بوده، خودداری کرد.

این حادثه درست در روزی اتفاق افتاد که بر اساس توافق دو هفته قبل واشنگتن-مسکو، قرار بود مبدأ تشکیل اتاق مشترک عملیات دو کشور برای هدف قرار دادن مواضع داعش و جبهه النصره باشد.

دو روز پیش از این حادثه هم جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا، گروهی از نظامیان ارتش سوریه را که در دیرالزور در حال نبرد با داعش بودند، هدف قرار دادند. واشنگتن می‌گوید این حمله که به کشته و زخمی شدن نزدیک به 200 نظامی ارتش سوریه منجر شد، «عمدی نبوده» است.

حوادث روزهای اخیر در کنار ده‌ها مورد نقض آتش‌بس که به گفته روسیه از سوی گروه‌های معارض انجام گرفت، توافق واشنگتن-مسکو را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و عملا آن را نطفه خفه کرده است.

با این وجود، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت این توافق «هنوز زنده است» و دو کشور تلاش می‌کنند تا آن را اجرایی کنند.

مسکو پس از حادثه دیرالزور، در بیانیه‌ای شدیدالحن گفته بود که روسیه به این «جمع‌بندی هولناک» رسیده که آمریکا در حال حمایت از داعش است.

منبع: فارس