تاریخ : 09:54 - 1395/07/09
کد خبر : 57358
سرویس خبری :
 

تسلیم مفتضحانه ریاض در برابر تهران

جنگ نفتی ایران و عربستان؛

تسلیم مفتضحانه ریاض در برابر تهران

«عربستان دو سال بی‌وقفه تلاش کرد تا قیمت نفت را پایین بیاورد، تا میزان تولید ایران را متوقف کند، تا مانع برگشتن ایران به بازارهای نفتی شود، تا اقتصاد ایران همچنان رنجور بماند، اما اکنون همه طرح‌هایش شکست خورد.»

کارگرآنلاین:  "فرهمند علیپور" تحلیلگر سیاسی و کارشناس رسانه های برون مرزی، با اشاره به خروجی نشست اوپک در صفحه فیسبوک خود نوشت:

چکیده جلسه دیروز اوپک، یک پیروزی بزرگ برای ایران و یک افتضاح برای عربستان سعودی بود. شاید پایانی بر دو سال جنگ نفتی عربستان علیه ایران و تسلیم شدن عربستان.
در آستانه نهایی شدن پیمان برجام، عربستان سعودی که نتوانسته بود همراه با اسرائیل مانع انجام این توافق شوند، دست به کار شد تا ضربه‌ای کمرشکن به اقتصاد رنجور و ضعیف شده ایران که می‌خواست از زیر فشار تحریم‌ها بیرون بیاید وارد کند.

عربستان تولید نفت خود را آنقدر افزایش داد تا بهای نفت به اندازه‌ای سقوط کند که افزایش تولید نفت ایران و بازگشت ایران به بازارهای نفتی، در عمل تفاوت معناداری برای اقتصاد ایران با خود نداشته باشد.

رئیس جمهور ایران چند بار به صراحت عربستان را مسؤول و خیانتکار در کاهش بهای نفت خواند. اقتصاد ونزوئلا و روسیه دو کشور دیگری که با غرب و آمریکا مشکل دارند نیز به شدت آسیب دید. اما آرام آرام اقتصاد عربستان هم رو به سمت رکود گذاشت.

عربستان کشتی که خود از سرنشینان آن بود را سوراخ کرده بود، به امید غرق شدن دیگران و نجات خود! به امید ذخایر صدها میلیارد دلاری‌اش در بانک‌های آمریکایی.
اما بازنده، همه صادرکنندگان نفت بودند، حتی عربستان.

عربستان در کیسه ذخائر خود دست کرد تا هم اقتصاد خود را نجات دهد و هم هزینه‌های جنگش در یمن را بپردازد و هم با تداوم فروش ارزان نفت، رقیب را که ایران باشد از خاورمیانه به‌در کند!

اما فشارهای اقتصادی در عربستان بالا گرفت، نیمی از ذخائر مالی عربستان در این دو سال هزینه شد، کسری بودجه به ١٠٠ میلیارد دلار در سال رسید، اما ایران هم به‌سرعت در حال افزایش تولید نفت خود بود و همه پیش‌بینی‌ها را پشت سر گذاشت.
ایران گرچه به‌خاطر بازی عربستان، همچون دیگران ناچار به فروش نفت ارزان بود، اما سهم از دست داده خود را بازمی‌گرفت.

عربستان که نگران اقتصاد خود بود و همزمان نمی‌خواست ایران سهم بیشتری از بازار نفت را از آن خود کند، این بار طرح "فریز نفتی" را اعلام کرد. طرحی که اساس آن توقف عرضه بیشتر نفت برای حمایت از تثبیت و افزایش بهای نفت بود. روسیه که از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان -اما خارج از اوپک- است نیز با این طرح همراهی کرد.

عربستان اما یک شرط گذاشت و آن عضویت ایران و پذیرش طرح از سوی ایران بود. مقامات ایرانی اما در یک برنامه منطقی و یک تحلیل درست، به چنین طرحی که لازمه آن جلوگیری از افزایش تولید نفت و برگشتن ایران به دوران قبل از تحریم‌ها بود، «نه» گفتند.
از آن زمان، رسانه‌های عربستانی حملات شدیدی علیه ایران کردند و ایران و افزایش تولید نفت ایران را مسبب کاهش قیمت نفت معرفی می‌کردند.

دو روز پیش اما عربستان حقوق و مزایای همه کارمندان خود را به ناگهان بین ٢٥ تا ٥٠ درصد کاهش داد، صدها پروژه عمرانی متوقف شد و خبرها از عدم پرداخت حقوق به کارگران خارجی -که گاه هفت ماه است حقوق نگرفته‌اند- در رسانه‌ها منتشر شد.

حالا که عربستان و اقتصاد عربستان از کاهش قیمت شدید نفت ضربه خورد، حالا که حداقل نیمی از ذخائر مالی عربستان دود شد و به هوا رفت، حالا که حقوق مردم عربستان یک چهارم کم شد و بحران پشت در اقتصاد عربستان خیمه زد، در جلسه دیروز اوپک قرار گذاشته شد که حدود ١ میلیون بشکه نفت تولیدی اوپک کاهش پیدا کند!

عربستان ٣٥٠ هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش می‌دهد، در عوض ایران نه‌تنها کاهش نمی‌دهد که میزان تولید نفت خود را ٤٠٠ هزار بشکه افزایش خواهد داد تا تولید نفت ایران از ٣.٦ میلیون بشکه امروزی به ٤ میلیون بشکه برسد.

عربستان دو سال بی‌وقفه تلاش کرد تا قیمت نفت را پایین بیاورد، تا میزان تولید نفت ایران را متوقف کند، تا مانع برگشتن ایران به بازارهای نفتی شود، تا اقتصاد ایران همچنان رنجور بماند، اما اکنون همه طرح‌هایش شکست خورد و حالا برای اقتصاد خودش هم که شده دست‌به‌کار شد!

اما ایران در این میدان رقابت پیروز شد. نه‌تنها به فریز نفتی نپیوست، که تولید خود را مدام افزایش داد تا سهم و جایگاه خود را در اوپک حفظ کند.

روزگار عربستان در اقتصاد و بازار نفت آنقدر وخیم شد که حتی به ایران اجازه دادند باز هم بیشتر تولید کند و برای افزایش بهای نفت، از تولید خود و متحدانش کم کند.

عربستان خام اندیشانه جنگی را شروع کرد که در پایان خود شکست خورده از آن خارج شد. عربستان کشوری بود که آمریکایی‌ها را ترغیب به حمله به عراق کرد، به آمریکایی‌ها پایگاه نظامی داد. اما سال‌ها بعد که صدام سقوط کرد، در بغداد حکومتی بر سر کار آمد که بسیار به ایران نزدیک بود و عربستان، عراق را هدیه‌ای از سوی غرب به ایران دانست: "هدیه‌ای در یک سینی طلا"

عربستان و ائتلافش در لبنان هم شکست خوردند. دیر نیست که عربستان در یمن و سوریه هم شکست خواهد خورد. گرچه تا همینجا عربستان و ٩ کشور عرب ثروتمند همراهش هنوز نتوانسته‌اند بر حوثی‌ها غلبه کنند.

به‌یاد بیاوریم که هزینه‌های نظامی عربستان به مرز ١٠٠ میلیارد دلار رسیده؛ بیشتر از انگلیس یا فرانسه! و به‌یاد بیاوریم که یمن فقیرترین کشور در جهان عرب است و اکنون در محاصره زمینی، دریایی و هوایی است.

حاکمان سعودی در واقع دائما از استراتژی‌های احمقانه و کوربینی‌های خود شکست می‌خورند.

منبع: جلم نیوز