تاریخ : 09:53 - 1395/07/10
کد خبر : 57414
سرویس خبری : سیاسی
 

ثبت اولین شکایت از عربستان در آمریکا بابت نقش‌آفرینی در حادثه 11 سپتامبر

ثبت اولین شکایت از عربستان در آمریکا بابت نقش‌آفرینی در حادثه 11 سپتامبر

خانواده یکی از قربانیان 11 سپتامبر، دو روز بعد از قانونی شدن شکایت از دولت عربستان به دلیل نقش‌آفرینی در این حادثه، ریاض را تحت تعقیب قضایی قرار داد.

کارگرآنلاین: خانواده یکی از قربانیان حادثه 11 سپتامبر سال 2001 بعد از قانونی شدن شکایت از عربستان سعودی از دولت این کشور شکایت کرد.

به گزارش بلومبرگ، خانم «استفانی راس دی‌سیمون» که همسرش در روز 11 سپتامبر در ساختمان پنتاگون کشته شد شکایت خود را روز جمعه تقدیم دادگاهی در واشنگتن کرد.

طرح این شکایت دو روز بعد از موافقت اکثریت قاطع قانونگذاران هر دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا با لغو حکم وتوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا علیه قانونی صورت گرفت که خواستار ممکن کردن شکایت از دولت عربستان سعودی به دلیل نقش‌آفرینی در حادثه 11 سپتامبر بود.

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه (دوم مهرماه/23 سپتامبر) پیش‌نویس قانون موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» (معروف به «جاستا») که قبلاً با اکثریت آراء در هر دو مجلس سنا و نمایندگان به تصویب رسیده بود را وتو کرده بود.

این قانون به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد هنگام وقوع حمله تروریستی در داخل خاک آمریکا مصونیت قضایی حاکمیتی که دولت‌های خارجی بطور سنتی ازآن برخوردار هستند را برای دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در چنین حملاتی لغو کنند.

در حالی که در متن قانون اشاره‌ای به «حملات 11 سپتامبر» یا دولت عربستان سعودی نشده، هدف اصلی قانونگذاران آمریکایی از ارائه آن، فراهم کردن امکان تعقیب قضایی مقام‌های عربستانی دخیل در این حملات است.

تصویب این قانون در کنگره بعد از آن صورت گرفت که قانونگذاران آمریکایی با انتشار 28 صفحه سند درباره حادثه 11 سپتامبر مدعی شد دست‌کم چند نفر از عاملان این حملات با مقام‌های دولت عربستان در تماس بوده‌اند. 15 نفر از 19 هواپیماربای عامل حملات 11 سپتامبر نیز شهروندان عربستان بوده‌اند.

عربستان، هنگام معرفی این طرح در کنگره هشدار داده بود که در صورت تبدیل شدن آن به قانون 750 میلیارد دلار اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا و دیگر دارایی هایش در آمریکا را به فروش خواهد رساند.

«دی‌سیمون» از دولت عربستان بابت مرگ همسرش و ایجاد آشفتگی روانی، طلب غرامت کرده است. وی هنگام مرگ همسرش، «پاتریک دان»، در روز حمله به ساختمان پنتاگون باردار بوده است.

منبع: فارس