تاریخ : 11:22 - 1395/07/11
کد خبر : 57485
سرویس خبری : سیاسی
 

نامه زنان سعودی به پادشاه عربستان

سیستم قضایی عربستان عقب مانده‌ترین سیستم قضایی در جهان اسلام

نامه زنان سعودی به پادشاه عربستان

روزنامه "آبزرور" از عریضه جدید زنان سعودی به ملک سلمان شاه این کشور برای لغو قوانین تبعیض آمیز علیه زنان خبر داد.

کارگرآنلاین: روزنامه آبزرور انگلیس در گزارشی به قلم "ترسی مک ویه" با عنوان "زنان سعودی با ارائه عریضه به شاه، به پایان محدویت‌های نامناسب علیه خودشان امیدوارند"، به بررسی وضعیت زنان در جامعه عربستان پرداخت.

به نوشته آبزرور، عزیزه الیوسف از فعالان بارز در زمینه حقوق زنان در عربستان "بسیار خوشبین است" که قوانین قیمومیت جنجال برانگیزی که خروج زن بدون همراه از خانه و رانندگی زنان را ممنوع می کند، بزودی پایان یابد.

این روزنامه افزود: عزیزه الیوسف امروز مجبور خواهد بود تا برای رفتن به اداره پست به منظور ارسال عریضه امضا شده از سوی 1500 شهروند سعودی به دفتر پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی، با یکی از محارم خود برود چرا که دفتر پادشاهی سعودی از پذیرش عزیزه الیوسف و تحویل گرفتن دستی این درخواست سرباز زده است.

این کمپین در اینترنت تابستان امسال آغاز و هشتک آن به زبان‌های عربی و انگلیسی باز شد.

عزیزه الیوسف به آبزرور گفت: ما فعالان زن مدت‌های مدیدی است که تلاش می کنیم. می دانیم که تا وقتی فرهنگ ما تغییر کند، با مقاومت روبرو خواهیم بود. بسیاری معتقدند که ما در تلاش برای ایجاد نگرانی و دغدغه در خانواده ها و دخالت در امور خانوادگی هستیم اما ما چنین تلاشی نمی کنیم.

این روزنامه تصریح کرد: هفته گذشته، عبدالعزیز آل الشیخ مفتی سعودی اعلام کرد که این عریضه در حد خود با اسلام منافات دارد اما برخی دیگر از علمای بارز سعودی حمایت خود از آن را اعلام کردند.

منال الشریف صاحب ایده رانندگی زنان در عربستان و فعال حقوق زنان به آبزرور گفت: "اساس مشکل درخصوص حقوق زنان در عربستان، نظام قیمومیت است. این مسئله، علت اصلی قاصر و ناتوان دانستن زنان برای رانندگی است. رانندگی در چارچوب درخواست بزرگتری است و آن هم پایان دادن به قیمومیت و به بردگی کشیدن بیش از نیمی از شهروندان عربستان".

وی گفت: "سیستم قضایی عربستان از عقب مانده ترین سیستم های قضایی در جهان اسلام است. همچنان ساختار و سیستم سلفی به عنوان مرجعِ متونی است که به هزاران سال پیش باز می گردد. به عنوان مثال، ایده مَحرَم به زمانی باز می گردد که زنان با شتر مسافرت می کردند و زن به وجود مردی برای تضمین سلامتش در جاده های ناهموار نیاز داشت".

منبع: تسنیم