تاریخ : 19:28 - 1395/07/12
کد خبر : 57569
سرویس خبری : ورزشی
 

اتفاقی عجیب در رکوردگیری پرش در سوارکاری ایران

مانعی که آب رفت و دوباره قد کشید!

اتفاقی عجیب در رکوردگیری پرش در سوارکاری ایران

رکوردگیری برای ثبت بلندترین پرش توسط سوارکاران ایرانی که جمعه گذشته در باشگاه بام تهران برگزار شد با حوادث و اتفاقات عجیب و البته قابل تاملی همراه بود.

کارگرآنلاین: روز جمعه و پس از برگزاری مسابقات سوارکاری پرش قهرمانی کشور که به قهرمانی شراگیم حبیبی انجامید، مسابقاتی تحت عنوان پیوسانس یا رکوردگیری پرش با اسب سوارکاران از بلندترین ارتفاع در باشگاه بام تهران برگزار شد تا سوارکاران ایرانی به دنبال شکستن رکوردی ۴۰ ساله باشند. چرا که ۴۰ سال پیش بود که پیشکسوتان حال حاضر سوارکاری ایران به نام های عزت الله وجدانی و گلنار بختیار با پرش از ارتفاع ۲ متر و ۵ سانتیمتری موفق به کسب رکوردی دست نیافتنی در تاریخ سوارکاری ایران شدند.

غروب جمعه گذشته و پس از برگزاری مسابقات سوارکاری قهرمانی کشور نوبت به پرش سوارکاران متقاضی از روی موانع می شود. این موانع از ارتفاع ۱۵۰ سانتیمتری آغاز شد که در نهایت یکی از سوارکاران به نام محمود پورحیدری با نمایشی قابل تحسین موفق به پرش از ارتفاع ۲ متری می شود این یعنی فقط پنج سانتیمتر فاصله تا شکستن رکورد ۴۰ ساله.

پس از این اتفاق پورحیدری به همراه مجید شریفی سوارکار با تجربه ایران دو نفری بودند که درخواست افزایش ارتفاع مانع دیواری به 2 متر و ۱۰ سانتیمتر را مطرح کردند تا با انجام موفقت آمیز این پرش رکورد ۴۰ ساله را بشکنند.

اما این‌بار تلاش پورحیدری برای پرش از ارتفاع دو متر و ۱۰ سانتیمتری ناکام ماند و او موفق به انجام این کار نشد اما مجید شریفی با اسبی به نام کراتینیو دست به کار بزرگی زد و از مانع 2 متر و ۱۰ سانتیمتری با موفقیت و بدون خطا پرید تا با افزایش پنج سانتیمتری رکورد جدیدی در تاریخ سوارکاری پرش ایران شکل بگیرد.

به دنبال این رکورد شکنی، تماشاگران که در میان آن ها چهره نام آشنایی به نام منوچهر غروی مدیر عامل اسبق ایران خودرو نیز به چشم می‌خورد شدیدا به تشویق شریفی می پردازند. غروی نیز از اینکه می دید این‌بار داماد اوست که توانسته این موفقیت بزرگ را به نام خود ثبت کند غرق در شادی بود.

اما در همین هنگام محمد کاظمیان دبیر فدراسیون سوارکاری و رییس هیات سوارکاری استان تهران که رابطه بسیار نزدیکی نیز با مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری دارد و در این مسابقات نیز مسولیت سرداوری این مسابقات را بر عهده دارد اعلام می کند به دلیل حساسیت کار و برای ثبت دقیق این رکورد شکنی لازم است ارتفاع مانع به طور دقیق توسط داوران اندازه گیری شود.

داوران مشغول سانت کردن مانع می‌شوند و در کمال تعجب اعلام می شود ارتفاع مانع 2 متر و ۲ سانت است نه ۲ متر و ۱۰ سانت! این یعنی شریفی رکورد شکنی نکرده و رکورد چهل ساله کماکان دست نخورده باقی مانده است. شریفی، غروی و باقی طرفداران مات و مبهوت مانده‌اند و با خود می‌گویند مگر می‌شود در طول چند دقیقه ۸ سانتیمتر ارتفاع مانع آب برود؟ مگر داوران و مسوولان برگزاری مسابقات و ناظران فدراسیون نظارت دقیقی بر ارتفاع مانع نداشته‌اند؟

آرام، آرام اعتراضات شدیدتر می‌شود و منوچهر غروی دیگر از شدت ناراحتی از کوره در می‌رود و خود را به زمین مسابقه یا همان مانژ می‌رساند تا از نزدیک صدای اعتراضش را به گوش مسولان فدراسیون و در راس آن ها کاظمیان برساند، تا شاید بتواند حق به ظاهر تضییع شده دامادش را بستاند. غروی با صدای بلند بر سر مسوولان فدراسیون و داوران فریاد می‌کشد و کار نیز به جاهای باریک می‌کشد. او حتی خطاب به کاظمیان وی را تهدید به اخراج از فدراسیون می‌کند.

باشگاه بزرگ و مجهز سوارکاری آزمون در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی نیز متعلق به دختران منوچهر غروی است که یکی از آنها همسر مجید شریفی است و این باشگاه بارها میزبان مسابقات فدراسیون سوارکاری بوده است.

آن شب به اتمام می‌رسد و داوران نظر نهایی خود را اعلام می کنند و تاکید می کنند شریفی از مانع دو متر و دو سانتی متری پریده پس رکوردی به نام او ثبت نمی شود.

اما صبح شنبه، سوارکار به همراه مربی‌اش به فدراسیون می‌روند تا پیگیر حق از دست رفته‌شان شوند. در نهایت چانه زنی ها و صحبت های طرفین با مسولان فدراسیون و یا شاید هم تهدیدات! کارساز می شود و کاظمیان دبیر فدراسیون به عنوان سرداور مسابقات به همراه تعدادی دیگر از داوران ظهر روز  شنبه و پس از گذشت ساعت‌ها از اتمام مسابقه به فکر متر کردن دوباره مانع می‌افتند و با حضور دوباره در محل مسابقه اقدام به اندازه‌گیری دقیق‌تر مانع می‌کنند!

نتیجه اما این‌بار نیز عجیب‌تر از مرتبه قبل بود. اندازه گیری دقیق‌تر! نشان می‌داد ارتفاع مانع ۲ متر و ۷ و نیم سانتیمتر است نه ۲ متر و ۲ سانتیمتر. پس شریفی رکورد ایران را شکسته و توانسته 2 و نیم سانتیمتر رکورد پرش ایران را بهبود بخشد.

این اتفاق به معنای این است که یا متر داوران نسبت به شب قبل دقیق‌تر شده و یا مانع از شب گذشته ۵ و نیم سانتیمتر قد کشیده است!

جدا از همه این‌ موارد اینکه پس از گذشت ساعت ها از اتمام مسابقه مسولان فدراسیون بار دیگر به محل مسابقات رفته‌اند و اقدام به اندازه‌گیری مجدد ارتفاع مانع کرده‌اند آن هم در شرایطی که مانع یاد شده می تواند مورد دستکاری قرار گرفته باشد اقدامی کاملا غیرحرفه‌ای و غلط است و برای فدراسیونی که ادعای گام برداشتن در مسیر ورزش حرفه‌ای را دارد این اقدام بسیار عجیب و غیر قابل باور است.

در این میان نمی‌توان هیچ تقصیری را متوجه شریفی و طرفدرانش دانست، چرا که این سوارکار هیچ اشتباهی را مرتکب نشده و صرفا به دنبال حق و حقوق خود بوده است اما حتما مسوولان فدراسیون مقصر اصلی این اتفاق عجیب هستند و باید پاسخگوی این وضع باشند. آنها باید پاسخ دهند که چرا مانعی که یک‌ بار ۸ سانتیمتر آب رفت، بار دیگر چگونه ۵ و نیم سانتیمتر قد کشید!

منبع: ایسنا