تاریخ : 10:09 - 1395/07/13
کد خبر : 57595
سرویس خبری : سیاسی
 

 ایران در حال خرید خاک سوریه است!

ایران در حال خرید خاک سوریه است!

تهران برنامه ای بلند مدت و پایدار دارد که با اتمام جنگ سوریه، چه بشار اسد در قدرت باقی بماند چه نماند، این برنامه جوابگو است.

کارگرآنلاین: پایگاه آمریکایی "هافینگتون پست" (Huffington Post) با انتشار گزارشی تحت عنوان "ایران در حال خرید زمین ها، املاک و خاک سوریه است" مدعی است که ایران برای اعمال نفوذ در سوریه اقدام به اجرای چنین طرحی کرده است.

در این گزارش آمده است: «تا کنون تحلیل های زیادی درباره روابط ژئوپولیتیک، استراتژیک و نظامی ایران با سوریه ارائه شده است. با این حال روبط اقتصادی تهران و دمشق کمتر مورد تجزیه و تحلیل سیاسی قرار گرفته و رسانه ها نیز توجه چندانی به آن نداشته اند.

الگوی در حال تغییر روابط اقتصادی تهران-دمشق می تواند تاثیرات دراز مدت قابل توجهی در نفوذ سیاسی و ژئوپولیتیک تهران در منطقه داشته باشد.

کمک های مالی، تسلیحاتی، نظامی، بخش انرژی و همچنین سرمایه گذاری در زیرساخت ها بیشتر در قالب خطوط اعتباری و  اعطای وام صورت می پذیرد.

اما در صورتی که دولت علوی از قدرت کنار زده شود، سوریه چگونه این هزینه را پس خواهد داد؟ تهران برنامه ای بلند مدت و پایدار دارد که با اتمام جنگ سوریه، چه بشار اسد در قدرت باقی بماند چه نماند، این برنامه جوابگو است؛ برنامه ای شبیه به آنچه پس از حمله آمریکا به عراق، در این کشور عملی کرد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «اما یک تفاوت اساسی میان برنامه ایران در سوریه و عراق آن است که ایران اکنون از طریق تنظیم قراردادهای ملکی، به تدریج مالک زمین های سوریه می شود و این مسیر تنها راه سوریه برای بازپرداخت کمک های ایران است. این موضوع در بلند مدت قدرت قابل توجهی به ایران در سوریه می دهد.

موضوع قابل توجه دیگر آن است که این سرمایه گذاری های ایران تنها از مسیر بشار اسد صورت نمی پذیرد بلکه ایران روی بسیاری از گروه های شبه نظامی شیعه در سوریه نیز سرمایه گذاری کرده است. حتی در صورتی که جنگ پایان پذیرد، ایران تنها بازیگر مهم اقتصادی در سوریه خواهد بود.»

در انتهای این گزارش آمده است: «توافق هسته ای موجب تقویت اقتصادی ایران شده و این موضوع تاثیر مستقیمی بر گسترش نفوذ ایران در سوریه داشته است؛ بنابراین به احتمال زیاد در آینده نیز پروژه های بزرگ زیرساختی و قراردادهایی در بخش انرژی بین دو کشور بسته خواهد شد. تقریبا هر سال ایران قراردادی جدید با سوریه به امضا می رساند و انتظار می رود حجم تجارت سالانه دو کشور به 5 میلیارد دلار برسد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، اخیرا اعلام کرده است که قراردادهای اخیر پاسخی کوبنده به سرمایه گذاری های میلیاردی آمریکا و متحدانش برای تغییر ساختار سیاسی سوریه است.

از سوی دیگر با محدود شدن روابط تجاری ترکیه و دیگر بازیگران مهم منطقه ای با سوریه، ایران نقش بسیار مهمی در اقتصاد سوریه بازی می کند. با اتمام جنگ سوریه، چه بشار اسد در قدرت باشد چه نباشد، ایران از لحاظ اقتصادی و ژئوپولیتیک، مهمترین بازیگر در سوریه خواهد بود.»

منبع: جام نیوز