تاریخ : 13:28 - 1395/07/14
کد خبر : 57684
سرویس خبری : سیاسی
 

رایزنی‌ها برای انتخاب نامزد اصولگرایان آغاز شده است

قطعاً روحانی کاندیدای اصولگرایان نیست

رایزنی‌ها برای انتخاب نامزد اصولگرایان آغاز شده است

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: رایزنی‌ها برای انتخاب کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 96 آغاز شده و دامنه بررسی‌ها وسیع است.

کارگرآنلاین: محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری صبح امروز این تشکل در پاسخ به سؤال خبرنگاری پیرامون منافع و یا مضرّات نیامدن احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات 96 اظهار داشت: نیامدن احمدی‌نژاد به نفع مملکت است و همه از این مسئله سود می‌برند. این توصیه‌ای بود که حضرت آقا ابتدا در جلسه خصوصی به ایشان گفته بودند و در مرحله بعدی به صورت علنی اظهار داشتند.

وی افزود: البته در این قضیه امر و نهی وجود نداشت و اعلام شد که ورود وی نه به مصلحت خود او و نه به مصلحت کشور است، درنهایت احمدی‌نژاد نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشت و از ورود به میدان رقابت سال 96 انصراف داد.

باهنر با بیان اینکه نیامدن احمدی‌نژاد قطعاً در صحنه انتخابات تأثیراتی دارد، گفت: احمدی‌نژاد در جریان اصولگرایی موافقین و مخالفین جدی داشت و با حضور وی، احتمال افزایش اختلافات زیاد بود و حتی می‌توانست آرای آقای روحانی را به دلیل شعارها، برنامه‌ها و حافظه تاریخی‌ای که مردم از او دارند تهدید کند.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه با بیان اینکه فعالان سیاسی باید برنامه‌های خود را منهای احمدی‌نژاد تنظیم کنند، تصریح کرد: البته احمدی‌نژاد مهم است که سکوت کند یا گرایشات خود را به جامعه القا دهد، البته حمایت احمدی‌نژاد از فردی هر چند می‌تواند بخشی از آرای او را به آن فرد منتقل کند، ولی نمی‌تواند همه آرای احمدی‌نژاد را به آن فرد منتقل کند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه اصولگرایان به فردی برای انتخابات ریاست‌جمهوری رسیده‌اند، اظهار داشت: رایزنی‌ها شروع شده و دامنه بررسی‌ها وسیع است، ولی اینکه به نتیجه معینی برسیم، این چنین نیست و دلیل آن هم این است که انتخابات رئیس‌جمهوری ما عموماً در فضای هیجانی شکل می‌گیرد و معمولاً دو تا سه ماه مانده به انتخابات، شخصیت‌های جدید معرفی و سونامی‌ها راه می‌افتد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون گزینه اصلاح‌طلبان برای ریاست‌جمهوری 96 گفت: تکلیف اصلاح‌طلبان تقریباً روشن است و تحقیقاً روی آقای روحانی متمرکز می‌شوند ولی اصولگرایان نیز در حال بررسی روحانی هستند.

وی با بیان اینکه در محافل اصولگرایی این بحث وجود دارد که بیش از 30 نفر اصولگرا برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد، گفت: به نظر من، نامزدهایی که قبلاً به صحنه آمده‌اند و پیروز نشده‌اند، آمدنشان صلاح نیست و بهتر است احساس تکلیف کنند و نیایند، ولی با این حال، اکنون نه سلبی و نه ایجابی روی کسی متمرکز نیستیم.

وی در ادامه تأکید کرد: این نظر شخصی من است که افرادی که روی باسکول رفته‌اند، مصلحت نیست که دوباره به صحنه بیایند.

باهنر در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون محوریت جامعه روحانیت مبارز تهران ظرف چند روز آینده گفت: دعوتی عمومی از سوی اصولگرایان انجام خواهد داد و ما منتظر این دعوت هستیم و جلسات ما با آقایان پیرامون این مسئله انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری پیرامون احتمال حضورش در انتخابات 96 تصریح کرد: من چند سنگ بزرگ در راه نامزدی‌ام انداخته‌ام و قبلاً نیز گفته‌ام که نامزد نخواهم شد و اکنون نیز بر این تأکید دارم.

باهنر در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه برای انتخابات 96 روحانی را هم بررسی می‌کنیم، ولی اکنون نه سلبی و نه ایجابی عمل می‌کنیم، گفت: در مقابل کاندیدای اصلاح‌طلبان، اصولگرایان قطعاً کاندیدا خواهند داشت.

باهنر در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون نقش جبهه پایداری در انتخابات آتی تصریح کرد: در تهران علی‌رغم اینکه در مجلس دهم نقدهایی بر لیست‌ها بود ولی یکپارچگی ایجاد شده و این سرمایه را حفظ می‌کنیم و به همه فعالان سیاسی نیز گفته‌ایم که داوری جامعه روحانیت مبارز را مطلق و بدون شرط بپذیرند و نهایتاً به یک کاندیدا برسیم.

باهنر با تأکید بر اینکه ما کاندیدای خود را خواهیم داشت و این کاندیدا روحانی نخواهد بود، گفت: در عین حال اینکه می‌گوییم مقابل روحانی کاندیدایی می‌آوریم باید بگوییم در مقابل کسی کاندیدا نخواهیم آورد.

وی با برشمردن کارآمدی، توانمندی، محبوبیت به عنوان شاخصه نامزد انتخابی اصولگرایان برای انتخابات مجلس گفت: اگر این مشخصات در هر کسی جمع شود، او کاندیدای ما خواهد بود و با توجه به مطالبات مردم اعم از رونق، رکود و اشتغال مسئله محبوبیت نیز برای ما مهم است و اگر کاندیدایی دربخش اقتصادی توانمندی لازم را داشته باشد و تقدیر، خرد و رفتارش نیز مناسب باشد، می‌توان گفت او یک قهرمان اقتصادی است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تأکید بر اینکه انتخابات جنگ نیست و رقابتی سالم و طراوت‌بخش به جامعه است، گفت: در عین حال که در مقابل کسی کاندیدا نمی‌آوریم، به کاندیدایی خواهیم رسید که رقابت جدی ولی مثبت و با طراوتی را در صحنه انتخابات 96 ایجاد کند.

باهنر در پاسخ به سؤالی پیرامون تماس اصلاح‌طلبان با باهنر برای انتخابات تصریح کرد: ما معمولاً با رقبای سیاسی‌مان قهر نیستیم و با هم در جلساتی بحث‌های دوستانه و بعضی اوقات نیز حرف‌های جدی می‌زنیم ولی اینکه جلسه‌ای برای متقاعد کردن ما برای حمایت از روحانی برگزار شود، اصلاح طلبان از ما ناامیدند ولی مذاکرات وجود دارد.

باهنر در ادامه با بیان اینکه جامعه مدرسین در بررسی‌ها و حرکت‌های سیاسی مصداقی ورود نمی‌کند گفت: هر زمان تصمیم بگیرند تفاهم جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز سهل‌الوصول است مگر اینکه جامعه مدرسین از تبیین مصداق ابایی داشت باشد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به رویکرد اصولگرایان در مورد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: انتخابات شوراها با ریاست جمهوری در یک روز است ولی جنس‌شان متفاوت است. به نظر ما در این مورد بیش از اینکه مسائل سیاسی باشد باید فرد مورد انتخاب عالم به مسائل شهری باشد و چون بحث شورا مسئله‌ای علمی است.

وی تاکید کرد: به نظر ما باید افرادی که به صحنه می‌آیند کارآمدی داشته باشند و انسان‌های به شدت دست پاکی باشند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه برخلاف نظر سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری که گفته بودند در برخی از استان‌ها مصداقی ورود می‌کنیم من چنین نظری ندارم گفت: چنین ورودی انجام نمی‌دهیم و از بالا دستوری عمل نمی‌کنیم و البته کمک و هدایت‌هایی برای انتخاب‌هایشان خواهیم داشت.

باهنر در ادامه با اشاره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: جالب است که ثقل مناظره طرفین ایران و برجام است و هرکدام سعی می‌کنند در این مورد از دیگری پیشی بگیرند. البته نظام سیاسی آمریکا چیزی فراتر از احزاب است و حکام آمریکا گروگان لابی‌های صهیونیستی هستند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پایان تاکید کرد: مسئله برجام و بازگشت به شرایط قبلی همواره جزو گزینه‌های ما است و آمریکای‌ها در این باره اشتباه نکنند و تا زمانی که 1+5 به تمام تعهدات خود عمل کند این امکان بازگشت به عقب ادامه خواهد داشت و ما در برجام به نقطه غیرقابل برگشت نرسیده‌ایم.

منبع: فارس