تاریخ : 11:04 - 1395/08/12
کد خبر : 58612
سرویس خبری : سیاسی
 

مناظره‌ها کاری کرده شرم کنم با خارجی‌ها از دموکراسی حرف بزنم

مناظره‌ها کاری کرده شرم کنم با خارجی‌ها از دموکراسی حرف بزنم

وزیر خارجه آمریکا با شرم‌آور خواندن مناظره‌های انتخاباتی در این کشور، گفت این مناظرات کار او برای گفت‌وگو در مورد دموکراسی با سران خارجی را دشوار کرده است.

کارگرآنلاین: «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه صحبت‌های مطرح‌شده در مناظرات انتخاباتی در این کشور را «شرم‌آور» توصیف کرد.

وی که در نشستی در لندن به سوالات دانشجویان پاسخ می‌داد، در مورد انتخابات آمریکا گفت: «باید به صراحت بگویم که این انتخابات برای تصویری که از کشورمان در خارج وجود دارد، شرایط واقعا سختی ایجاد کرد.»

کری افزود: «لحظاتی وجود دارد که شرمساری محض است. گاهی از هر عرفی که من می‌شناختم هم خارج می‌شود. خوب من در سال 2004 نامزد ریاست‌جمهوری بودم و هیچ‌وقت تصور هم نمی‌کردم که مناظرات بر موضوعات اساسی متمرکز نباشد. خوب این تغییر بزرگی است.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «این مسئله کار را از این لحاظ برای من دشوار کرده که وقتی با بعضی وزیران خارجه در دیگر کشورها یا روسای جمهور و نخست‌وزیرهای کشورهای دیگر دیدار می‌کنید و می‌گوئید "از شما می‌خواهیم که محکم‌تر به سمت دموکراسی گام بردارید،" به شما نگاه می‌کنند و هرچند که مودب به نظر می‌رسند، اما می‌توانید ببینید که در سر آن‌ها، در چشم آن‌ها و در صحبت‌هایشان این سوال وجود دارد. سخت است.»

کری گفت این مسئله به انتخابات محدود نیست و مسائل جناحی موجب شده تا واشنگتن حتی در تصویب بودجه هم با مشکل مواجه باشد. وی افزود: «یا وقتی وارد می‌شوید و (به خارجی‌ها) می‌گوئید "خیلی مهم است که بودجه‌تان را تصویب کنید،" و بعد می‌بینید که هاج و واج نگاهتان می‌کنند.»

او با این حال گفت آمریکا کشوری است که می‌تواند این مسائل را هضم کرده و «قدرتمندتر» به راهش ادامه دهد.

حملات لفظی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و افشاگری در مورد فساد اخلاقی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان و رسوایی ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها موجب شده تا بسیاری از کارشناسان آمریکایی این دور از انتخابات را انتخابی بین «بد» و «بدتر» توصیف کنند.

کری پیش از این هم انتخابات امسال را که هفته آینده برگزار می‌شود، مایه شرمساری آمریکا خوانده بود.

وی در ماه مارس گفت: «این (منازعات انتخاباتی) حس اطمینان همه نسبت به ثبات قدم و قابلیت اتکا ما را متزلزل می‌کند. باید بگویم که آن‌ها (مقامات خارجی) سوالاتی از من پرسیده‌اند که باعث شده به این نتیجه برسم که آنچه در جریان است، یک شرمساری برای کشور است.»

منبع: فارس