تاریخ : 11:06 - 1395/08/15
کد خبر : 58707
سرویس خبری :
 

عدم تحقق بسته‌ حمایت از صادرات

تراز تجاری مثبت است

عدم تحقق بسته‌ حمایت از صادرات

قائم مقام سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تراز‌ تجاری امسال مثبت است، اما از برنامه صادرات عقب‌ هستیم، گفت: افت قیمت محصولات پایه نفتی و میعانات گازی از عوامل مؤثر بر عقب ماندن از برنامه پیش‌بینی شده برای صادرات در سال جاری است.

کارگرآنلاین: محمدرضا مودودی با بیان اینکه از برنامه پیش‌بینی شده برای صادرات در سال جاری عقب‌تر هستیم، گفت: افت قیمت محصولات پایه نفتی در بازار جهانی و افت 13 درصدی ارزش میعانات گازی از دلایل تأثیرگذار بر این موضوع بوده است.

مشاور وزیر صنعت با بیان اینکه امسال بیش از 600 میلیون دلار تراز تجاری مثبت است، افزود: در 7 ماه ابتدای امسال صادرات 24 میلیارد و 657 میلیون دلار و واردات 24 میلیارد و 50 میلیون دلار بوده است.

معاون سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: در 6 ماهه ابتدای امسال صادرات بخش پتروشیمی به لحاظ ارزشی 22 درصد و از لحاظ وزنی بیش از 50 درصد رشد داشته است.

مودودی بیان داشت: همچنین در 7 ماه ابتدای امسال صادرات در بخش معدن رشد 41 درصد داشته که نشان می‌دهد، در حال به دست آوردن بازارهای گذشته هستیم.  

معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بسته‌های حمایت از صادرات هنوز تأمین اعتبار نشده است، گفت: مبلغ 2 هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات با نرخ بهره 11 درصد برای استان‌های برخوردار و 7 درصد برای استان‌های محروم اختصاص یافته که هنوز این مبلغ تأمین اعتبار نشده است.

مشاور وزیر صنعت تصریح کرد: یک خط اعتباری هم به مبلغ 1 تا 2 میلیارد تومان در قالب اعتبار خریدار برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با نرخ سود 3.5 درصد برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان در نظر گرفته شده که این مبلغ هم هنوز تأمین اعتبار نشده است.

وی افزود: همچنین مقرر شده تا مبلغ 400 میلیارد تومان برای تشویق صادرکننده از بودجه عمومی اختصاص یابد، تا از این محل بودجه‌های لازم برای زیرساخت‌های صادرات از جمله برندسازی، مشاوره و آموزش، حمل و نقل و ... فراهم شود که این رقم هم هنوز تأمین اعتبار نشده است.

مودودی بیان داشت: محقق شدن بسته‌های حمایتی صادرات به صادرکنندگان هزینه‌های سربار را کاهش می‌دهد و قدرت رقابت‌پذیری صادرکنندگان را در بازارهای جهانی افزایش می‌دهد./فارس