تاریخ : 10:24 - 1395/09/26
کد خبر : 59279
سرویس خبری :
 

شرکت گروه ملی فولاد در آستانه ورشکستگی

نماینده مردم اهواز در مجلس عنوان کرد

شرکت گروه ملی فولاد در آستانه ورشکستگی

نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی دچار رکود و تعطیل شده گفت: اکنون مهم‌ترین مشکل در سطح شرکت‌های صنعتی متعلق به گروه ملی فولاد ایران با 5 هزار نفر پرسنل است.

به گزارش کارگرآنلاین، جواد کاظم‌نسب شامگاه پنجشنبه در نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت صنایع استان و مشکلات و چالش‌های آنها اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر صنایع‌های بزرگ و کوچک استان و از جمله اهواز درگیر مشکل نقدینگی هستند که به طور حتم برای ادامه حیات صنعت استان نیاز اضطراری به تزریق نقدینگی دارند. ‌
 
وی ادامه داد: برخی از شرکت‌های صنعتی برای رفع معضل نقدینگی مجبور به استفاده از تسهیلات بانکی با سود بالا شده‌اند.
 
نماینده مردم اهواز در مجلس توضیح داد: لوله‌سازی اهواز طی سال‌های گذشته برای حل مشکل نقدینگی موجود از تسهیلات بانک پاسارگاد با نرخ بهره بالا استفاده کرد و اصل تسهیلات که در ابتدا بالغ بر 150 میلیارد تومان بود اکنون به دلیل عدم پرداخت اصل وبهره تسهیلات بدهی شرکت لوله سازی اهواز به بانک پاسارگاد به حدود 600 میلیارد تومان رسیده است.
 
کاظم‌نسب افزود: متاسفانه تا سال 97 این بدهی به اندازه ارزش شرکت گردیده واین شرکت توسط بانک پاسارگاد تصاحب خواهد شد.
 
وی خطاب به وزیر صنعت پیشنهاد کرد: شرکت‌های صنعتی کوچک و بزرگ در سطح استان که از نداشتن نقدینگی رنج می‌برند شناسایی شده و بر اساس اولویت نسبت به اعطای بسته تسهیلاتی مانند سرمایه درگردش و یا ثابت اقدام فوری انجام شود.
 
کاظم‌نسب با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی دچار رکود و تعطیل شده در اهواز و مانند شرکت گروه ملی فولاد و ضرورت چاره جویی فوری برای حل مشکلات آن‌ها متذکر شد: اکنون مهم‌ترین مشکل در سطح شرکت‌های صنعتی متعلق به گروه ملی فولاد ایران با 5000 نفر پرسنل هست.
 
وی ادامه داد: این شرکت زیر نظر قوه قضاییه اداره می‌شود و مقر رشده است که به مالکیت بانک‌ملی درآید که هنوز این اتفاق عملی نشده است.
 
کاظم‌نسب افزود: بانک ملی به امید تملک شرکت گروه ملی فولاد حاضر نیست یک ریال نقدینگی و یا سرمایه به این شرکت تزریق کند.
 
عضو کمسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه شرکت گروه ملی فولاد درحال حاضر با 20 درصد ظرفیت فعالیت می‌کند تشریح کرد: شرکت گروه ملی فولاد به دلیل عدم تولید، بدهکاری و زیان انباشته به‌زودی ورشکست می‌شود و معضل بزرگی برای منطقه ایجاد خواهد کرد بنابراین سریع‌تر این کارخانه تعیین تکلیف شود.
 
کاظم‌نسب با اشاره به واگذاری شرکت تصفیه شکر اهواز طی چند سال گذشته به بخش خصوصی یادآور شد: واگذاری شرکت به بخش خصوصی سبب تعطیلی شرکت، اخراج کارگران و از دست دادن منبع درآمد صد‌ها خانوار شد.
 
وی ابراز امیدواری کرد: با اتخاذ تدابیر مناسب شاهد بازگشت این شرکت به چرخه صنعتی و تولیدی استان باشیم.
 
کاظم‌نسب با تاکید بر ضرورت ایجاد کارگاه‌های تولیدی کوچک در قالب شهرک‌های صنعتی در سه شهرستان باوی، حمیدیه و کارون بیان کرد: روزانه شاهد افتتاح و ایجاد صنایع مادر، تبدیلی، وابسته و غیره در مناطق مختلف کشور هستیم ولی دراستان خوزستان و به‌ویژه در شهرهای اقماری اهواز متاسفانه در زمینه تاسیس واحدهای صنعتی خیلی ضعیف عمل شده است.
 
وی پیشنهاد کرد: در شهرستان‌های حمیدیه، کارون و باوی شهرک‌های صنعتی ایجاد و بخش صنعت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
کاظم‌نسب با تاکید بر ضرورت به‌کارگیری مدیران بومی در حوزه صنعتی استان گفت: متاسفانه در ترکیب هیئت مدیره شرکت‌های صنعتی ازمدیران بومی و شایسته کمتر استفاده می‌شود.
 
وی تاکید کرد: به‌طور حتم مدیران بومی به لحاظ دلسوزی، حضور در منطقه، آشنا بودن به فرهنگ اقتصادی و اجتماعی منطقه و شناخت تهدیدات و فرصت‌ها بهتر می‌توانند شرکت‌های صنعتی را راهبری کند.
 
کاظم‌نسب در رابطه با نحوه واگذاری شرکت‌های صنعتی استان خوزستان به بخش خصوصی گفت: متاسفانه شرکت‌های صنعتی به‌صورت علمی و کار‌شناسی به بخش خصوصی واگذار نمی‌شوند، در واقع این شرکت‌ها‌‌ رهاسازی می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه برخی از، شرکت‌های صنعتی واگذار شده به بخش خصوصی سودده هستند و به کسانی واگذار می‌شوند که سابقه اداره و یا فعالیت صنعتی ندارند اظهار کرد: این شرکت‌ها پس از خصوصی شدن ورشکست می‌شوند و این موضوع علاوه برایجاد آسیب‌های فراوان اقتصادی و اجتماعی از قبیل بیکاری، حاشیه‌نشینی، بزه‌کاری منطقه را با مشکلات امنیتی مواجه می‌سازند و مالکان این شرکت‌ها فقط به دنبال فروش املاک و مستقلات این صنایع هستند.
 
کاظم‌نسب توضیح داد: در گذشته فولاد خوزستان قبل از خصوصی شدن میزان تولیدش بسیار بالا بود اما اکنون حجم تولید آن پایین آمده است.
 
وی ادامه داد: شرکت لوله‌سازی اهواز سود‌ده بود اما اکنون به زیان‌دهی افتاده است، شرکت قند دزفول به بخش خصوصی واگذار شد و پس از مدت زمان کوتاهی دچار رکود شد و ده‌ها کارگر، بیکار و خانواده‌های آنان امنیت اقتصادی خود را از دست دادند.
 
کاظم‌نسب اضافه کرد: درسال گذشته شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با 24 هزار هکتار زمین، سه کارخانه جانبی و 4 هزار نفر پرسنل به صورت قسطی و به یک مجموعه فاقد سابقه فعالیت در حوزه صنعت واگذار شد که به دلیل افت شدید تولید احتمال ورشکستگی و بیکاری هزاران کارگر وجود دارد./فارس