تاریخ : 13:42 - 1395/10/04
کد خبر : 59574
سرویس خبری :
 

رونمایی از نخستین سامانه ارائه و اجرای خدمات مامایی کشور

با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون درمان سازمان تامین اجتماعی؛

رونمایی از نخستین سامانه ارائه و اجرای خدمات مامایی کشور

طی مراسمی از نخستین سامانه ارائه واجرای خدمات مامایی کشور دراستان گلستان با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون درمان سازمان تامین اجتماعی رونمایی شد.

به گزارش کارگرآنلاین، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاح سامانه قرارداد بیمه سلامت با بخش مامایی که در شهرستان گرگان برگزار شد، اظهار کرد: دولت تا امروز ٤ هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت بودجه اختصاص داده  است و ٤ هزار میلیارد تومان تا هفته آینده تزریق می‎کند.
 علی ربیعی تصریح کرد: دولت بحران مالی که گرفتار آن شده را سپری خواهد کرد. برخی افراد سوءاستفاده کردند و متاسفانه علیه بیمه‎ها و طرح تحول سلامت مسائلی مطرح کردند، اما باید بدانند که بیمه‎ها بیمه‎کننده طرح تحول سلامت هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه با راه‎اندازی این سامانه جلوه دیگری از خدمات سازمان‎های بیمه‎ای آغاز می‎شود، گفت: ما کار را به عملیات اجرایی رساندیم سرمایه‎گذاری که بیمه‎ها در این زمینه کردند جزو اقدامات خوب بوده که امیدواریم این طرح که از امروز در سه استان آغاز شده را به کل کشور تعمیم دهیم.
 ربیعی افزود: شاید هر شغلی یک نوع رابطه انسان با محیط و رابطه انسان با انسان‎های دیگر را تجربه می‎کنند اما قشر ماما در طول عمر کاری بی‎گناه‎ترین موجودات خدا را می‎بینند و دیدن یک مخلوق خدا که گناهی نکرده خیلی لذت‎بخش است، رابطه شغل و شاغل یک رابطه ثابت شده است کاری که ماما انجام می‎دهد در روح آنها اثر می‎گذارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ٨ هزار ماما در کشور داریم که فارغ‎التحصیل می‎شوند که ٣ هزار نفر آنها با اجرای این طرح مشغول به کار خواهند شد، ٤ هزار ماما در طرح پزشک خانواده روستایی همکاری دارند و ٥٠٠ ماما نیز با برگزاری آزمون استخدام می‎شوند.
وی همچنین گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت به اندازه ٣٠ سال تخت بیمارستانی جدید در کشور ایجاد شد ضمن اینکه رشد تعرفه پزشکی برای کاهش زیرمیزی و افزایش داروهای زیر پوشش برای ارائه خدمات بهتر به مردم دیگر دست آوردهای حاصله دولت تدبیر و امید است.
دکترربیعی افزود: بیمه‌ ها نقش بزرگی در طرح تحول سلامت داشتند و هزینه مردم را کاهش دادند چراکه قبل از آن مردم باید ٦٠ تا ٨٠ درصد هزینه های درمان را می‌ پرداختند اما این رقم اکنون به ٨ تا ١٠ درصد کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: پوشش ١٠٠ درصدی بیماران سخت علاج، تعویض مفصل افراد کهنسال، بیمه کردن بیش از ١٠ میلیون انسان کم درآمد و واریز ٨٠ هزار میلیارد ریال طلب بیمه سلامت از جمله دیگر فعالیت ‌های بخش سلامت بوده است.
 ربیعی از استخدام بیش از ٥٠٠ ماما در آزمون سازمان تامین اجتماعی که بهمن ماه امسال برگزار می شود خبر داد و گفت: این مجوز به منظور تکمیل کادر درمانی صادر شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سامانه الکترونیکی ماماها برای گسترش فعالیت این قشر به صورت پایلوت در سه استان اصفهان، اردبیل و گلستان راه‌ اندازی شده تا پس از بررسی نتایج و در صورت مثبت بودن آن در کشور فراگیر شود.
وی یادآور شد: ماماهای دارای مطب از طریق این سامانه می‌ توانند انواع آزمایش‌ ها مانند ایدز، هپاتیت و سونوگرافی را کنترل کرده و زمینه سلامت هر چه بیشتر مادران و کودکان را فراهم آورند.
دکتر ربیعی با اشاره به اینکه توجه به زایمان طبیعی و باروری سالم یکی از مهمترین وظایف در سیاست‎های ابلاغی جمعیت و خانواده است، اظهار کرد: هر مردمی باید به احترام مادر و همسرش آرزوی دوران سلامت باروری سالم را برای زنان داشته باشد. باروری سالم همراه با اعتماد به نفس و آرامش روانی آن چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.
وی با اشاره به اینکه باید در هزار روز اول زندگی نوزاد مراقبت جدی صورت بگیرد، ابراز کرد: غربالگری روی نوزادان انجام می‎شود که باید با سوءتغذیه مبارزه کنیم، مادران و بچه‎های دارای سوءتغذیه دائما رصد می‎شوند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  ما در راستای مبارزه با فقر درمان، فقر آموزش، فقر مسکن،  فقر امنیت و سوءتغذیه گام برمی‎داریم.

دکتر میدری معاون اجتماعی وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: همانگونه که انتظار چندین ساله ماماها امروز به سر آمد و قرارداد با بیمه ها انجام شد، انتظار داریم ماماها بتوانند با کنترل ونظارت بیشتر و اهتمام به امر مهم آموزش درصد سزارین را که اکنون درکشور ٥١ درصد است را پایین بیاورند.

جذب ٥١٠ماما در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در این مراسم گفت: این سازمان همواره با هدف تامین نیازهای درمانی بیمه شدگان، اقدامات موثری را درزمینه توسعه قراردادها انجام داده است و اکنون نیز آمادگی لازم را با تهیه نرم افزارها و زیرساختهای لازم برای عقد قرارداد با ماماها مهیا کرده است.
 محمد علی همتی افزود: همزمان با سایر سازمانهای بیمه گر عقد قرارداد با ماماها را آغاز کرده و امروز شاهد آغاز اجرای آزمایشی این طرح دراستان گلستان هستیم.
وی هدف از این کار را ارتقاء سلامت مادران ونوزادان دانست و تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی درگذشته نیز با راه اندازی انواع زایمانهای بدون درد و زایمان درآب تلاش کرده تا درصد سزارین را کاهش دهد و مادران را به سوی زایمان طبیعی دعوت کند.
دکتر همتی همچنین از بکار گیری ٥١٠ ماما در آینده ای نزدیک در سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: این تعداد علاوه بر جایگزینی ماماهایی که بازنشسته می شوند در ردیفهای جدید و از طریق آزمون جذب خواهند شد.

بازدید معاون درمان سازمان تامین اجتماعی از بیمارستان حکیم جرجانی گرگان
معاون درمان و مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی از بیمارستان تامین اجتماعی حکیم جرجانی گرگان بازدید کردند.
دراین بازدید که دکتر نصرتی مدیر درمان تامین اجتماعی استان گلستان، دکتر زینلی رئیس دفتر اسناد پزشکی استان و دکتر موسوی رئیس بیمارستان حکیم جرجانی گرگان، همتی را همراهی می کردند، وی از بخشهای مختلف بیمارستان بازدید و از نزدیک با بیماران، همراهان و همکاران دیدار وگفتگو کرد.