تاریخ : 09:32 - 1395/10/13
کد خبر : 59907
سرویس خبری :
 

اما و اگرهای آزادسازی سهام عدالت

اما و اگرهای آزادسازی سهام عدالت

بسیاری از کارشناسان معتقدند که آزادسازی نقل و انتقال سهام عدالت موجب شکوفایی و رونق اقتصادی می شود.

به گزارش کارگرآنلاین، اجرای طرح سهام عدالت با شروع به کار دولت نهم جدیت بیشتری گرفت و  آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت در بهمن 94  به تصویب هیأت وزیران رسید. مسئولان هدف از تصویب این قانون را گسترش مالکیت واحدهای تولیدی در بین اقشار کم درآمد، کاهش خطرات ناشی از تمرکز دولت، بهبود توزیع ثروت و تسریع در روند خصوصی‌سازی بیان کردند.

پرداخت کامل اقساط سهام عدالت و همچنین آزاد شدن خرید وفروش آن یکی از مباحث پیرامون مصوبه قانون واگذاری این سهام بوده است که رییس سازمان خصوصی سازی کشور سال گذشته اعلام کرد که تا سال 95 بیش از 50 درصد از اقساط سهام عدالت پرداخت شده واین امیدواری را به سهامداران داد که تا پایان شهریور95 آزاد سازی نقل وانتقال مالکیت آن صورت می گیرد اما براساس گفته های اخیر وی همچنان خرید وفروش این سهام تاسال96 ممنوع است.

خرید و فروش آزادانه سهام عدالت حق مردم است
امیرحسنخانی عضوکمیسیون اصل90مجلس شورای اسلامی گفت: این حق مردم است که بتوانند سهام خود را آزادانه به فروش برسانند.

وی درادامه افزود: قابلیت خریدوفروش ونقل وانتقال سهام عدالت،سبب رونق آن شده وتا زمانیکه  آزادسازی واگذاری سهام  محقق نشده نمی توانیم شاهد اثر گذاری آن در  تامین معاش مردم جامعه باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیر گذار نبودن سهام عدالت در بحث مدیریتی شرکت ها وکارخانه های واگذار شده،تصریح کرد: با  آزادسازی واگذاری سهام عدالت، نقش مدیریتی آن در واحدهای واگذار شده که اکنون بین آیین نامه های دولتی و خصوصی سردرگم است پررنگ می شود.

امکان سواستفاده در خریدوفروش سهام عدالت وجود دارد
محمد رجایی باغ سیانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: باتوجه به اینکه سهام داران از ارزش واقعی این سهام ها اطلاعات  ندارند امکان سواستفاده افراد سودجو و خرید سهام باقیمت پایین تر ازارزش واقعی آن وجود دارد و همین امر موجب شد تا دولت درجهت اطلاع رسانی هر چه بیشتر اقدام کند و خرید و فروش سهام  عدالت را ممنوع اعلام کند.

این عضو هییت علمی دانشگاه،همچنین بااشاره به تفاوت عملکرد شرکت های مختلف درطرح سهام عدالت افزود: مشکل اصلی دراین راه نگرانی از کاهش شاخص های بورس به دلیل افزایش عرضه وپایین بودن تقاضا است.
 
رجایی باغ سیانی تصریح کرد:تا کنون 50تا60 درصد اقساط سهام پرداخت شده است ومردم می توانند به آزادسازی سهام خود درآینده نزدیک امیدوار باشند.

آزادسازی سهام عدالت،بورس را تقویت می کند
بهرام شهریاری،کارشناس اقتصادی گفت:نگران آزاد سازی واگذاری سهام عدالت هستیم چراکه ممکن است موجی از واسطه گری دربازار را به دنبال داشته باشد.

وی درادامه تصریح کرد: این اتفاق ممکن است خرید سهام توسط بنگاه های اقتصادی خاص را موجب شود و موجبات قدرتمند شدن آن ها را فراهم کند و باید به این موضوع توجه داشت که در صورت خصوصی بودن این نهادها زمینه برای رونق بیشتر اقتصاد کشور فراهم می شود.

این کارشناس مسایل اقتصادی درپاسخ به این پرسش که حضور سهام عدالت در بورس چه نقشی در تغییرات شاخص ایفا می کند، بیان کرد: این اتفاق به بورس شوک وارد می کند اما بازار بورس تعادل لازم را برقرار می کند و ورود این سهام به بورس علاوه بر اینکه می تواند از خریدوفروش رانتی آن جلوگیری کند به بهبود فعالیت ها و رشد صعودی بورس نیز کمک می کند.