تاریخ : 13:56 - 1395/10/13
کد خبر : 59933
سرویس خبری :
 

واکنش صریح پرویز فتاح به خبر نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری

حذف یارانه سه دهک بالا به نفع کمیته امداد چه شد؟

واکنش صریح پرویز فتاح به خبر نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری

رئیس کمیته امداد خبر نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را شایعه دانست و افزود: اگر سفرهای من این شائبه را ایجاد کرده است در این زمینه عقب‌نشینی نمی‌کنم و روحیه میدانی خود را رها نمی‌کنم.

به گزارش کارگرآنلاین، پرویز فتاح در نشست خبری در ارائه گزارش نه‌ماهه از عملکرد سال 95 کمیته امداد، گفت: افق عملکرد ما در سال جاری روشن شده، در نتیجه ماه‌های پایانی سال تعیین‌کننده آن نخواهد بود. ما شفاف‌سازی و اعلام گزارش به مردم و پاسخگویی به سوالات را سرلوحه قرار دادیم، در شرایط بد اقتصادی، رکود و بیکاری فشار به کمیته امداد بیشتر و شاهد افزایش مراجعه به این سازمان بوده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ برای کمیته امداد سال 95 و عبور از آن سال سختی است، این‌درحالی است که وفاق ملی حول امداد ایجاد شده و ما مشکلی در بیرون از امداد نداریم، هر آنچه که هست مشکلات درون‌امدادی است که مربوط به ضعف روش‌ها، رویکردها و تدابیر ماست، درحالی‌که دولت، مجلس، بانک‌ها و رسانه‌ها با ما همراه هستند و کشمکش سیاسی ایجاد نشده است.

رشد 10 درصدی بودجه در سال آینده
فتاح با اشاره به لایحه برنامه ششم توسعه و تصویب آن در مجلس گفت: امیدواریم برنامه‌های ما در مجلس تصویب شود، این در حالی است که بودجه سال آینده از طرف دولت به‌موقع ارائه شده و بودجه کمیته امداد نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته، اگرچه فکر می‌کنیم نیاز است بودجه سازمان‌های حمایتی بیش از متوسط بودجه کشور رشد کند.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه منابع مالی در 9ماهه گذشته محقق شده، گفت: منابع عمومی که از سوی دولت و مجلس تخصیص می‌یابد، از ابتدای سال تاکنون 71 درصد محقق شده، اما باید 75 درصد می‌شد و این به ‌معنی این است که 4 درصد باقیمانده برای اختصاص عیدی، پاداش و دادن یک ماه اضافه مستمری در پایان سال است.

وی ادامه داد: بخش دوم بودجه مردمی و وابسته به مردم و خیرین است که در قالب انفاق، صدقه، زکات و... بوده که 10 درصد بیش از پیش‌بینی‌های ما محقق شده است و بخش سوم از مجتمع اقتصادی کمیته است که در این مدت به تعهدات خود عمل کرده است.

فتاح در مورد وضعیت اشتغال مددجویان گفت: میزان دریافتی از منابع بانکی نسبت به سال قبل بهتر شده درحالی‌که منابع قرض‌الحسنه و بانک‌ها این وضعیت را نشان نمی‌دهد، اما به‌طورکلی شرایط به‌نفع نیازمندان رقم خورده است و تا پایان فروردین‌ماه هزار میلیارد تومان از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را دریافت می‌کنیم و برای اشتغال به افراد می‌دهیم.

رئیس کمیته امداد افزود: 80 درصد منابع اشتغال از بانک‌ها ابلاغ شده و در سفرهای رئیس‌جمهور قرار شده هر استان 100 میلیارد تومان برای اشتغال تخصیص یابد که 50 درصد آن ابلاغ شده است.

خودکفایی 140 هزار خانواده
وی از پرداخت بیش از 100 هزار فقره وام اشتغال در سال 95 خبر داد و گفت: از ابتدای سال 94 تاکنون 140 هزار خانواده را به‌واسطه خودکفایی از امداد جدا کردیم و ظرف دو هفته آینده جشن خودکفایی 100 هزار نفر را با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌کنیم، البته اگر منابع اجازه می‌داد، می‌توانستیم به بیش از 200 هزار نفر وام پرداخت کنیم.

فتاح با ابراز خرسندی نسبت به عملکرد خوب این سازمان در گزارش مجمع کل کمیته امداد گفت: چابک‌سازی امداد هدف جدی ماست و اعتقاد داریم باید توسط افراد خیر، داوطلب و مراکز نیکوکاری حرکت کنیم. سعی شده از هزینه‌های جاری کم شود و از طرفی شاخه‌های ما تقویت شده تا افراد مددجو برای دریافت خدمات مسافت زیادی طی نکنند و این امر با ایجاد 200 شاخه بدون جذب نیرو از خارج از سازمان محقق شده است و امسال بالغ‌بر 80 میلیارد تومان در همین زمینه تا پایان سال صرفه‌جویی می‌شود.

رئیس کمیته امداد اضافه کرد: کاهش جامعه تحت‌پوشش برای اولین بار رخ داده و علاقه‌مندیم مددجویان توانمند شوند به‌طوری‌که در نه‌ماهه گذشته 7 درصد جامعه هدف کاهش یافته و از یک میلیون و 720 هزار نفر، به یک میلیون و 620 هزار نفر رسیده‌ایم.

وی افزود: نمی‌خواهیم بحث دادن یارانه‌ها تکرار شود؛ چراکه ما مباحث عزت‌نفس را دنبال می‌کنیم، اگر منطقی عمل کنیم و احساساتی نشویم، منابع مالی را در نظر بگیریم، هدف خروج مددجویان می‌تواند مهم باشد. این امر با درایت دنبال شده و ادامه می‌یابد و از طرفی فضا برای جذب مددجویان جدید آماده می‌شود.

پشت نوبتی نداریم اگر کمیته فرعی راه نیفتد
فتاح تصریح کرد: افراد پشت‌نوبتی باید تعریف شود، اینکه افراد روزانه مراجعه می‌کنند وجود دارد، اما ضوابط دارد و گاهی درخواست‌ها با ضوابط منطبق نیست. با این فضا می‌توانیم بگوییم پشت‌نوبتی نداریم، نه‌اینکه نیازمند نباشد، بلکه نمی‌خواهند تحت کمیته امداد باشند و از طریق خیریه‌ها و جاهای دیگر به آنها کمک می‌شود. ما از مسئولان، رئیس‌جمهور، قوه قضائیه و نمایندگان خواسته‌ایم مراجعات را به کمیته محول کنند و کمیته فرعی راه نیندازند، چون این به مصلحت نظام نیست. زمانی که کمک می‌شود از کجا معلوم که تقاضا درست باشد، البته اکنون مسئولان با ما هماهنگ شده‌اند.

افزایش مستمری مددجویان
رئیس کمیته امداد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد میزان افزایش مستمری مددجویان گفت: مستمری در بودجه پیش‌بینی می‌شود و از منابع عمومی پرداخت می‌شود نه از بودجه مردمی، بنابراین اگر کم می‌دهیم، دست ما نیست، حد آن در بودجه تعیین می‌شود. در برنامه پنجم توسعه حدود 50 درصد حداقل درآمد اعلامی وزارت کار باید باشد که حدود 400 هزار تومان می‌شود.

وی افزود: نتوانسته دولت قبلی و فعلی به این هدف عمل کند چون منابع باید پیش‌بینی می‌شده، اکنون احساس می‌کنیم وفاق برای اضافه شدن مستمری ایجاد شده است.

حذف یارانه سه دهک بالا به نفع کمیته امداد چه شد؟!
فتاح گفت: در بودجه سال 95 از محل حذف سه دهک بالای یارانه‌های به چند دهک پایین که قرار بوده به کمیته امداد و بهزیستی داده شود، به هر دلیلی عمل نشده که امیدواریم در مجلس در مورد افزایش مستمری مددجویان اقدامات خوبی انجام شود.

رئیس کمیته امداد گفت: بودجه این سازمان امسال 3 هزار و 900 میلیارد تومان بوده که با احتساب رشد 10 درصدی حدود 4 هزار و 300 میلیارد تومان می‌شود.

وی در مورد ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار گفت:‌ مقوله ازدواج در جامعه تحت‌پوشش جزو اهداف ماست، از ابتدای سال بیش از 70 هزار فقره جهیزیه یا هدیه ازدواج پرداخت شده، این در‌حالی است که کمترین آمار طلاق در جامعه مددجوی ماست.

فتاح گفت: در دوره‌های قبلی کمتر رویکرد کاهش و خروج مددجویان از کمیته وجود داشته، اما من بارها تأکید کرده‌ام که درست است خروج این افراد سخت است، اما لازم است ضوابط را رعایت کنیم تا این افراد همیشه تحت حمایت باقی نمانند و خودکفا شوند.

در مورد ماجرای گورخواب‌ها علم غیب نداریم
رئیس کمیته امداد در رابطه با ماجرای گورستان نصیرآباد گفت: سه ماه قبل از شهرستان شهریار بازدید کردم و به جزئیات به مسائل پرداختم، کسی از این مسئله به ما اطلاعی نداد، ما هم که علم غیب نداریم، بنابراین این ماجرا اتفاق جدیدی بوده که قبلاً نبوده است. از ابتدای سال درگیر بحث‌های آسیب‌ اجتماعی بوده‌ایم و با رئیس‌جمهور، وزیر رفاه و استاندار تهران بحث کرده‌ایم که افراد معتادی که در خیابان‌ها یا برخی محلات مانند هرندی هستند، جمع‌آوری شوند، اما جمع‌آوری به‌عهده ما نبوده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد سخت‌گیری در تهران باعث شده این معتادان به‌جای امن‌تر بروند. این معتادان بی‌خانمان هم نبوده‌اند بلکه معتاد متجاهر هستند، اما آنچه مهم است نوع روش برخورد با این موضوع است که سیاسی شدن آن به‌نفع نظام نیست.

وجهه نظام نباید بازیچه شود
فتاح ادامه داد: در این زمینه حمله به دولت را جفا می‌دانم؛ چراکه تمام تلاش خود را کرده و در بین این‌همه اقدام و جمع‌آوری، عده‌ای جا مانده‌اند. بازگو کردن این موضوع به این روش چیزی را حل نمی‌کند، بلکه وجهه نظام بازیچه می‌شود و نکته‌ای برای معاندان برای حمله به نظام می‌شود.

رئیس کمیته امداد گفت: وظیفه ما در مورد معتادان متجاهر تعریف شده که اگر خانواده این افراد محتاج باشند،‌ تحت‌پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرند. تاکنون 30 هزار خانواده به این دلیل تحت حمایت امداد رفته‌اند.

تسویه حساب سیاسی به صلاح نیست
وی افزود: تسویه حساب سیاسی با این موضوع درست و به‌صلاح نیست. هر کسی اگر دلش می‌سوزد بیاید و کمک کند. جمع کردن مسائل و انداختن آن روی دوش دولت مشکلی را حل نمی‌کند. اگر موردی به ما مربوط می‌شد و ما کوتاهی کرده بودیم، رسانه‌ای کنید. ما جای نگهداری معتاد، کودک کار و زن آسیب‌دیده نداریم، اما خانواده‌هایشان را که نیازمند باشند، پوشش می‌دهیم.

سفر کردن من ربطی به شایعه کاندیداتوری ندارد
فتاح در مورد شائبه کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر سفر رفتن من این شائبه را ایجاد کرده باید بگویم، در این زمینه عقب‌نشینی نمی‌کنم و روحیه میدانی خود را رها نمی‌کنم. حرفه ما این است و اگر به‌عنوان رسانه فکر می‌کنید روش نادرستی است، باید بپرسید چگونه آسیب‌ها را ببینیم. وظیفه‌ام این است که بروم و استان‌ها را از نزدیک ببینم؛ چراکه نسخه، باید میدانی باشد، مذاهب، قومیت‌ها و شرایط اجتماعی را دید و نباید مسئولان در اتاق‌هایشان بنشینند.

کاندیداتوری یک شایعه است
رئیس کمیته امداد اظهار داشت: بارها نظر خود را در مورد کاندیداتوری اعلام کرده‌ام، در مواضع خود همچنان هستم. این کاندیداتوری یک شایعه است و در رسانه‌ها آمده، بارها نظر خود را اعلام کرده‌ام و قرار نیست کاندید شوم.

وی با بیان اینکه مردم باید به کمک ما و دولت‌ها بیایند تا از پس فقر بربیاییم، افزود: ایجاد اورژانس اجتماعی در کمیته امداد در مرحله طرح است و باید با مراجع مختلف و شورای اجتماعی هماهنگ شویم. البته ایده جالبی است چون نمی‌توانیم همه آسیب‌ها را رصد کنیم و از برخی آسیب‌ها غفلت می‌شود.

فتاح ادامه داد: ما اکنون اطلاعات افراد تحت‌پوشش را با بهزیستی مبادله کرده‌ایم، مشکلی باهم نداریم، البته موضوع رسیدگی به معلولان را به بهزیستی واگذار کرده‌ایم.

رئیس کمیته امداد در مورد افزایش وام اشتغال گفت: تا پایان فروردین‌ماه بالغ‌بر هزار میلیارد تومان برای 100 هزار نفر وام اشتغال پرداخت می‌شود و هزار میلیارد تومان در بحث اشتغال در لایحه بودجه سال آینده دیده شده، درحالی‌که در سال 94 این رقم دو برابر بود.

وام ازدواج جوانان سهم وام اشتغال امداد را بلعید
وی در مورد علت کاهش وام اشتغال گفت: منابع قرض‌الحسنه محدود است و به دلیل اینکه وام ازدواج جوانان افزایش یافته، متأسفانه سهم وام اشتغال کمیته امداد و بهزیستی را کم کرده‌اند و اکنون در مجلس تلاش می‌کنیم که مطالبات‌مان محقق شود و امسال به هدف خود مطابق بودجه خواهیم رسید. این درحالی است که 12 هزار نفر از طریق طرح‌های اشتغال‌زایی مشغول به کار شده‌اند.

منبع: فارس