تاریخ : 09:33 - 1395/10/23
کد خبر : 60245
سرویس خبری : سیاسی
 

سخنان تند وزیر خارجه ترامپ علیه ایران

سخنان تند وزیر خارجه ترامپ علیه ایران

نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای تصدی مقام وزارت امور خارجه آمریکا، در نشست پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که ایران و کره شمالی تهدیدات بسیار بزرگی برای جهان هستند.

به گزارش کارگرآنلاین، رکس تیلرسون، نامزد مقام وزارت امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب این کشور، در سخنانی در جلسه سنای آمریکا گفته است که "دشمنانی مانند ایران و کره شمالی به دلیل خودداری از پذیرفتن استانداردهای بین المللی، جهان را با تهدید جدی روبرو کرده‌اند."

وی در سخنان خود در مقابل نمایندگان مجلس سنا گفت که آمریکا نمی‌تواند "موارد نقض پیمان‌های بین المللی را به شکلی که درباره ایران عمل شده" بپذیرد.

به گزارش بی بی سی، جلسه کمیته سنا برای بررسی سابقه کاری تیلرسون و شایستگی وی برای احراز سمت وزیر امور خارجه، برگزار شده است. نامزدهای ترامپ برای تصدی مقام وزارت باید در کمیته‌های سنا مورد پرسش و پاسخ قرار گیرند و صلاحیت آنها تایید شود.

نامزد تصدی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهارات خود گفت که نابودی داعش به آمریکا اجازه خواهد داد تا "به عوامل دیگر افراطی مانند القاعده، اخوان‌المسلمین و عناصر مشخصی در ایران" توجه بیشتری نشان داده شود.

وی تاکید کرد که شکست دادن دشمنان تنها در میدان نبرد محقق نمی‌شود بلکه آمریکا باید در جنگ عقاید پیروز شود.

تیلرسون در سخنان خود در جلسه سنای آمریکا همچنین تاکید کرد که اولویت دولت تازه آمریکا مبارزه با بنیادگرایی است.

تیلرسون همچنین در ادامه سخنان خود در جلسه کمیته سنای آمریکا تاکید کرد که آمریکا باید درخصوص ظهور دوباره روسیه در معادلات جهانی، نگران باشد.

او در این باره و درخصوص تحرکات روسیه، دولت باراک اوباما را مسئول آنها خواند و افزود که آمریکا باید با روسیه و درباره جاه‌طلبی‌های روسیه با مقامات مسکو به طور شفاف مذاکره و گفتگو کند.

او در عین حال گفت هرجا که منافع مشترکی موجود است مانند مبارزه با تروریسم باید البته آنها را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش رادیو فردا، تیلرسون در اوت ۲۰۰۱ از معاونان ارشد اکسون موبیل شد. او در ژانویه ۲۰۰۶ مدیر عامل آن شد. او اکنون این شرکت را ترک رده است.

یکی از انتقادهایی که از تیلرسون می‌شود رابطه شرکت تحت مدیریت وی با ایران بوده است.

پیشتر روزنامه "یو اس ای تودی" گزارش داد که شرکت اکسون موبیل در زمان تحریم های ایران از طریق یک زیرمجموعه اروپایی خود با این کشور معامله کرده بود؛ این معامله در زمان مدیریت رکس تیلرسون انجام شد.

وی همچنین به عنوان رئیس این شرکت بزرگ با روسیه در ارتباط بوده است.

منتقدان این ارتباط ها را نقطه ضعفی برای او و دفاع از منافع آمریکا به عنوان وزیر امور خارجه این کشور، می‌دانند.

حامیان وی در مقابل سابقه وی به عنوان یک سرمایه‌گذار و رئیس شرکتی با بیش از ۷۰ هزار کارمند که موفقیتهای بزرگی داشته است دفاع و تاکید می کنند که در راس چنین شرکتی وی سفرهای مختلفی به نقاط مختلف دنیا داشته و با رهبران کشورها ملاقات و گفتگو کرده است و همین او را در موقعیت مناسبی برای تصدی مقام وزارت خارجه قرار می‌دهد.

تیلرسون در سخنان خود در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همچنین درباره چین گفت که این کشور شریکی مشکل‌ساز است.

جلسه کمیته سنا دست‌کم دو بار با اعتراض افرادی که در آن شرکت کرده بودند روبرو شد. در یک یا جا صدای زنی شنیده می‌شد که می‌گفت: "رکس (تیلرسون) را تایید نکنید. لطفا اکسون را متصدی وزارت امور خارجه (امریکا) نکنید."

تعدادی از از اعضای خانواده تیلرسون برای حمایت از او در این جلسه حضور داشتند.
جام نیوز