تاریخ : 18:26 - 1395/12/07
کد خبر : 61665
سرویس خبری :
 

واکنش وزارت اقتصاد به مصوبه ضد کارگری امروز مجلس

دولت مخالف تبعیض کارگران و کارمندان بود

واکنش وزارت اقتصاد به مصوبه ضد کارگری امروز مجلس

یک مقام مسئول در وزارت امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه دولت مخالف تبعیض بین کارگران و کارمندان است، گفت: دولت موافق افزایش سقف معافیت مالیاتی به ۲میلیون تومان نبود.

به گزارش کارگرآنلاین، مصوبه تبعیض‌آمیز امروز مجلس دهم شورای اسلامی درباره معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان درحالی واکنش‌های منفی اقشار کارگری و ضعیف جامعه را به‌همراه داشت که یکی از مسئولان دولتی از عدم تمایل دولت درباره این تبعیض سخن گفت.

این مقام مسئول در وزارت امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه دولت مخالف تبعیض بین کارگران و کارمندان است، گفت: دولت موافق افزایش سقف معافیت مالیاتی به 2 میلیون تومان نبود.

وی با ابراز اینکه دولت به‌صورت کلی با روح این مصوبه مخالف بود، تصریح کرد: مجلس در بودجه جذب منابع مالیاتی را افزایش داد ولی با افزایش سقف معافیت مالیاتی به دو میلیون تومان عملاً جذب منابع کم می‌شود.

این مدیر دولتی ادامه داد: کاهش 500 هزار تومان معافیت مالیاتی کارگران و تصویب 1.5 میلیون تومان برای این معافیت پیشنهاد دولت نبوده است. عملاً دولت تفاوت بین کارمندان و کارگران را قبول نداشت.

البته سید محمد حسینی در  گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در لایحه بودجه دولت سقف حقوق دریافتی برای معافیت مالیاتی 1.5 میلیون  تومان در نظر گرفته شده بود و این معافیت مالیاتی در کمیسیون تلفیق بودجه به 2 میلیون تومان در ماه افزایش یافت، گفت: رئیس کمیسیون تلفیق امروز در صحن علنی مجلس اصلاحیه‌ای را برای  بند مذکور در گزارش کمیسیون مطرح کرد و با حمایت مستقیمی که از سوی رئیس سازمان مالیاتی انجام شد قسمت عمده‌ای از نمایندگان نیز به این موضوع رأی دادند و مصوبه کمیسیون تلفیق تغییر کرد.

به گزارش تسنیم،‌ مجلس دهم یکی از جنجالی‌ترین و البته تبعیض‌آمیزترین مصوبات خود را امروز در بهارستان به تصویب رساند تا بعد از آن سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران از کارمندان 500 هزار تومان کمتر باشد.

آن‌هم درحالی که پیش از این همواره سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان یکسان بوده است ولی امروز یکباره مجلس مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن به 13 میلیون کارگر ظلم می‌شود.

البته برخی از نمایندگان در توجیه تصویب این مصوبه گفته‌اند که وقتی کارگری یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد دیگر نیاز به معافیت مالیاتی 2 میلیون تومانی ندارد.

برخی دیگر از نمایندگان هم از فضای امروز مجلس سخن گفته و تأکید کرده‌اند که امروز کسی به اعتراض‌ها و مخالفت‌ها درباره این مصوبه توجه نکرد.

جست‌وجوی خبرنگار تسنیم از مصوبات کمیسیون تلفیق حکایت از آن دارد که این مصوبه در کمیسیون تلفیق مصوب نشده بود و احتمالاً طرح یکی از نمایندگان بوده که در جلسه امروز مطرح شده و رأی آورده است.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (شنبه، 7 اسفند) پارلمانی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور با 168 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس بند الف تبصره 6 این لایحه را تصویب کردند.

براساس این گزارش در بند الف تبصره 6 این لایحه ذکر شده، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب  1366/12/3 و اصلاحات بعدی آن در سال 1396، مبلغ دویست و چهل میلیون (240.000.000) ریال و برای سایرین (180.000.000) در سال تعیین می‌شود.

به گزارش تسنیم، براساس این مصوبه مجلس کارکنان دولت با حقوق زیر 2میلیون تومان و سایرین (بخش خصوصی) با حقوق زیر 1.5 میلیون تومان، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

براساس این گزارش در ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: تا میزان شصت برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ــ مصوب 1370 ــ درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوق‌بگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار، از یک یا چند منبع، از پرداخت مالیات معاف می‌شود.