تاریخ : 12:53 - 1395/12/11
کد خبر : 61738
سرویس خبری :
 

کارگران نساجی بروجرد در انتظار تحقق وعده ها برای بازگشت به کار/تکلیف 380 کار اخراجی چیست؟

آخرین وضعیت کارگران اخراجی نساجی بروجرد پس از یک سال؛

کارگران نساجی بروجرد در انتظار تحقق وعده ها برای بازگشت به کار/تکلیف 380 کار اخراجی چیست؟

یک سال از اخراج 480 کارگر نساجی بروجرد می گذرد و در طول این یک سال حدود 100 کارگر بازگشت به کار شدند و 380 کارگر دیگر در انتظار بازگشت به کار هستند و این در حالیست که بیمه بیکاری تعدادی از این کارگران قطع شده است و با هزار مشکل روبرو هستند.

به گزارش کارگرآنلاین، مدتهاست حال صنعت بروجرد خوب نیست، صنایع این شهرستان یکی پس از  دیگری تعطیل می شوند و آنچه باقی می ماند کارگران بیکار شده است که سالها در واحدهای صنعتی کار کرده اند.

از جمله کارخانه های بزرگ بروجرد سامان کاشی، کاشی جم و زاگرس خودرو بود که به ترتیب طی سالهای اخیر تعطیل شدند و صدها کارگر را اخراج کردند و نساجی بروجر نیز اواخر سال گذشته اقدام به تعدیل نیرو کرد و 480 کارگر بیکار شدند.

در اواخر سال قبل بسیاری از مسئولین وعده دادند که هیچ کارگری از نساجی اخراج نخواهد شد اما متاسفانه این وعده ها عملی نشد و دقیقا در شب عید بود که 480 کارگر اخراج شدند.

نتیجه تصویری برای نساجی
بعد  از این اخراج بود که باز هم مسئولین وعده دادند که کارگران اخراجی در مهر سال 95 بازگشت به کار خواهند شد که این وعده هم به سرانجام نرسید و هم اکنون یک سال از اخراج این کارگران می گذرد و تکلیف این کارگران اخراجی همچنان نامشخص است.

قرار بود با پرداخت تسهیلات 50 میلیارد تومانی طرح توسعه در این کارخانه اجرا و نوسازی ماشین آلات صورت گیرد اما هنوز از تسهیلات خبری نشده و هر آنچه شنیده می شود تنها پیگیری مسئولان است که بعد از یک سال نتیجه نداده است.

با توجه به این که استان لرستان به عنوان یکی از استان های پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی شده اما بسیاری از صنایع بروجرد از این پایلوت بودن بی بهره مانده و گره کور مشکلات صنایع بروجرد باز نشده است.

حالا عید نزدیک است، کم نیستند کارگرانی که بیمه بیکاری آنها به اتمام رسیده و هم اکنون تنها شرمندگی خانواده را دارند، به راستی مشکلات نساجی بروجرد کی حل خواهد شد؟

نتیجه تصویری برای نساجی
"امید اعلایی" مدیر کارخانجات نساجی بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: حدود 15 ماه پیش بود که موضوع تسهیلات برای اجرای طرح توسعه و نوسازی ماشین آلات در نساجی مطرح شد اما در این مدت خبری از تسهیلات نشده است.

وی اضافه کرد: نساجی اقدام به خرید یک دستگاه ماشین آلات خط چاپ کرده که با راه اندازی این دستگاه افزایش ظرفیت 20 هزار متری چاپ در کارخانه صورت می گیرد و همچنین 2 دستگاه اتوکانر برای ریسندگی خریداری شده که در اردیبهشت ماه راه اندازی می شود و با این اقدام ظرفیت تولید در خط رنگرزی نساجی بروجرد 30 درصد افزایش می یابد.

اعلایی به بازگشت به کار کارگران نساجی اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون 100 نفر بازگشت به کار شده اند و طی روزهای آینده 20 نفر و ابتدای سال 96 نیز80 کارگر دیگر بازگشت به کار می شوند که می توان گفت در مجموع200  کارگر طی یک سال بازگشت به کار شده ولی هنوز 230 کارگر بازگشت به کار نشده اند.

وی بیان کرد: پیگیری ها برای دریافت تسهیلات ادامه دارد اما هنوز از تسهیلات خبری نشده است.

نتیجه تصویری برای نساجی بروجرد
در ادامه این گزارش " قدرت اله سعادتی" رئیس اداره تامین اجتماعی بروجرد گفت: بیمه بیکاری 130 کارگر اخراجی نساجی به اتمام رسیده ولی تعدادی با توجه به مدت زمان سابقه کاری که دارند هنوز از بیمه بیکاری استفاده می کنند.


وی اضافه کرد: در حال حاضر 250 نفر از کارگران نساجی بروجرد تحت پوشش بیمه بیکاری هستند اما طی چند ماه گذشته 110 نفر دیگر از کارگران کارخانه های بروجرد اخراج شده و در لیستی برای دریافت بیمه بیکاری قرار گرفته اند.

به گفته وی زاگرس خودرو 40 نفر نیرو طی روزهای گذشته اخراج کرده و 70 نفراز کارگران سامان کاشی هم که مدتها بود برای برقراری بیمه بیکای تلاش داشتند به این لیست اضافه شده اند.

سعادتی تصریح کرد: روز به روز بر تعداد کارگران اخراجی در بروجرد اضافه می شود و هم اکنون یکهزار و 150 کارگر در شهرستان بروجرد تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دارند.

رئیس اداره تامین اجتماعی بروجرد افزود: طلب تامین اجتماعی بروجرد از واحدها و شهرداری 65 میلیارد تومان است.

 برای رفع مشکلات صنایع بروجرد نیاز است که اقدامات چشمگیری صورت گیرد و آنچه مهم است بازگشت به کارگران اخراجی در واحدهاست که با راه اندازی مجدد واحدهای تعطیل، مشکل بیکاری کارگران حل می شود.