تاریخ : 16:33 - 1396/02/26
کد خبر : 63362
سرویس خبری :
 

 چگونه ارزش پول ملی تغییر می‌کند؟

چگونه ارزش پول ملی تغییر می‌کند؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: هر وقت دولت بخواهد، نقدینگی را بالا می‌برد و به دلیل این‌که میزان نقدینگی دولت تغییر می‌کند، ارزش پولی که در اختیار مردم است هم تغییر می‌کند.

به گزارش کارگرآنلاین،  بیت‌اله ستاریان در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: هم‌اکنون دولت مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور را در اختیار دارد و این بخش‌ها، با سیستم دولتی نفت، گاز، طلا و... مدیریت می‌کند.

وی افزود: در خصوص این‌که به چه دلیل در اقتصادهای دولتی فساد ایجاد می‌شود، باید گفت که در اصول دموکراسی، مردم سیاست‌گذار و تامین‌کننده امنیت کشور را انتخاب می‌کنند، ولی وقتی یک اقتصادی دولتی باشد، در واقع مردم در پای صندوق‌های رأی، تولیدکنندگان را انتخاب می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در این میان، افرادی پیدا می‌شوند که با بهره‌برداری از رانت‌ها و وعده‌های پوچ، به‌دنبال این می‌روند که مدیریت کارخانه‌ها را برعهده گیرند.

ستاریان متذکر شد: در چنین اقتصادی، 50 درصد نقدینگی در اختیار دولت و این بخش تعیین‌کننده کل اقتصاد کشور اقتصاد است و بیشتر درآمد نیز توسط دولت ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: بخش خصوصی حداقل درآمد کشور را دارد، زیرا بخش موثر اقتصاد، یعنی نفت و گاز هم در دست دولت است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: هر وقت دولت بخواهد، نقدینگی را بالا می‌برد و به دلیل این‌که میزان نقدینگی دولت تغییر می‌کند، ارزش پولی که در اختیار مردم است هم تغییر می‌کند.

افکار نیوز