تاریخ : 12:14 - 1396/02/28
کد خبر : 63503
سرویس خبری :
 

اظهارنظر عجیب وزیر نفت

زنگنه تلاش ۱۰ساله را به نام دولت یازدهم تمام کرد

اظهارنظر عجیب وزیر نفت

بهتر بود وزیر نفت به‌جای اینکه عنوان کند "در عرض سه سال و نیم توانستیم تولید گاز پارس جنوبی را ۳۰۰میلیون مترمکعب افزایش دهیم"؛ عنوان می‌کرد "در عرض قریب به ۱۰ سال توانستیم افزایش ۳۰۰میلیون مترمکعبی را در برداشت گاز از پارس جنوبی محقق کنیم".

به گزارش کارگرآنلاین، یکی از معضلاتی که بعضاً کشور ما با آن دست به گریبان است و از تفکر برخی مسئولان اجرایی کشور ناشی می‌شود و حرکت‌های موازی و دوباره‌کاری‌هایی را در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و... به‌دنبال دارد؛ این است که برخی بر این باورند که یک دولت وقتی بر سر کار می‌آید باید از ابتدا برای کشور برنامه‌ریزی کند، این در حالی است که برنامه‌ریزی‌های اجرایی باید مطابق اسناد بالادستی همچون برنامه‌های پنج‌ساله توسعه، سند چشم‌انداز 1404 و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باشد و هر دولتی که بر سر کار می‌آید، می‌بایست همچون دوی امدادی، دستاوردهای دولت پیشین را مورد توجه قرار داده و در راستای تکمیل و به ثمر رسیدن برنامه‌های نیمه‌تمام تلاش کند و کنار آن، اگر در بخش‌هایی کم‌کاری شده، در جهت تغییر شرایط و اصلاح امور گام بردارد.

ازاین‌رو به ثمر نشستن یک پروژه ملی که گاهی به‌دلایل مختلف، اجرای آن از دوره 4ساله یک دولت فراتر می‌رود، نتیجه تلاش مسئولان اجرایی کشور، شاید در دو یا سه دولت باشد.

به نظر می‌رسد «بیژن زنگنه» وزیر نفت کشورمان یا به این مهم بی‌توجه است و یا در آستانه انتخابات به‌دلایلی ترجیح می‌دهد دستاوردهای دیگر مسئولان اجرایی کشور را نادیده قلمداد کند.

وزیر نفت شب گذشته در جمع مردم آران و بیدگل کاشان در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: تولید گاز ایران در میدان گازی پارس جنوبی در سال 91، 240 میلیون مترمکعب در روز بود و قطر بیش از 2.3 برابر در این میدان مشترک گاز تولید می‌کرد، ما در عرض سه سال و نیم به‌لطف خداوند و در اوج تحریم‌ها توانستیم تولید گاز در پارس جنوبی را از 240 میلیون مترمکعب در روز به بیش از 540 میلیون مترمکعب در روز برسانیم.

وی افزود: برداشت گاز ما از پارس جنوبی پیش از دولت یازدهم، کمتر از نصف حجم برداشت قطر بود، اما هم‌اکنون با وارد مدار کردن 11 فاز پارس جنوبی که توسعه هر فاز آن به پنج تا 6 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد، توانستیم تولید گاز خود را به قطر برسانیم.

این سخنان از بیژن زنگنه که دوازدهمین سال فعالیت خود را در مقام وزیر نفت ایران پشت سر می‌گذراند، عجیب به نظر می‌رسد. اینکه عنوان شود در عرض 3 سال و نیم تولید گاز پارس جنوبی از 240 میلیون مترمکعب در روز به بیش از 540 میلیون مترمکعب در روز رسیده است، بدون در نظر گرفتن اینکه بخشی از روند توسعه این فازها (بخش عمده) پیش از آغاز به کار دولت یازدهم انجام گرفته، نشان می‌دهد وزیر نفت از دامنه انصاف دور شده است.

در سه سال و نیم گذشته که مورد اشاره زنگنه است، فازهای 12، 15، 16، 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی با تکمیل عملیات توسعه‌ای به مدار بهره‌برداری وارد شدند. آغاز عملیات اجرایی پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی 22 خرداد ماه 1385، آغاز عملیات اجرایی پروژه فازهای 19، 20 و 21 پارس جنوبی 25 خرداد ماه 1389، آغاز عملیات اجرایی فاز 12 پارس جنوبی در سال 1384 و آغاز عملیات اجرایی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در دی ماه سال 1385 بود.

ازاین‌رو بهتر بود وزیر نفت به‌جای اینکه عنوان کند "در عرض سه سال و نیم توانستیم تولید گاز پارس جنوبی را 300 میلیون مترمکعب افزایش دهیم"؛ عنوان می‌کرد "در عرض قریب به 10 سال توانستیم افزایش 300 میلیون مترمکعبی را در برداشت گاز از پارس جنوبی محقق کنیم و در دولت یازدهم تلاشهای 10ساله متخصصان ایرانی صنعت نفت در تکمیل این فازها به ثمر نشست"./تسنیم