تاریخ : 14:13 - 1396/02/31
کد خبر : 63629
سرویس خبری :
 

قدیمی‌ترین کتابخانه ایران در کجا قرار دارد؟

قدیمی‌ترین کتابخانه ایران در کجا قرار دارد؟

کتابخانه سلطنتی نیاوران، کتابخانه‌ای از جنس تاریخ بوده و نشان‌دهنده بخشی از تاریخ هنر معاصر جهان است.

به گزارش کارگرآنلاین؛ کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران مکان نگهداری بیش از 23 هزار جلد کتاب با 16 هزار عنوان است. از کتاب‌های قدیمی این کتابخانه می‌توان به دیوان حافظ متعلق به 144 سال پیش اشاره کرد. این کتاب در سال 1252 هجری خورشیدی به ناصرالدین شاه قاجار هدیه شده است.


قدیمی‌ترین کتابخانه ایران کجا قرار داد؟


از آثار تاریخی که در این مجموعه وجود دارد می‌توان به یک کتاب چاپ سنگی متعلق به 408 سال پیش اشاره کرد. این کتاب یکی دیگر از قدیمی‌ترین کتاب‌های نگهداری شده در کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به حساب می‌آید و در سال 1609 میلادی در فرانسه چاپ شده و اثری تاریخی است. 

برخی از کتاب‌های موجود در کتابخانه سلطنتی این کتابخانه به امضای افرادی چون پروین اعتصامی، علی نقی وزیری، منوچهر آتشی، جان اف کندی، والت دیزنی، جواهر لعل نهرو، رولف بنی و گریشمن رسیده‌اند.

آثاری به خط میر علی هروی، احمد نیریزی، وصال شیرازی، زین العابدین حسنی، محمد اصفهانی و محمد تقی مشهدی در کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران دیده می‌شوند. در کلکسیون این کتابخانه نیز 350 تابلوی نقاشی از افرادی چون جعفر روحبخش، منصوره حسینی، ناصراویسی، ابوالقاسم سعیدی، محمود فرشچیان، سالوادور دالی، خوان میرو، اندی وارهول و آلن بایاش در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. این آثار نشان دهنده بخشی از تاریخ هنر معاصر هستند.


قدیمی‌ترین کتابخانه ایران کجا قرار داد؟


در این میان می‌توان گفت از مهم‌ترین مجسمه‌های جای گرفته در کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران می‌توان به مجسمه «هیچ» اشاره کرد.


قدیمی‌ترین کتابخانه ایران کجا قرار داد؟


پیانویی در گوشه این کتابخانه دیده می‌شود که گویی در میتینگ‌های دوستانه و خانوادگی دوره پهلوی نواخته می‌شده است. از جاذبه‌های دیگر این کتابخانه می‌توان به لوستر بزرگی ساخته فرانسوی‌ها اشاره کرد که نور آن مناسب با نوری بوده که باید در هنگام مطالعه از آن استفاده کرد. این لوستر از بیش از سه‌ هزار استوانه شفاف تشکیل شده است.


قدیمی‌ترین کتابخانه ایران کجا قرار داد؟


خاطرنشان می‌شود یک گروه متخصص، کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران را در فروردین 1383 به طور کامل شناسایی و ساماندهی کردند.
 باشگاه خبرنگاران