تاریخ : 16:19 - 1396/02/31
کد خبر : 63645
سرویس خبری :
 

آیا یارانه ۲۰ میلیون نفر حذف می شود؟

منبع افزایش ۳ برابری یارانه مشمولان کمیته امداد کجاست؟

آیا یارانه ۲۰ میلیون نفر حذف می شود؟

درحالی که دولت یازدهم از کمبود منابع برای تأمین یارانه گلایه داشت، آیا اقدام انتخاباتی این دولت مبنی بر افزایش ۳ برابری یارانه مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و وصل غیر منتظره حذف شدگان پس از یکسال ادامه دار خواهد بود؟

به گزارش کارگرآنلاین، تنها یک ماه مانده بود به انتخابات ریاست جمهوری که خبر از افزایش  یارانه10 میلیون نفر از مشمولان کمیته امداد و بهزیستی رسید. خبری که بیان می کرد که یارانه مشمولان 3 برابر شده است. در آن زمان تحلیل هایی از سوی کارشناسان اقتصادی بیان شد که برای جبران این پول دولت باید یارانه 20 میلیون نفر را حذف کند.

 علاوه بر اینکه اخباری هم مبنی بر وصل مجدد یارانه ها در فضای مجازی پخش شد. این در حالی بود که یارانه  تعدادی از افراد با وجود بیش از یک سال قطع واریز نشده بود اما چند روز  مانده به انتخابات پیامکی از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها برای سرپرستان خانوار مبنی بر اینکه  «یارانه شما در تاریخ 96.2.26 به حساب شما واریز می‌گردد، به شماره های موبایل آنها آمد.

مجلس شورای اسلامی طى قانون بودجه 93، دولت را ملزم به حذف یارانه ثروتمندان کرد که در عمل اتفاقى نیفتاد و پس از اصرار مجدد مجلس به حذف یارانه ثروتمندان در قانون بودجه 94، سرانجام از سوى علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد خبر رسمى آغاز حذف یارانه برخى افراد پردرآمد اعلام شد، این در حالى است که معاون اول رئیس جمهور در همان زمان اعلام کرد که براى پرداخت یارانه به همه، 15 تا 16هزار میلیارد تومان کسرى وجود دارد، پس از آن بود که دولت در ابتدای سال 94 در بخشنامه‌ای مسئولیت حذف یارانه بگیران را به وزارت کار سپرد.

طبق بودجه سال 94 وزارت کار موظف به حذف یارانه 6 میلیون نفر از ثروتمندان بود که این رقم محقق نشد، بحث حذف یارانه نقدی ثروتمندان موضوع مهمی است که همواره دولتی‌ها معتقد بودند که پرداخت یارانه نقدی باید از سوی ثروتمندان به‌نفع فقرا، نیازمندان و اشتغال حذف شود. در حالی که طی سال گذشته مسئولان دولت یازدهم پرداخت یارانه نقدی را با عبارات "مصیبت عظما" و "عذاب الیم" می خواندند و بر حذف یارانه ثروتمندان تأکید می‌کردند، یک‌باره در سال آخر فعالیت خود مسئولان دولت یازدهم مخالف حذف یارانه ثروتمندان شدند.

درحالی که دولتی ها پرداخت یارانه را مصیبت عظما می خواندند،چگونه می خواهند منابع لازم برای این میزان افزایش را تامین کنند؟آیا یارانه 20 میلیون نفر در ازای افزایش 3برابری یارانه نقدی 10 میلیون مشمول کمیته امداد و بهزیستی قطع می شود؟

 اکنون که روحانی پیروز انتخابات است آیا  افزایش 3برابری یارانه ثروتمندان و همچنین وصل غیر منتظره یارانه حذف شدگان پس از یکسال ادامه دار خواهد بود؟

تسنیم