تاریخ : 13:09 - 1396/03/30
کد خبر : 65403
سرویس خبری :
 

احضار ۶ استاندار در پرونده‌های تخلفات انتخاباتی

وزارت اطلاعات به تمام متهمان پرونده نفتی دسترسی دارد

احضار ۶ استاندار در پرونده‌های تخلفات انتخاباتی

محسنی‌اژه‌ای درخصوص پرونده تخلفات انتخاباتی گفت: تا الان ۶ استاندار و چند فرماندار و تعدادی از روسای برخی دستگاه ها احضار شدند و موارد در حال رسیدگی است.

به گزارش کارگرآنلاین، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که برخی شبکه‌های اجتماعی مدعی بازداشت و حبس یکی از متهمان پرونده کهریزک شده‌اند گفت: این فرد دو پرونده دارد که یک پرونده در دادسراست و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است اما بخش دوم دارای چند اتهام بود که محکوم شد و طبق قانون حکم اشد وی که 15 سال حبس اجرا می شود.

وی درباره اینکه به عملکرد قوه‌قضاییه در مبارزه با فساد چه نمره‌ای می‌دهید گفت: حقیقتا قوه قضاییه و دولت و مجلس در مقام برخورد با مفاسد هستند اما آیا توانستیم بر مثلا فساد اقتصادی فائق بیاییم که قطعا پاسخ خیر است. انصافا جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بیشتر تشکیل و تصمیم‌های خوبی هم گرفته می‌شود اما قطعا نمی‌توانم نمره بالایی را به خودمان یا دستگاه‌های دیگر بدهم اما اگر قرار باشد به تلاش مان نمره بدهم، نمره بالا می‌دهم.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره جایگاه پیشگیری در برنامه چهارم توسعه قضایی گفت: تمام وظایف قوه‌قضاییه در برنامه ششم را استخراج کردیم و برای آنها در حال تدوین برنامه عملیاتی هستیم تا روی زمین نماند. همچنین برنامه چهارم توسعه قضایی تدوین و ابلاغ شد. قطعا مسئله پیشگیری در این برنامه‌ها در اولویت قرار دارد اما قوه‌قضاییه به تنهایی نمی‌تواند همه ابعاد پیشگیری را عهده‌دار باشد. مثلا بیکاری یکی از زمینه های جرم است و قوه قضاییه نمی‌تواند بیکاری را برطرف کند اما قطعا به دولت کمک می کنیم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اینکه تفسیر قوه‌قضاییه از آتش به اختیار و اقدام دستگاه‌ها قضا از برخی قانون‌گریزی‌های ناشی از تفسیر اشتباه این مسئله چیست گفت: مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان صحبت کردند و گفتند اگر احیانا دستگاه‌های مسئول کم کاری کردند، افراد آتش به اختیار هستند. مثلا اگر احیانا کتاب‌های ناجوری ترجمه و چاپ می‌شود و دستگاه مسئول اقدام نکند آیا نباید کسی وارد شود و شبهات را پاسخ دهد؟ این تعبیر خیلی روشن است و قطعا افرادی بزرگواری مانند امام راحل و رهبر انقلاب که حقوقدان هستند، خلاف قانون نمی‌گویند. البته کسی اگر بخواهد سوءاستفاده کند بحث دیگری است و باید جلویش را گرفت.

معاون اول قوه‌قضاییه درباره زمان محاکمه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی و اینکه آیا «زیباحالت‌منفرد» هم در این دادگاه حضور می‌یابد اظهار داشت: اینکه محاکمه چه روزی است من هم نمی‌دانم. آن فردی هم که گفتید الان چند ماه است وزارت اطلاعات به هر چهار متهم بازداشتی دسترسی دارد تا ببیند این فرد پولی در خارج از کشور دارد یا خیر. بنابراین هم بازپرس و هم وزارت اطلاعات کاملا دسترسی دارند اما روز دادگاه را نمی‌دانم و اگر چنانچه نیاز باشد، این فرد هم در دادگاه حضور می یابد.

وی همچنین درباره اینکه رییس قوه‌قضاییه دیروز اعلام کرد کسانی که با دشمن همکاری کنند برخی محارب و برخی مفسد فی الارض هستند گفت: اینکه چه کسی محارب و چه کسی مفسد فی الارض است، قانون مشخص کرده و یکی از مصادیق آن عضویت در گروهی است که مسلحانه با نظام مقابله می‌کند. قطعا تمام اعضای آن گروه محارب محسوب می‌شوند و اینکه چه کسی اعدام می گیرد یا خیر بستگی به دادگاه دارد. در قانون مجازات فعلی مفسد فی الارض در قانون پیش بینی شده و کسانی که جزو گروه داعش هستند و این گروه علیه کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی اعلام جنگ کرده، محارب محسوب می‌شوند و اینکه قاضی چه شقی از مجازات را تعیین می کند، بحث دیگری است لذا ما هم اکنون هم محارب و هم مفسد فی الارض داریم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که شنیده شده در پرونده بانک سرمایه اخیرا 5 نفر بازداشت شدند گفت: بله. چهار نفر در ارتباط با شرکت های وابسته و یک نفر هم مدیدعامل سابق این بانک است.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره رسیدگی‌های قضایی به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی گفت: تعدادی از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و تعدادی هم شکایت شده و تعدادی گزارش هم از شورای نگهبان آمد که برخی جرم نبود و تخلف بود و به دستگاه ذی‌ربط ارجاع شد. برخی موارد هم که آمده نیاز به شاکی خصوصی دارد که اگر شکایت شود طبیعتا تعقیب می‌شود. برخی موارد هم عنوان مجرمانه دارد و تا الان 6 استاندار و چند فرماندار و تعدادی از روسای برخی دستگاه ها احضار شدند و موارد در حال رسیدگی است.

وی افزود: در پرونده‌های مربوط به تهران هنوز کیفرخواستی صادر نشده اما در برخی استان‌های دیگر نسبت به برخی پرونده‌ها کیفرخواست صادر شده است./تسنیم