تاریخ : 10:12 - 1396/04/17
کد خبر : 66168
سرویس خبری :
 

 محاکمه دو متهم نفتی آغاز شد

محاکمه دو متهم نفتی آغاز شد

محاکمه مهدی شمس و حمید فلاح‌هروی دو متهم پرونده نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب آغاز شد.

به گزارش کارگرآنلاین، جلسه محاکمه دو متهم پرونده نفتی که حکم قبلی آنها در دیوان عالی کشور نقض شده بود، از دقایقی پیش در شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران آغاز شد.

در جلسه امروز، بابک زنجانی متهم ردیف اول و علیرضا زیباحالت‌منفرد، متهمی که مدتی پیش دستگیر شده است، طبق اعلام دادگاه حضور نخواهند داشت.

یکی از خواهران بابک زنجانی نیز با حضور در مقابل دادگاه انقلاب، قصد ورود به جلسه دادگاه را داشت که از ورود وی ممانعت شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیشتر شعبه 15 دادگاه انقلاب به‌ریاست قاضی صلواتی، بابک زنجانی متهم اصلی، مهدی شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده نفتی را پس از برگزاری 26 جلسه محاکمه، مفسد فی‌الارض شناخت و به اعدام محکوم کرد که این حکم در ارتباط با بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تأیید و در ارتباط با دو متهم دیگر نقض شد و پرونده آنها برای رسیدگی مجدد در شعبه هم‌عرض، به دادگاه انقلاب بازگشت.

حکم بابک زنجانی متهم اصلی این پرونده هم به وی ابلاغ شده که او نیز با ارائه درخواستی به دیوان عالی کشور، تقاضای اعاده دادرسی کرده است.

26 دی 95 بود که رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ساعاتی پیش از استرداد یکی از عوامل اصلی پرونده فساد نفتی به کشور خبر داد؛ این فرد که علیرضا زیباحالت منفرد نام دارد، به‌گفته عباس جعفری دولت‌آبادی، جعبه سیاه پرونده نفتی است.

آن‌طور که دادستان تهران درباره زیباحالت منفرد گفته است: متهم مذکور که زمینه‌ساز خرید یک مؤسسه مالی و تبدیل آن به بانک «اف.آی.آی.بی» در مالزی به‌منظور فراهم کردن بستر جرایم بود، موفق شد از طریق همین بانک که کلاً به چهار میلیون دلار خریداری شده بود، اعتبارات اسنادی را رد و بدل کند و اعتبارات اسنادی برای خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران، واریز وجوه ادعایی مربوط به شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی و همچنین وجوه واریز به شرکت (اچ.کی. H-K) در خارج از کشور از طریق همین بانک اقدام شده است./تسنیم