تاریخ : 12:35 - 1396/04/18
کد خبر : 66215
سرویس خبری : سیاسی
 

نقش سردار سلیمانی در آزادی موصل

نقش سردار سلیمانی در آزادی موصل

سفیر ایران در لندن با بیان اینکه سردار سلیمانی نقشی «بی‌بدیل» در آزادی موصل داشته، گفت وی از بزرگترین استراتژیست‌های نظامی جهان است.

به گزارش کارگرآنلاین، «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در لندن، نقش سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آزادی شهر «موصل» عراق را «بی‌بدیل» توصیف کرد.

وی در این مطلب با تشریح روند پاکسازی گروه تروریستی «داعش» از بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه، نوشته است که سردار سلمانی «از بزرگترین‌ استراتژیست‌های نظامی جهان معاصر» است.

در ادامه متن کامل این یادداشت که در کانال تلگرامی آقای بعیدی‌نژاد منتشر شده، آمده است:
آزادسازی موصل نه فقط به معنای بزرگترین شکست داعش در سه سال اخیر می‌باشد، بلکه نشان از یک تحول اساسی در صحنه جنگ عراق و سوریه علیه داعش می‌باشد. در این تحول بزرگ نقش سردار قاسم سلیمانی بی‌شک نقشی بی‌بدیل بوده است. این سردار بزرگ با ابتکارات، خلاقیت‌ها و نگاهی نو در اتخاذ استراتژی نوین نظامی در صحنه‌های نبرد عراق و سوریه، مسیر جنگ علیه داعش را چنان تغییر داد تا امروز دنیا بتواند شاهد ظهور آثار پیروزی‌های بزرگ ارتش عراق و سوریه در جنگ با داعش باشد.

سردار سلیمانی وقتی به درخواست دولت عراق مسؤلیت مستشاری نظامی برای ارتش عراق را به عهده گرفته و به صحنه نبرد عراق وارد شدند که بغداد در شصت کیلومتری مناطق تحت اشغال قرار داشت و داعش تصرف پایتخت عراق را دور از انتظار نمی‌دید. سامرا، حتی کاظمین و مناطق اطراف همه ناامن بودند و ناامنی‌های مداوم این شهرهای مذهبی و حرمین شریفین در آن‌ها را در تیررس مداوم درگیری‌های نظامی قرار داده بود. در جبهه سوریه نیز داعش اشغال مناطق بسیاری را تکمیل کرده بود و شهر بزرگی نمانده بود که یا در اشغال قرار داشت یا نیروهای مستقر در نواحی اطراف شهرها، آن‌ها را در تیررس مداوم حملات نظامی قرار می‌داد.

این درگیری‌های نظامی، باعث ایجاد یکی از بزرگترین تراژدی‌های انسانی در عراق و سوریه گردید که در اثر آن صدها هزار نفر از انسان‌های بی‌گناه کشته و زخمی شده و میلیون‌ها نفر از مردم بیگناه نیز آواره بیابان‌ها، پناهگاه‌ها و سرزمین‌های بیگانه شدند.

به لطف تغییرات اساسی نظامی بر روی زمین که فرماندهی موثر سردار سلیمانی نقشی تعیین کننده در تغییر شرایط داشت. امروز بعد از سه سال نبرد در عراق و سوریه، روند جنگ تغییر اساسی یافته است که پیروزی‌های امروز ارتش عراق و سوریه گواه آنست. در عراق برای اولین بار نیروهای مردمی توانستند به مرز سوریه برسند و اینک جبهه دیرالزور و منطقه میادین در مجاورت آن در شرق سوریه یکی از مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین صحنه‌هایی است که به علت پیوستگی استقرار داعش در عراق و سوریه می‌تواند سرنوشت جنگ سوریه را تعیین نماید. امروز نه تنها داعش در مسیر کامل شکست قرار دارد بلکه کل شرایط سیاسی و جغرافیای سیاسی منطقه در نقطه عطف و تحول اساسی قرار گرفته است.

در شرایطی که جنگ عراق و سوریه صحنه حضور بزرگترین و با تجربه‌ترین فرماندهان ارتش‌های بزرگ جهان از آمریکا و روسیه گرفته تا برخی از کشورهای منطقه می‌باشد، سردار سلیمانی با ابتکارات و شیوه‌های نوین نظامی خود نشان داد که با در نظر گرفتن عالی‌ترین استانداردهای جهانی او بی‌تردید از بزرگترین استراتژیست‌های نظامی جهان معاصر می‌باشد. آرزوی سلامتی و توفیقات مداوم ایشان را از حضرت باریتعالی خواستاریم./فارس