تاریخ : 11:36 - 1396/04/19
کد خبر : 66262
سرویس خبری : سیاسی
 

تنها عربستان توانایی مقابله با ایران را دارد

تنها عربستان توانایی مقابله با ایران را دارد

در حالی وب سایت سعودی العربیه، کشور عربستان را تنها قدرت ممکن برای مقابله با تهران برشمرده است که بسیاری از پایگاه های تحلیلی آمریکایی و غربی نظرات مخالفی دارند.

به گزارش کارگرآنلاین، پایگاه سعودی العربیه در یادداشتی با عنوان "تنها عربستانی می تواند از نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کند" به تنش ها و اختلافات سیاسی میان عربستان و ایران پرداخت و مدعی شد: رهبران و مقامات ایران بدنبال اعمال نفوذ بیشتر خود در کشورهای منطقه ای به خصوص عراق و سوریه هستند و هر روز ما شاهد افزایش تاثیرات حضور ایران در خارج از مرزهای این کشور هستیم.

این منبع سعودی نوشت: آزاد شدن موصل به شدت مورد استقبال رهبران ایران و مردم ایران و اقع شد و در ایران نیز آزادی این شهر جشن گرفته شد. ایران در هر موضوعی که مربوط به جهان عرب می شود دخالت دارد. ایران همچنین برای افزایش نفوذ خود در روز قدس راهپیمایی بزرگی را برگزار می کند و باید گفت در بیشتر مسائل کشورهای عربی، رد پای ایران نیز وجود دارد. ایران همچنین به عنوان قدرت بزرگی وارد نبرد با داعش در عراق و سوریه شده است و حتی در مواقعی با مخالفان بر سر میز مذاکره نشسته است.

العربیه در ادامه افزود: منطقه عربی روز به روز بیشتر از گذشته تحت کنترل ایران قرار می گیرد. اصلی ترین مشکلی هم که ایران در این زمینه با آن روبروست، آمریکا نیست بلکه عربستان و مصر است. رابطه کشورهای عربی با عربستان سعودی همچنان به قوت خود باقیست و تنها مساله ای که موجب می شود ایران احساس خطر کند و تهدیدی را حس کند، خود کشور عربستان است.

این ادعای مقاله نویس وب سایت العربیه مبنی بر توانایی عربستان برای مقابله با تهران، در حالی است که اکثر روزنامه ها و وب سایت های آمریکایی تحلیل های کاملا متفاوتی داشته و بر این باورند که سیاست های خود عربستان موجب قدرتمند تر شدن ایران شده است.

برای نمونه نشریه فارن پالیسی در گزارش چند روز قبل خود علت قدرتمند تر شدن ایران را خود عربستان و سیاست های این کشور برشمرد و نوشت: افزایش خصومت عربستان با ایران، اختلافات و جنگ ها را در میان کشورهای عربی افزایش داده است و تنها موجب ضعیف تر شدن کشورهای عربی شده است. تا زمانی که مبارزه میان ایران و عربستان ادامه دارد، این روند می تواند موجب ایجاد جنگ های داخلی دیگری شده و این روند تنها موجب قدرتمندتر شدن ایران و ضعیف تر شدن عربستان میشود.

این نشریه آمریکایی همچنین افزود: افزایش خصومت‌ها با تهران می‌تواند به طولانی‌تر شدن جنگ‌های موجود در جهان عرب و کشیده شدن آتش این درگیری‌ها به دیگر کشورهای عربی مانند لبنان و اردن و ازهم‌گسیختگی بیشتر جهان عرب بیانجامد؛ کاری که دستاوردهای ایران در بازی قدرت منطقه‌ای را بیشتر می‌کند.

امریکن کانسروتیو نیز در گزارشی با انتقاد سخت از کشورهای عربی و مخصوصا کشور عربستان، سیاست ها و روند حکومتی آنها را به باد انتقاد گرفت.

دوگ باندو" (Doug Bandow) عضو ارشد موسسه "کاتو"، که سابقه دستیاری ویژه "رونالد ریگان" رئیس جمهور اسبق آمریکا را در کارنامه خود دارد، با انتشار یادداشتی در پایگاه "امریکن کانسروتیو" (Amerian Consevative)، ضمن بیان اینکه عربستان و متحدانش را اساسا نمی‌توان کشور نامید، عنوان کرده است آن ها اگر به دنبال رویارویی با ایران هستند، ابتدا باید سیستم حکومتی‌شان را اصلاح کنند.

این پایگاه آمریکایی در ادامه یادداشت خود نوشت: کشورهای حاشیه خلیج [فارس] نمی توانند برای مدت زیادی با یکدیگر در اختلاف باشند. این کشورها در یک ویژگی مهم مشترک هستند: همه آن‌ها در واقع کشورهای جعلی هستند. البته آن ها دولت‌ها، دیپلمات ها و ارتش هایی دارند؛ اما کشورهایی پادشاهی هستند در جهانی که مدت‌ها پیش چنین سیستم هایی را کنار گذاشته است.

تمامی آن‌ها کارهای سخت کشورشان -از کارهای دستی گرفته تا حرفه‌ای- را به خارجی‌ها سپرده‌اند. آن‌ها به‌جای آنکه کشور باشند، بیشتر شبیه باشگاه‌های تفریحی ورزشی هستند!

بخش عظیمی از جمعیت این کشورها خارجی هستند که از حقوق کمی برخوردارند و فرصتی برای شرکت سیاسی در جوامعی که در آن زندگی می کنند، ندارند. البته کشورهای دیگر نیز از نیروهای خارجی استفاده می‌کنند اما آنچه عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج [فارس] را منحصربه‌فرد می‌کند، میزان وابستگی به کارگر خارجی و دلیل آن است: برای آنکه شهروندانشان زحمت کار کردن را به خود ندهند یا لااقل کارهای سخت انجام ندهند./جام نیوز