تاریخ : 10:36 - 1396/04/21
کد خبر : 66339
سرویس خبری :
 

دانشجویان پرستاری بر لبه تیغ وزارت بهداشت! +تصاویر

طرحی که صدای «خودی»ها را هم درآورد؛

دانشجویان پرستاری بر لبه تیغ وزارت بهداشت! +تصاویر

در جدیدترین اتفاق، وزارت بهداشت در سیاستی جدید «طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها» را مطرح کرده است که با اعتراض و نگرانی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری همراه بوده است و در روزهای اخیر حواشی زیادی را ایجاد کرده است.

به گزارش کارگرآنلاین، در روزهای گذشته برخی از دانشجویان رشته پرستاری اقدام به برگزاری تجمع کردند و اعتراض خود را نسبت به طرح جدید وزارت بهداشت اعلام کردند.

 دو وزارتخانه علوم و وزارت بهداشت این روزها حواشی بسیاری دارند و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نسبت به سیاست‌های این دو وزارتخانه به شدت معرتضند و در برخی از موارد کار به تجمعات اعتراضی کشیده شده است. بلاتکلیفی رشته‌های دانشگاه آزاد، موضوع بورسیه‌ها، لغو مجوز پژوهشگاه شاخص پژوه از جمله حاشیه‌هایی است که این روزها موجب نگرانی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شده است.

*** جدیدترین حاشیه ایجاد شده برای دانشگاهیان
در جدیدترین اتفاق، وزارت بهداشت در سیاستی جدید «طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها» را مطرح کرده است که با اعتراض و نگرانی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری همراه بوده است و در روزهای اخیر حواشی زیادی را ایجاد کرده است. وزارت بهداشت قصد دارد این طرح را در 15 بیمارستان دولتی و خصوصی تهران اجرا کند. در این طرح بیش از 1300 پرستار بدون تحصیلات آکادمیک و پس از انتخاب رشته در دفترچه کنکور جذب بیمارستان‌ها خواهند شد.

*** واکنش دانشجویان به طرح جدید وزارت بهداشت
«طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها» که از اردیبهشت ماه امسال به منظور رفع سریع کمبود نیروی پرستاری و برای پاسخ به نیاز خدمات بر زمین مانده بیماران کلید خورده واکنش دانشجویان و بیش از 20 هزار فارغ‌التحصیل بیکار پرستاری را به دنبال داشته است. در همین رابطه، یکی از پرستاران بیکار در شبکه‌های اجتماعی نوشته: «فقط امیدوارم ما دانشجویان پرستاری را که با هزار زحمت و با رتبه‌های عالی قبول شدیم به امید کار ناامید و بیکار نکنید».


اعتراض اینستاگرامی یکی از دانشجویان رشته پرستاری


کاربر دیگری هم که خودش را پرستار فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی کرده نوشته است: «چرا وزارت بهداشت به جای اینکه پرستارانی  که الان بیکار هستند رو جذب کنن میخوان تربیت پرستار بیمارستانی رو شروع کنن. هدفی بجز داشتن نیروی مطیع و کم هزینه رو ندارن! و جان بیماران رو به خطر می‌ندازن». عده دیگری هم معتقدند؛ کاش فقط کمی برای وزارت بهداشت جان بیماران مهم بود تا با این طرح‌های غیر کارشناسانه آن را به خطر نمی‌انداخت. ما پرستاران مخالف با طرح پرستار بیمارستان هستیم این طرح جان بیماران را به خطر می‌اندازد.»

همچنین در روزهای گذشته برخی از دانشجویان رشته پرستاری اقدام به برگزاری تجمع کردند و اعتراض خود را نسبت به طرح جدید وزارت بهداشت اعلام کردند.


تجمع اعتراضی دانشجویان رشته پرستاری


برخی دیگر از دانشجویان با قرار دادن پست‌هایی در اینستاگرام اعتراض خود را نسبت به طرح جدید وزارت بهداشت نشان دادند که در ادامه تعدادی از آنها را مشاهده می‌کنید:


واکنش دانشجویان به طرح جدید وزارت بهداشت
واکنش دانشجویان به طرح جدید وزارت بهداشت
واکنش دانشجویان به طرح جدید وزارت بهداشت


*** صدای روزنامه دولتی هم درآمد!
در روزهای اخیر روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت، اعتراض تندی نسبت به سیاست‌های جدید وزارت بهداشت انجام داد و نوشت: «در حالی که وزارت بهداشت پیش از این نیز با تربیت بیش از ده هزار کمک پرستار متهم به ایجاد تنش و عدم امنیت شغلی در بدنه پرستاری شده بود اخیراً هم تشکل‌های پرستاری در نامه‌ای به وزیر بهداشت اعلام کردند که اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی عقبگرد است و بهتر است وزارت بهداشت در تصمیم نهایی خود تجدید نظر کند.»


واکنش تند روزنامه دولت به طرح وزارت بهداشت


*** واکنش وزارت بهداشت به اعتراضات
دکتر حمید اکبری قائم مقام آموزشی وزیر بهداشت در گفت و گویی با ایسنا اظهار کرد: طبق دستورالعمل ابلاغ شده، دانشگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت آموزشی بیمارستان‌هایی که توانمندی‌ها و امکانات آموزشی لازم را در خصوص «تربیت پرستار» دارند استفاده کنند و با امضای تفاهم‌نامه از همکاری این بیمارستان‌ها بهره‌برداری کنند. قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: کماکان پذیرش دانشجوی پرستاری از طریق کنکور بوده و اعلام ظرفیت‌ها از طریق دفترچه کنکور خواهد بود و جذب دانشجویان در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اعتراض دانشجویان پرستاری در خصوص طرح تربیت پرستار توسط بیمارستان‌ها و نگرانی از آینده شغلی دانشجویان پرستاری اظهار کرد: بر اساس آمارها به شدت با کمبود پرستار مواجهیم که این موضوع مرتبا از مراجع به‌کارگیرنده نیروی پرستاری اعلام می‌شود بنابراین هیچ گونه نگرانی بابت آینده شغلی برای دانشجویان پرستاری وجود ندارد.

*** اعتراض دانشجویان نتیجه می‌دهد؟
آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد در 4 سال گذشته 40 هزار پرستار فارغ‌التحصیل شده‌اند که 16 هزار نفرشان جذب وزارت بهداشت شده‌اند و هم اینک 20هزار پرستار فارغ‌التحصیل بیکار داریم. شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که کشور با آمار بالای پرستارهای بیکار و کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها مواجه است این اقدام وزارت بهداشت چه توجیهی دارد؟، گفت: «تفکر غالبی که حدود دو دهه در وزارت بهداشت حاکم است؛ این است که پرستارها نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارند و کارهای مهارتی مانند تزریق دارو و... را یاد می‌گیرند این در حالی است که نمایندگان سازمان بهداشت جهانی معتقدند پرستاری ایران باید تخصصی شود و شاخص جهانی به این سمت می‌رود و از 100 سال پیش پرستاری، رشته آکادمیک در ایران بود. تشکل‌های پرستاری معتقدند این طرح در صورتی که اجرا شود پرستاری را از حالت آکادمیک خارج می‌کند.»

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار
 طرح تربیت پرستار بیمارستانی هر چند هنوز اجرایی نشده اما وزارت بهداشت مصمم است امسال از طریق دفترچه کنکور اقدام به جذب پرستار بیمارستانی کند در همین حال در چند روز گذشته 5 تشکل قانونی پرستاری در نامه‌ای به وزیر بهداشت به مخالفت با طرح وزارت بهداشت پرداختند و اعلام کردند که تحت هر شرایطی اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد. حال باید ببینیم در شرایطی که معاونت پرستاری وزارت بهداشت تأکید می‌کند طرح پرستار بیمارستانی بزودی اتفاق می‌افتد آیا مخالفت تشکل‌های پرستاری نتیجه‌ای خواهد داد یا خیر.

خبرنامه دانشجویان ایران