تاریخ : 18:22 - 1396/04/21
کد خبر : 66386
سرویس خبری : سیاسی
 

تمامی تصمیمات دولت درباره پیگیری سند ۲۰۳۰ لغو شد +سند

تمامی تصمیمات دولت درباره پیگیری سند ۲۰۳۰ لغو شد +سند

سرانجام و پس از هشدارهای صریح رهبر انقلاب و کارشناسان، دولت تصمیمات قبلی خود درباره پیگیری سند ۲۰۳۰ را لغو کرد.

به گزارش کارگرآنلاین؛ سند ۲۰۳۰ که در ماههای اخیر و پس از هشدارهای رهبر انقلاب و کارشناسان فرهنگی - اجتماعی در خصوص زیر سوال بردن هویت و استقلال کشورمان، از جمله موضوعات حساس و داغ محسوب می شد، به پایان کار خود نزدیک و نزدیک تر شد.

رهبر معظم انقلاب در آخرین روزهای خرداد ماه در دیدار خود با برخی اساتید برجسته فرمودند:«این سند (سند ۲۰۳۰ آموزشی) جزئی از یک سند بالادستی سازمان ملل، سند توسعه پایدار است که یک بخش آن همین سند ۲۰۳۰ مربوط به آموزش و پرورش است. در واقع آنچه اینها در این سند توسعه پایدار، که از جمله این سند ۲۰۳۰ در آن هست، طراحی دارند می‌کنند و دست اندرکار هستند، این است که یک منظومه فکری، فرهنگی و عملی برای همه دنیا دارند جعل می‌کنند. این را چه کسی می‌کند؟ دست‌هایی پشت سازمان ملل وجود دارد؛ یونسکو اینجا یک وسیله است، یک ویترین است؛ دست‌هایی نشسته‌اند، دارند برای همه چیز کشورهای دنیا و همه ملت‌ها یک منظومه تولید می‌کنند؛ منظومه‌ای که شامل فکر است؛ شامل فرهنگ است، شامل عمل است و این را دارند ارائه می‌دهند و ملت‌ها باید همه بر طبق این عمل کنند. یک بخش هم آموزش و پرورش است که همین سند ۲۰۳۰ است...».

پس از این تاکیدات مهم، مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش از توقف کامل اجرای سند ۲۰۳۰در آموزش و پرورش پس از بیانات صریح رهبر انقلاب خبر داد و به مشرق گفت: بیانات ایشان برای شورای عالی آموزش و پرورش فصل الخطاب بود و بلافاصله پس از این فرمایشات، اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش متوقف شد.

وی در پاسخ به این سوال که پس چرا رئیس جمهور در ایام انتخابات بر اجرای مواردی از سند ۲۰۳۰که با اصول و مبانی جمهوری اسلامی مغایرت نداشته باشد، تاکید کرد نیز گفت: بحث هایی مطرح شد اما فصل الخطاب برای ما، بیانات رهبری بود، لذا شورای عالی آموزش و پرورش، اجرای سند ۲۰۳۰ در نظام آموزش و پرورش را متوقف کرد و سند تحول بنیادین نظام آموزشی را در اولویت اجرا قرار داد.

حال بر اساس سندی که نسخه ای از آن در ا ختیار مشرق قرار دارد هیئت دولت در آخرین مصوبه خود رای به لغو اجرای سند ۲۰۳۰ و کارگروه های تشکیل شده برای پیگیری آن داده است. البته پیش از این نیز، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه مراسم راهپیمایی روز قدس درباره آخرین وضعیت سند ۲۰۳۰ اظهار کرده بود که دستور لغو اجرای سند ۲۰۳۰ صادر شده است.


بر اساس بند ۲ مصوبه سال ۹۵ دولت، کارگروه مذکور که متشکل از تعدادی از مسئولان دولتی بود، موظف شده بود برنامه اجرایی و نظارتی تحقق کامل ۲۰۳۰ را در سطوح ملی و استانی با بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود در دستگاههای اجرایی مرتبط و همسو با اهداف برنامه های توسعه کشور، اسناد راهبری توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه اهداف توسعه پایدار تهیه کند که طبق تصمیم جلسه ۱۸ تیرماه هیئت دولت، این کارگروه و پیگیری اهداف سند ۲۰۳۰ از زمان تصویب لغو شد.

مشرق