تاریخ : 13:07 - 1396/04/25
کد خبر : 66475
سرویس خبری : سیاسی
 

سر خائنان به ملت را از بدن جدا خواهیم کرد

سر خائنان به ملت را از بدن جدا خواهیم کرد

نخستین سالگرد کودتای نافرجام ترکیه در استانبول و آنکارا برگزار شد. در مراسمی که در محوطه "پل بسفر" برنامه ریزی شده بود رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، بینالی ییلردیم، نخست وزیر و تعداد زیادی از مقامات ارشد دولت و ارتش شرکت کردند.

به گزارش کارگرآنلاین، نخستین سالگرد کودتای نافرجام ترکیه در استانبول و آنکارا برگزار شد. در مراسمی که در محوطه "پل بسفر" برنامه ریزی شده بود رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، بینالی ییلردیم، نخست وزیر و تعداد زیادی از مقامات ارشد دولت و ارتش شرکت کردند.

به نوشته وب‌سایت رادیو فردا، پل بسفر که پس از کودتای تیرماه سال گذشته به پل شهدا تغییر نام داد محلی بود که کودتای عده ای از فرماندهان و سربازان ارتش از آنجا شروع شد.

در نشست صبح شنبه در پارلمان ترکیه، رهبر حزب اپوزیسیون جمهوری خلق، از دولت و شخص رئیس جمهور خواست درباره جزئیات کودتای سال گذشته و چگونگی نفوذ کودتاگران به بالاترین مقام‌های دولتی و نظامی به مردم توضیح بدهد.

رادیو فرانسه در این باره نوشت: پس ازشکست کودتای نظامی، رجب طیب اردوغان که این شکست را یک پیروزی دمکراتیک برای ترکیه توصیف کرده بود، تصفیه‌های گسترده‌ای را در ترکیه آغاز کرد.

دولت ترکیه طی این مدت اقدامات شدیدی را علیه مخالفان انجام داده است. ۵۰ هزار نفر از کارکنان دولت بازداشت شده و بیش از ۱۰۰ هزار نفر دیگر اخراج شدند.

به گزارش رادیو فرانسه، در سالگرد این کودتای نافرجام، دیروز، جمعه بیش از ۷ هزار نفر دیگر از افسران پلیس، سربازان و کارکنان وزارتخانه‌های مختلف به اتهام ارتباط با جنبش "فتح‌الله گولن" از کار برکنار شده‌اند.

رادیو فرانسه افزوده است: گستره تصفیه‌های انجام شده از سوی دولت تحت رهبری اردوغان، سیمای نهادهای اساسی ترکیه را به شدت دگرگون کرده است. به عنوان مثال طی این مدت، بیش از ۴ هزار قاضی و مقام قضایی از کار برکنار شده اند. برکناری بیش از ۱۵۰ ژنرال ارتش ترکیه، ساختار ارتش این کشور را که از نظر تعداد نفرات، دومین ارتش بزرگ حاضر در پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) محسوب می شود، دگرگون کرده و موجب تضعیف ارتش ترکیه شده است.

فتح‌الله گولن، دیروز ۱۴ ژوئیه با صدور بیانیه‌ای تصفیه‌های گسترده و اعمال آزار و شکنجه بی‌سابقه علیه هواداران جنبش تحت رهبری خود را شدیدا محکوم کرد.

فتح‌الله گولن که هم اکنون در تبعید و در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا به سر می برد، در این بیانیه، رجب طیب اردوغان و دولت تحت رهبری وی را متهم کرد که از یکسال پیش، به بهانه مبارزه با کودتاگران، تمامی افرادی را که با سیاست‌های او موافق نیستند، حذف و برکنار کرده است.

فتح‌الله گولن، دوران یکسال گذشته در ترکیه را یک تراژدی ملی توصیف کرده و نوشته: متأسفانه شمار فراوانی از افراد بیگناه طی این مدت زندانی و حتی شکنجه شده و بسیاری از افراد بیگناه به اتهامات واهی اخراج شده اند.

وب سایت بی بی سی فارسی هم با ارائه گزارشی از مراسم سالگرد کودتا در ترکیه نوشت: رییس جمهوری ترکیه در جمع مردمی که در مراسم سالگرد کودتا در محوطه پل بسفر شرکت کرده بودند گفت: "کودتاچیانی که پل را در شب کودتا بستند می‌خواستند به دنیا نشان بدهند بر ترکیه مسلطند اما با میلیون‌ها نفری روبرو شدند که آن شب به خیابان‌ها آمدند تا از عزت کشورشان دفاع کنند."

اردوغان گفت کودتاچیان را گردن خواهد زد و تاکید کرد اگر پارلمان، قانونی شدن دوباره اعدام را تصویب کند آن را امضا خواهد کرد.

رییس جمهوری ترکیه افزود: با نخست وزیر درباره طراحان کودتا صحبت کرده و گفته کودتاچیان در زمان حضور در دادگاه باید یونیفورمی مانند لباس زندانیان گوانتانامو به تن کنند."

آقای اردوغان در پی این سخنرانی از یادبود قربانیان کودتا بر روی پل بسفر پرده‌برداری کرد.

وب سایت یورونیوز با ارائه گزارش تصویری از این مراسم افزود: طرح استفاده از لباس یک شکل برای مظنونان کودتای سال گذشته که اردوغان بر آن تاکید دارد پس از آن صورت می گیرد که یکی از افراد متهم به دخالت در این کودتا با تیشرتی که بر روی آن کلمه «قهرمان» به زبان انگلیسی نقش بسته بود، در دادگاه حاضر شد./جام نیوز