تاریخ : 10:21 - 1396/04/26
کد خبر : 66521
سرویس خبری : سیاسی
 

تشدید لفاظی‌های ضدایرانی؛ نابودتان می‌کنیم!

تشدید لفاظی‌های ضدایرانی؛ نابودتان می‌کنیم!

«تهدید صریح و شفاف نتانیاهو که بدون شک خطاب به ایران است پیش از این در هیچ‌یک از سخنرانی‌هایش در این مراسم‌ها سابقه نداشته است...»

به گزارش کارگرآنلاین، پایگاه صهیونیستی هاآرتص (Haaretz) با انتشار گزارشی به بررسی لفاظی‌های بنیامین نتانیاهو علیه ایران و تغییر لحن او پس از توافق هسته‌ای و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است.

در این گزارش که تحت عنوان "چگونه پیروزی ترامپ در انتخابات، جان تازه‌ای به لفاظی‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو علیه ایران داد" منتشر شده است، می‌خوانیم:

«کسانی که در جشن فارغ التحصیلی نیروی هوایی اسرائیل در پایان ماه ژوئن شرکت داشتند، تغییر لحن بنیامین نتانیاهو نسبت به گذشته را در سخنرانی‌اش در این مراسم احساس کردند.

او بزرگترین مأموریت نیروی هوایی را اینگونه تعریف کرد: "تضمین اینکه هرکسی موجودیت ما را تهدید کند، بقای خود را در خطر انداخته است."

نتانیاهو سالی دوبار در زمستان و تابستان در مراسمات نیروی هوایی شرکت می‌کند؛ تهدید صریح و شفاف او که بدون شک خطاب به ایران است، پیش از این در هیچ‌یک از سخنرانی‌هایش در این مراسم‌ها سابقه نداشته است.

لحن نتانیاهو از دسامبر گذشته شروع به تغییر کرد؛ او در دیدار با رئیس‌جمهور قزاقستان در پیامی به ایرانیان گفت: "اسرائیل یک ببر است نه یک خرگوش؛ اگر [ایران] اسرائیل را تهدید کند، خود را در خطری بزرگ انداخته است."

او همچنین در دسامبر سال 2016 عنوان کرد: "ارتش اسرائیل باید قادر به نابودی کسانی باشد که اسرائیل را تهدید به نابودی می‌کنند."

او در مراسمی دیگر اعلام کرد: "می‌خواهم به‌روشنی بگویم هرکس بخواهد به ما حمله کند، مورد حمله قرار می‌گیرد. هرکس به نابودی ما فکر کند، موجودیت خود را در خطر انداخته است."

در دهه گذشته نتانیاهو بارها به برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و آن را تهدید وجودی برای اسرائیل معرفی کرده است.

پس از توافق هسته‌ای، نتانیاهو به شدت از برجام انتقادکرده و نسبت به پیامدهای آن هشدار داده است.

به‌هرحال لحن لفاظی‌های او در آن سال‌ها شامل تهدید به نابودی و تهدید وجودی کسانی که اسرائیل را تهدید می‌کنند نبوده است.

رجوع به سایت رسمی نخست وزیری که حاوی تمامی سخنرانی‌های اوست نشان می‌دهد که او دقیقا یک روز پس از امضای برجام در وین در جولای سال 2015 عنوان کرده است: "ما می‌دانیم چگونه از خودمان دفاع کنیم؛ علیه هرکسی که ما را تهدید به نابودی کند."

لحن جنگ‌طلبانه‌تر در سخنرانی‌های نتانیاهو کمی پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آغاز شد.

جامعه جهانی اهمیت زیادی به اظهارات مقامات اسرائیلی می‌دهد و حتی در گذشته به‌علت حساسیت موضوع، اسرائیل چنین مواردی را با دولت آمریکا هماهنگ می‌کرد؛ به‌ویژه با توجه به سیاست ابهام هسته‌ای (موضع اسرائیل در عدم تأیید و یا انکارِ در اختیار داشتن تسلیحات اتمی با وجود گزارش‌های زیاد خارجی در این رابطه).

البته نتانیاهو اشاره مستقیمی به توانایی‌های هسته‌ای که در رسانه‌های خارجی به اسرائیل نسبت داده شده، نکرده است؛ اما نابود ساختن دشمن با تسلیحات متعارف ممکن نیست.

احتمالا او معتقد است که دولت جدید آمریکا و حمایت آشکار ترامپ از انتقادهای اسرائیل از برجام، به او اجازه می‌دهد که مانور بیشتری در لفاظی‌هایش نسبت به گذشته داشته باشد.»/جام نیوز