تاریخ : 18:04 - 1396/04/26
کد خبر : 66561
سرویس خبری : سیاسی
 

ظریف مقابل بی عزت کردن یک ایرانی چه عکس العملی نشان می دهد؟

رفتار آمریکا با پژوهشگر ایرانی صدای «جان‌ کری»‌ و «شهردار بوستون» را هم درآورد

ظریف مقابل بی عزت کردن یک ایرانی چه عکس العملی نشان می دهد؟

در میان سکوت مسئولان دولتی و وزارتخارجه ایران، «جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا از دیپورت پژوهشگر ایرانی از خاک این کشور ابراز تاسف کرد.

به گزارش کارگرآنلاین، مقامات فدرال آمریکایی روز سه شنبه اعلام کردند اداره گمرک و حفاظت از مرز آمریکا یک محقق ایرانی - که درباره بیماری سرطان تحقیق می‌کند - و خانواده اش - از جمله یک کودک - را به مدت بیست و چهار ساعت در فرودگاه بین المللی لوگان بوستون بازداشت و آن‌ها را مجبور کرد این کشور را ترک کنند.

این پژوهشگر ایرانی، کسی نبود جز محسن دهنوی که به جهت اخذ فرصت پژوهشی از دانشگاه هاروارد وارد خاک آمریکا شده و قرار بود به فراگیری جدیدترین متدهای علمی در زمینه درمان سرطان در این دانشگاه بپردازد. این پژوهشگر ایرانی درباره هدفش از این سفر می‌گوید: «هدف این بود که ما با همکاری با هاروارد این تکنیک ها را یاد بگیریم و و یک مرکز درمان سرطان با روش های نوین در کشور راه اندازی کنیم.»

اما در حالی که در داخل خاک آمریکا برخی ازنخبگان و مسئولان پیشین آمریکا به این مسئله اعتراض کرده‌اند در داخل صدایی از آقایان مسئول بلند نمی‌شود.

دهنوی در خصوص واکنش محافل دانشگاهی و سیاسی آمریکا به این قضیه گفت: «دانشگاه هاروارد که دعوت کننده اصلی بود به این قضیه اعتراض کرد و در کل همکاری خوبی داشت ، حتی رئیس دانشگاه هاروارد به ترامپ رئیس جمهور آمریکا نامه نوشت و به این رفتار وی اعتراض کرد ، شهردار بوستون هم وارد عمل شد و جامعه دانشگاهی آمریکا نیز در این سی ساعت که بازداشت بودیم خیلی پیگیری کردند و آنقدر فشارها را روی پلیس زیاد کردند تا مجبور شدند ما را آزاد کنند ، رفتار جامعه دانشگاهی آمریکا متفاوت با رفتار دولت بود ، نخبگان آنجا حتی تا فرودگاه هم آمدند و پیگیری سنگینی در توییتر و شبکه های اجتماعی داشتند که باعث عقب نشینی دولت و پلیس شد »

دایره این انتقادات در آمریکا آنقدر گسترده بود که حتی وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در آن قرار می‌گیرد. جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا در صفحه کاربری خود در توئیتر به اقدام دولت کنونی این کشور در بازداشت و اخراج یک محقق و پزشک ایرانی انتقاد کرد.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در این باره اعلام کرد: «تأسف آور است. یک پزشک برای نجات جان افراد به آمریکا آمده و چنین اتفاقی می افتد.این کار بر اساس رویه ما نیست.»


اما در این سو از سوی مقامات ایرانی که بازگشت احترام به پاسپورت ایرانی را شعار خود قرار داده‌اند کوچکترین انتقادی دیده نمی‌شود. این درحالی است که این واقعه درست همزمان با درگذشت مریم میرزاخانی، ‌نخبه ریاضی کشورمان آنهم به دلیل ابتلا به سرطان رخ داده است و مسئولان در خصوص درگذشت این بانوی ایرانی ابراز تاسف کرده‌اند اما درباره سرطان‌شناسی که قرار بود به جهت کمک به ملت ایران به آمریکا برود و بازگردد، پیامی به طرف غربی و افکارعمومی مخابره نکرده‌اند./مشرق