تاریخ : 12:06 - 1396/04/31
کد خبر : 66672
سرویس خبری : سیاسی
 

علت تأخیر در تعیین اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت

علت تأخیر در تعیین اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت

اما یکی از دلایل مستندتر درباره تاخیر در صدور احکام جدید برای دوره جدید تشخبص مصلحت نظام را می توان در تصمیمات راهبردی درباره این نهاد مهم مرتبط دانست.

به گزارش کارگرآنلاین،  محسن رضایی  طی گفتگویی درباره زمان معرفی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است احکام اعضای جدید مجمع در مرداد صادر می شود.

این در حالیست که چند ماه از درگذشت آیت الله هاشمی گذشته و به صورت طبیعی باید احکام دوره جدید زودتر از این صادر میشده است.

اما به نظر می رسد که دلایلی را می توان برای این تاخیر بیان کرد:
الف: انتخابات ریاست جمهوری اردبیهشت ماه و تاثیر چند ماهه فضای انتخابات بر فضای عمومی کشور بگونه ای است که بتواند انتخاب رئیس جدید تشخیص مصلحت نظام را تحت تاثیر قرار بدهد. با توجه به جایگاه تشخیص مصلحت نظام در ساختار جمهوری اسلامی نیز این تدبیر را الزامی می کرده ا که برای مصون ماندن این نهاد از برخی حواشی فضای تند سیاسی و انتخاباتی، احکام جدید در فضای ملتهب سیاسی و انتخاباتی صورت نپذیرد.

ب: خلا حضور آیت الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تعیین جانشین مناسب برای وی سبب گمانه زنی های متعددی در فضای سیاسی کشور شد. در این میان نام تعدادی از افراد نیز در رسانه ها و محافل سیاسی مطرح شد که یکی از اصلی ترین این گزینه ها آیت الله شاهرودی بود. این در حالیست که بیماری این چهره برجسته و گمانه زنی ها درباره طول مدت درمان وی نیز سبب شده که برخی از ناظرین سیاسی علت تاخیر در معرفی رئیس جدید تشحیص مصلحت نظام را به آن مرتبط بدانند.

ج: اما یکی از دلایل مستندتر درباره تاخیر در صدور احکام جدید برای دوره جدید تشخبص مصلحت نظام را می توان در تصمیمات راهبردی درباره این نهاد مهم مرتبط دانست. به نظر می رسد با توجه به تصمیماتی که برای چابک‌تر و استراتژیک تر کردن مجموعه تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته، تصمیم گیری درباره این نهاد مهم در جمهوری اسلامی نیز به صورت طبیعی با برخی تاخیرهای زمانی روبه رو شده است.
منبع: جهان نیوز