تاریخ : 10:14 - 1396/05/02
کد خبر : 66762
سرویس خبری : سیاسی
 

«حج VIP»!!!+عکس

قطاربدون‌ توقف معنویت‌زدایی از حج

«حج VIP»!!!+عکس

طی سالیان اخیر نوعی حج در عربستان رواج یافته که به حج تشریفاتی یا حج وی‌آی‌پی(VIP) معروف شده است،‌حجی که به سبب هزینه‌های هنگفت آن فقط انسان‌های پولدار و عموما شیوخ ثروتمند عرب طالب آن بوده و هستند.

به گزارش کارگرآنلاین، حج تمتع به عنوان یک تکلیف الهی بر مسلمانان مستطیع واجب شده است و همه ساله میلیون‌ها نفر از سرتاسر جهان برای ادای این فریضه الهی به سرزمین وحی مشرف می‌شوند.

با وجودی که اکثریت مسلمانانی که به حج می‌روند، به صورت تقریبا برابر و یکسان و هم‌شکل در مشاعر مقدسه و اماکن دیگر اسلامی به  ادای مناسک حج می‌پردازند، با این حال طی سالیان اخیر نوعی حج در عربستان رواج یافته که به حج تشریفاتی یا حج وی‌آی‌پی(VIP) معروف شده است،‌حجی که به سبب هزینه‌های هنگفت آن فقط انسان‌های پولدار و عموما شیوخ ثروتمند عرب طالب آن بوده و هستند.


 نمونه‌ای از چادرهایحجاج پولدار که حج موسوم به وی‌آی‌پی را مرسوم کرده‌اند


اگرچه حکومت سعودی در ظاهر ادعا کرده است برای جلوگیری از پدیده حج وی‌آی‌پی تلاش می‌کند و دستورالعمل‌هایی در این زمینه صادر کرده است، ولی این پدیده هر سال تکرار می‌شود و شیوخ ثروتمند در لباس‌های احرام اما در اماکنی کاملا مجزا از دیگر حجاج که از نظر  امکانات بسیار پیشرفته است، به حجاج دیگر فخرفروشی می‌کنند.

حتی چادرهای مخصوص حجاج ثروتمند به تجهیزات پیشرفته ارتباطی از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای مجهز است، که وزارت حج عربستان هم به این مسئله اعتراف و  ادعا کرده است به شرکت‌های حج دستور داده از تبلیغ حج وی‌آی‌پی و استقرار شبکه‌های ماهواره‌ای در داخل خیمه‌های حج جلوگیری کنند. در موسم حج سال گذشته تصاویری از برخی شیوخ و شاهزادگان عرب پخش شده بود که در حالی که سوار بر خودروهای تجملاتی خود هستند در محل رمی جمرات از داخل خودرو به رمی جمرات می‌پردازند تا نشان دهنده تافته‌جدابافته‌ای از امت اسلام هستند و اعتقادی به ادای فریضه حج ابراهیمی مطابق آیات قرآن کریم است، ندارند.


یک رسانه سعودی درباره حج «وی‌آی‌پی» نوشته بود : رفاه و راحتی پنج روز با 350 هزار ریال(تقریبا320 میلیون تومان)


به نوشته روزنامه الشرق عربستان، چادرهای موسوم به حج وی‌آی‌پی تفاوت بسیاری با چادرهای حجاج معمولی دارند به طوری که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارند و سعودی‌ها برای راحتی و آرامش این دسته از حجاج ثروتمند از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

مالک خالد بن محمد صاحب یک شرکت حج در عربستان از قیمت‌های نجومی و باورنکردنی برای این نوع حج پرده برداشته و گفته است قیمت چادرهای حج وی‌آی‌پی تا 350 هزرا ریال سعودی(بیش از 320 میلیون تومان) می‌رسد.

به طوری که برای هر حاجی در این نوع حج یک چادر مخصوص که کف آن با گران‌قیمت‌ترین و بهترین نوع سرامیک مفروش شده و به سرویس بهداشتی و حمام ویژه، بوفه تمام وقت وعده‌های غذایی، تمام انواع آب میوه‌ها در طول شبانه‌روزی، سرویس حمل و نقل با خودروهای گولف تا ایستگاه‌های قطار مشاعر و خدمات متعدد دیگر مجهز است.

نکته : آل سعود از هیچ اقدامی برای معنویت‌زدایی و عاری کردن مراسم حج از محتوا و مضامین الهی و اساسی فروگذار نمی‌کند؛ تخریب هدفمند و گسترده تمام آثار و اماکن اسلامی دوران صدر اسلام و مراقد شریف اهل بیت(ع) در بقیع، ساخت برج‌های مرتفع در اطراف کعبه معظمه با نمادهای صهیونیستی و شیطانی به ویژه برج معروف ساعت مشرف بر مسجدالحرام، ساخت‌و سازهای مشکوک در اطراف حرمین شریفین از جمله  تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای غربی و برندهای معروف چسبیده به مسجدالنبی(ص) و مسجدالحرام و ... به خوبی این سیاست‌های ضد اسلامی و معنویت‌زدایی از سوی آل سعود را نشان می‌دهد.

منبع: تسنیم