تاریخ : 20:24 - 1396/05/08
کد خبر : 66909
سرویس خبری : سیاسی
 

برکناری ولیعهد سابق عربستان با کودتا

برکناری ولیعهد سابق عربستان با کودتا

نشریه نیوزویک در گزارشی به جزئیات روند کناره‌گیری ولیعهد سابق عربستان پرداخت و آن را نتیجه کودتا در خاندان آل سعود دانست.

به گزارش کارگرآنلاین، نشریه نیوزویک در مقاله‌ای نوشت: گزارش‌های جدید حاکی از آن است که «محمد بن نایف»، ولیعهد اسبق عربستان سعودی، از سوی مقامات دادگاه سلطنتی این کشور وادار شد جایگاه خود را به پسر جوان پادشاه عربستان واگذار کند. این موضوع نشان می‌دهد سیاست‌های داخلی کشورهایی مانند عربستان سعودی آنگونه که همیشه گزارش شده، ثبات ندارند.

تحلیلگران باور دارند کناره‌گیری محمد بن نایف در واقع نتیجه‌ یک کودتا بوده است و حالا «محمد بن سلمان»، پسر 31 ساله پادشاه عربستان، ولیعهد یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است؛ این در حالیست که انتظار می‌رفت محمد بن نایف پس از پادشاه کنونی عربستان، جای او را بگیرد.

مقامات آمریکایی و نزدیکان خانواده سلطنتی عربستان به نیویورک تایمز گفتند شب 20 ژوئن -که ماه مبارک رمضان نیز به روزهای انتهایی خود نزدیک می‌شد- محمد بن نایف در کاخ صفا در مکه، جلسه‌ای با گروهی از شاهزادگان ارشد و مقامات امنیتی داشت.

گفته می‌شود در آن جلسه محمد بن نایف، 57 ساله، در ابتدا از کناره‌گیری از سمت‌های خود (ولیعهد عربستان و وزیر کشور) امتناع کرد؛ اما در پایان تسلیم شد. تحلیلگران معتقدند برکناری ولیعهد سابق عربستان عمداً در پایان ماه رمضان صورت گرفت چون تعطیلات طولانی‌مدت عید فطر آغاز شده بود و شرایط برای چنین تغییری کاملا مهیا بود.

در همین زمان که نقشه برکناری محمد بن نایف چیده می‌شد، هیئت بیعت عربستان که وظیفه‌اش انتخاب ولیعهد و پادشاه این کشور است جلسه‌ای را تشکیل داد. در این جلسه به حضار گفته شد محمد بن نایف معتاد است و برای سمت پادشاهی مناسب نیست.

محمد بن نایف در سال 2009 از خطر ترور جان سالم به در برد؛ اما صدمات وارده به او باعث اعتیادش به مرفین شد. «بروس ریدل» یک مقام اطلاعاتی در موسسه بروکینگز در مصاحبه با تایمز گفت: «مدارک موجود نشان می‌دهد محمد بن نایف بیش از آنچه اعلام شد صدمه دیده بود و برای تحمل درد مجبور شد از مسکنی استفاده کند که اعتیاد‌آور است. به نظر من، این مشکل روز به روز نیز حاد شد». گفته می‌شود محمد بن نایف از خروج از عربستان یا ترک کاخش در جده منع شده است.

محمد بن سلمان درست یک ماه پیش از اینکه به عنوان ولیعهد جدید عربستان انتخاب شود، برای ملاقات با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، به واشنگتن سفر کرد. نتیجه سفر این مقام سعودی به آمریکا توافق بر سر عقد یک قرارداد تسلیحاتی 350 میلیارد دلاری 10 ساله بود./باشگاه خبرنگاران

بیشتر بخوانید:

عریان کردن شیعیان عربستانی در ملأ عام+عکس
 

واکنش دادستان اردبیل به خودکشی قاتل آتنا اصلانی/خودکشی صحت دارد؟