تاریخ : 13:34 - 1396/05/09
کد خبر : 66937
سرویس خبری : سیاسی
 

 دروغ‌هایی که بقایی در هفته‌های اخیر گفته است؟

واکنش مسئولان به اظهارات بقایی؛

دروغ‌هایی که بقایی در هفته‌های اخیر گفته است؟

مسئولان و نمایندگان مجلسی که پیگیر پرونده حمید بقایی هستند اظهارات وی پس از آزادی از زندان را مصداق عینی عوام فریبی و انحراف افکارعمومی برای فرار از محاکمه خواندند.

به گزارش کارگرآنلاین، حمید بقایی بعد از آزادی به قید وثیقه از زندان ادعاهایی را علیه قوه قضاییه و شخص سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد. وی  پس از ۱۸ روز بازداشت با وثیقه ٢٠ میلیارد تومانی آزاد شد. او پس از آزادی در دفتر محمود احمدی‌نژاد حضور یافت و مورد استقبال شماری از نزدیکان وی از جمله مشایی، ثمره هاشمی و ... قرار گرفت.

بقایی در واکنش به سخنان غلامحسین محسنی اژه‌ای که گفته بود برای بقایی از بیرون از زندان غذا  تهیه می‌شود و وی در سوئیتی بوده که آن سوئیت یخچال و تلویزیون و نور کافی داشته و از امکانات برخوردار بوده است با عصبانیت واکنش نشان داد و این موارد را غیر واقع خواند.

محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی هم در استقبال از حمید بقایی، ضمن ستایش از او از قوه قضاییه انتقاد کردند. مظلوم‌نمایی‌های بقایی در فیلم‌های کوتاهی که پخش شد در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت و مخاطبین این شبکه‌ها با طنزهای انتقادی حرکات وی را نمایش مسخره‌ خواندند و بیان شد اینطوری که وی از دو هفته خاطرات زندان خود تعریف می‌کند،‌ رمان نویس‌های معروف داستان‌سرایی نکردند.

مسئولان قضایی نیز نسبت به سخنان توهین آمیز بقایی واکنش نشان دادند.


رئیس کل دادگستری تهران: اظهارات بقایی خلاف واقع است/ وی باید نزد دستگاه قضایی پاسخگو باشد
غلامحسین اسماعیلی،‌ رئیس کل دادگستری استان تهران در پاسخ به این سوال که اتهامات جدید بقایی در افترا به قوه قضاییه و تشویش اذهان عمومی قابلیت تعقیب دارد یا خیر؟ اظهارکرد: حمید بقایی معاون رئیس جمهور سابق درمصاحبه خود ادعاهایی کرده است و این ادعاها خلاف واقع و از مصادیق نشر اکاذیب و اهانت به دستگاه قضایی است.

این مقام قضایی در استان تهران درادامه افزود: قطعا این قبیل از اظهارات خلاف واقع علاوه بر داشتن وصف مجرمانه موجبات تشویش اذهان عمومی و به نوعی تضعیف ارکان حاکمیتی نظام است.

اسماعیلی تصریح کرد: افرادی که به واسطه اعمال مجرمانه خود دستگاه قضایی آنان را تحت تعقیب قرار می‌دهد بعضا مبادرت به بیان این قبیل ادعاهای غیر واقعی می‌کنند که در برابر تمامی اعمال و رفتار و سخنان خود بایستی هم در نزد مراجع قضایی و هم افکار عمومی پاسخگو باشند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به بازدید سفرای خارجی مقیم ایران از زندان اوین بیان کرد: جمعی از این سفرا در پایان بازدید مصاحبه‌هایی انجام دادند و وضعیت مناسب زندان اوین، برخورد مناسب و غذا و امکانات مختلفی که در حوزه‌های مختلف برای زندانیان درنظر گرفته شده است را تایید کردند.

وی با اشاره مجدد به پروژه حمله به دستگاه قضا خاطرنشان ساخت: این افراد که به نوعی ادعاهایی هم در زمینه خدمتگزاری به نظام و جامعه دارند اظهاراتشان خلاف واقع است که این امر موجبات تشویش اذهان عمومی می‌شود؛ دستگاه قضایی نمی‌تواند نسبت به این موضوعات بی تفاوت باشد قطعا از ناحیه دادسرا اقدامات لازم انجام خواهد شد.


پورمختار: اظهارات بقایی در چارچوب همان مبارزات علیه برخورد دستگاه قضا با فساد است
محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واکنش به اظهارات توهین آمیز حمید بقایی درباره قوه قضائیه اظهار کرد: این نوع صحبت‌ها که در بین مردم بیان می‌شود و ایجاد تشویش می‌کند وکارکرد عدالت محورانه قوه قضائیه را سیاسی جلوه می‌دهد، ظلم به قوه قضائیه است.

عضو کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس گفت: چنین اظهارات در راستای همان اقداماتی است که از چندی پیش علیه مبارزات جدی قوه قضائیه با فساد آغاز شده است. نگاهمان به فساد نباید این گونه باشد که فقط اختلاس، فساد است، بلکه مفاسد اداری وسیاسی هم وجود دارد، همچنین اقداماتی که همراه با دشمنان است و برای تهییج مردم علیه نظام و ارکانش انجام می‌شود هم از بزرگترین فسادهاست.

پورمختار اضافه کرد: بقایی هم در همین چارچوب باید متوجه باشد که فقط باید پاسخگوی اتهاماتش باشد وگرنه مردم نوعاً درجریان مسائل نیستند واین نوع صحبت کردن‌ها مصداق تشویش اذهان عمومی وتهمت زدن است و طبیعتاً باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: ازقوه قضائیه انتظار داریم دراین خصوص، اقدام و روشنگری کند تا با این مظلوم‌نمایی‌ها که نوعاً دربین مجرمان و متهمان رواج دارد، ذهن مردم نسبت به قوه قضائیه مخدوش شود.


تکذیب صحبت‌های «حمید بقایی» از سوی رئیس بیمارستان بقیه‌الله
تقی پور رئیس بیمارستان بقیة الله  در مورد مسائل اخیر و دیدار با حمید بقایی اظهار کرد: با توجه به اینکه او در بیمارستان بقیة الله به عنوان یک بیمار بستری بود به عیادت رفتیم تا فرآیندهای درمانی و صحت این روند را از نزدیک ببینیم.

وی ادامه داد: در این عیادت فقط هدف بررسی فرآیندهای درمانی بود، اما حمید بقایی صحبت‌هایی در مورد قوه قضائیه مطرح کرد که این مسائل هرگز به بیمارستان ارتباطی پیدا نمی‌کند.

رئیس بیمارستان بقیة الله تأکید کرد: مسائل قضایی حمید بقایی به بیمارستان مربوط نمی‌شود و هرگونه اظهارات در این خصوص کاملا کذب است.

تقی پور در مورد گفتگو با محوریت محمود احمدی‌نژاد در این عیادت بیان کرد: هرگز در این دیدار صحبتی از احمدی‌نژاد نشد حتی افرادی که در اتاق حضور داشتند می‌توانند صحبت‌های من را تأیید کنند، اما در فضای مجازی اظهاراتی خلاف این قضیه منتشر شده است.

رئیس بیمارستان بقیة الله با اشاره به اینکه حمید بقایی به دلیل درد شکم به بیمارستان مراجعه کرد، گفت: این مسئله را علت‌یابی کرده‌ایم و با توجه به گفته‌های خودش مبنی بر اینکه یک الی ۲ هفته از خوردن غذا اجتناب کرده بود دچار این مشکل شده و با توجه به آزمایشات انجام گرفته با حال عمومی مساعد از بیمارستان مرخص شد.

تقی پور یادآور شد: هر گونه اظهاراتی که از جانب حمید بقایی در فضای مجازی در خصوص قوه قضائیه و محمود احمدی‌نژاد مطرح شده است را تکذیب می‌کنم.


بازپرس قاسم زاده: توهین‌ها و تهمت‌های ناروا به مسوولان قوه قضائیه، رجزخوانی‌های عوام فریبانه است
بیژن قاسم زاده، بازپرس پرونده حمید بقایی در واکنش به ادعاهای این متهم در خصوص حسین فریدون گفت: هیچ صحبتی بین من و متهم در خصوص اتهام آقای فریدون رد و بدل نشده و قویا ادعاهای آقای بقایی را تکذیب می‌کنم.

وی در خصوص اظهارات اخیر بقایی علیه مسوولان قوه قضائیه گفت: این توهین‌ها و تهمت‌های ناروا به مسوولان قوه قضائیه، رجزخوانی‌های عوام فریبانه است و به نظر این بازپرسی نمی‌تواند مفری برای فرار ایشان از چنگال عدالت باشد و آنچه مسلم است اشاعه اکاذیب و اتهامات ناروا به مسوولان عالی قضایی که در طول انقلاب کارنامه‌ای درخشان از خود باقی گذاشته اند نشان شجاعت نیست و با ادعای عدالت خواهی و سرباز امام زمان (عج) بودن مغایرت دارد.

قاسم زاده تصریح کرد: این بازپرسی به مردم شریف ایران اطمینان می‌دهد هرگز تحت تاثیر رجزخوانی‌های متهم قرار نگرفته و مصمم‌تر به رسیدگی این پرونده ادامه خواهد داد.


سلیمی: آقایان احساس می‌کنند مصونیت دارند
 حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز حمید بقایی بعد از آزادی از زندان به قید وثیقه گفت: هر کسی که مادام به قانون احترام بگذارد و در چارچوب قانون رفتار کند، مورد تکریم ملت است.

وی ادامه داد: این درست نیست برخی از افراد زمانی‌ که قوه قضائیه آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهد شروع به بیان سخنان ناشایست برعلیه قوه قضائیه کنند اینها باید در مقابل قانون تمکین کنند.

سلیمی خاطر نشان کرد: حکم، حکم قانونی است و در این راستا همه باید در مقابل این حکم کرنش کنند. عدم تمکین دراین راستا نشانگر یک نوع تخلف قانونی است و نباید چارچوب را شکست و آقایان احساس می کنند مصونیت دارند و این بازی‌ها در جمهوری اسلامی نقشی ندارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس بیان کرد: بزرگتر از این آقایان که جلوی نظام ایستاده‌اند مردم شاخشان را شکسته‌اند و امیدوارم که خود بیایند و این مسیر اشتباه را بیش از این ادامه ندهند.
منبع: مشرق