تاریخ : 09:32 - 1396/05/10
کد خبر : 66963
سرویس خبری : سیاسی
 

آیا روحانی پرنفوذ شیعه به ایران خیانت کرده است؟

آیا روحانی پرنفوذ شیعه به ایران خیانت کرده است؟

مقتدی صدر بازیگر مهم سیاسی این کشور این روزها عنوان دومین روحانی شیعه عراقی را به خود گرفته است که زمزمه های دوری از تهران درباره آنها شنیده می شود.

به گزارش کارگرآنلاین، مقتدی صدر روحانی شیعه متنفذ عراقی یکشنبه به دعوت رسمی ریاض در اقدامی غیرمعمول و کم سابقه به عربستان سفر کرد. سفری که در ابتدا با هدف شرکت در مراسم حج از آن یاد شد اما دیدار وی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و سپس بیانیه ای که دفتر وی منتشر کرد نشان می دهد صدر جوان چرخشی آشکار داشته؛ از تهران تا ریاض.

مقتدی صدر 43 ساله شناخته شده ترین فرد بازمانده از خاندان صدر  است ؛روحانی سرشناس شیعه ، رهبر جریان صدر و از سیاستمداران در عراق به حساب می آید که به اتخاذ مواضع و سیاست های متناقض در عرصه سیاست در عراق و منطقه شاخته می شود. در مورد بخشی از مواضع متناقض وی می توان به این موضوع اشاره کرد که صدر  در ابتدای بحران در خاورمیانه ، تحولات سوریه را مساله ای جداگانه از دیگر کشورهای منطقه خوانده بود اما  اخیرا خواستار خروج بشار اسد از قدرت شد، از سوی دیگر در ماه های اخیر نیز صدر از حضور ایران در عراق و سوریه انتقاد و به نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه تاخته بود ، همزمان اظهاراتی در حمایت از سیاست های عربستان بیان کرده بود؛ اظهاراتی که می تواند نشانه ای از چرخش دوباره صدر جوان در قبال ایران باشد.

ریشه اختلافات صدر با تهران اما در سال های آخر نخست وزیری نوری المالکی پررنگ تر شده بود. صدر که 4 سال برای تحصیلات حوزوی درقم و تهران به سر برده بود، شاهد حمایت تهران از مالکی بود که از مقبولیت بیشتری در عراق برخوردار بود و در راستای خواست مردم عراق حرکت می کرد. صدر بارها برای اعمال قدرت و نفوذ خود در اعتراض به تصمیمات نوری المالکی به پایتخت این کشور لشکر کشی کرد تا جایی که نیروهای وفادار به مقتدی صدر در سال ٢٠٠٨ مستقیما با ارتش عراق که تحت فرماندهی نوری مالکی بود، درگیر شدند و پس از بازداشت بسیاری از آنها، صدر گفت که ارتش مهدی را منحل خواهد کرد.

وی سیاست های متنافض خود را در دوران نخست وزیری العبادی نیز تکرار کرد و بارها فراخوان اعتصاب و اعتراض در منطقه سبز بغداد را داد.نیروهای هوادار مقتدی صدر  تابستان گذشته در اعتراض به دولت به پارلمان و ساختمان نخست وزیری حمله کردند که خسارات فراوانی برجا گذاشت.

سفر صدر جوان به عربستان
مقتدی صدر در سفر به ریاض، با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار و گفت وگو کرد. دیداری که پیرامون آن تحلیل های مختلفی در رسانه ها منتشر شد؛ از قصد صدر برای چرخش در سیاست هایش تا ائتلاف با سعودی و گامی در جهت نزدیک شدن عراق و عربستان به یکدیگر.

در بیانیه‌ای دفتر صدر درباره این دیدار آمده است که این دیدار موفقیت مثبتی برای روابط عربستان سعودی و عراق است و امیدواریم که این آغاز پایان یافتن منازعه‌های فرقه‌ای در منطقه عربی - اسلامی باشد و حتی گفته شد که جلسه در جده بسیار خوبی بوده است.

شبکه خبری کردستان ۲۴ که نزدیک به اقلیم کردستان عراق است نیز درباره این دیدار گفت که موضوع گفت و گوی سلمان و صدر درباره آینده عراق و تاثیر همه پرسی استقلال کردستان در تاریخ ۲۵ سپتامبر بوده است. در گزارش اشاره شده است که سلمان بر لزوم اتحاد عراق تاکید کرده است در حالی که در جلسه اذعان شده که تنش بین اربیل و بغداد افزایش یافته است.

میدل ایست ای در گزارشی با پرداختن به این دیدار نوشت که صدر در حالی با ولیعهد عربستان سعودی دیدار می کند که از نفوذ رقیب منطقه‌ای ریاض یعنی تهران در عراق و سوریه همسایه آن کشور انتقاد کرده بود.

 اکنون سفر مقتدی صدر به عربستان در روزهایی که ریاض بر تبل دشمنی با ایران و متحدان تهران می کوبد، نشانه خوبی برای این روحانی شیعه نیست. دیدار با ولیعهد سعودی و انتشار بیانیه ای درباره موفقیت آمیز بودن این دیدار نشان می دهد که صدر جوان قرار است چرخش جدیدی در رفتارها و سیاست هایش داشته باشد و احتمالا ریاض را در صفحه جدیدی که در سیاست هایش باز کرده است همراهی کند.
منبع: نامه نیوز

 

بیشتر بخوانید:

حمید بقایی از بیمارستان مرخص شد + عکس
 

تهران شنبه تعطیل است/ اطلاعاتی برای کسانی که در تهران می مانند

 

ادعای جدید عربستان درباره حمله به سفارتش در ایران