تاریخ : 10:18 - 1396/05/12
کد خبر : 67005
سرویس خبری : سیاسی
 

امکان بازگشایی سفارت ایران و عربستان

ریاض بدنبال تجدید روابط با تهران است

امکان بازگشایی سفارت ایران و عربستان

کارشناس مسایل خاورمیانه در تحلیل دیدار روز گذشته دو وزیر خارجه ایران و عربستان سعودی، گفت: با اینکه به درستی رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان این دیدار را در چارچوب تشریفات رایج سیاسی و یک پروتکل دیپلماتیک بشمار آورد اما شواهد نشان می‌دهد در محافل غیر رسمی سعودی‌ها تلاش دارند به نحوی با ایران وارد تعامل شوند.

به گزارش کارگرآنلاین، سید هادی سید افقهی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین پیرامون دیدار و احوال پرسی کوتاه ظریف با همتای سعودی خود در حاشیه نشست فوق العاده شورای همکاری کشورهای اسلامی، گفت: شواهد و قراینی وجود دارد که نشان می‌دهد سعودی‌ها تلاش دارند به نحوی با ایران ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: طبق اظهارات مقامات کشورمان و مسئولین حج همکاری‌های دولت ریاض در خصوص اعزام حجاج بسیار مطلوب و تفاهم آمیز بوده و مانند قبل رویکرد کارشکنانه‌ای در این زمینه نداشته‌اند.

این کارشناس سیاسی این اقدام سعودی‌ها را گامی مثبت در کاهش تنش میان طرفین ارزیابی کرد و گفت: در محافل غیر رسمی سیاسی و کارشناسی مباحثی از جمله ارسال پیام از سوی عربستان به ایران بر سر حل موضوعات مختلف مطرح است که تاکنون از سوی دو دولت تایید رسمی نشده است.

افقهی سفر مستقیم حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از ریاض به تهران را در همین چارچوب بشمار آورد و تصریح کرد: گفته می‌شود، العبادی حامل پیام سعودی به ایران مبنی بر مساعدت تهران برای حل بحران یمن بوده است. از طرفی سفر ناگهانی یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به کشورمان طی روزهای اخیر در همین ارتباط تحلیل می‌شود.

کارشناس مسایل خاورمیانه با اشاره به دیگر شواهد و نشانه‌های تمایل عربستان دال بر اصرار ریاض برای ارتباط گیری با ایران، خاطر نشان کرد: در مورد سفر روزهای گذشته مقتدا صدر رهبر شیعی عراق به ریاض و دیدار وی با محمد سلمان، شایعه شده وی حامل پیام وساطت میان ایران و عربستان بر سر مسایل منطقه بوده است.

افقهی در ادامه به گمانه زنی درباره محتوای پیام مقامات سعودی‌ پرداخت و گفت: ظاهر امر این است که ریاض با هدف مساعدت برای حل بحران خود‌ ساخته یمن دست به دامان جمهوری اسلامی ایران شده تا از ایران بخواهد با حوثی‌ها و انصار الله بر سر حل بحران یمن وارد مذاکره شود.

وی در خصوص اینکه آیا همکاری عربستان در مورد حج و رویارویی مسالمت آمیز روز گذشته ظریف و جبیر می‌تواند عاملی بر بهبود روابط طرفین در حد بازگشایی مجدد سفارت دو کشور شود، عنوان داشت: این به رفتار سعودی‌ها بستگی دارد. آنها باید سیاست تهدید و رویکرد خصمانه خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهند تا مقامات تهران در باز تولید روابط خود با ریاض تجدید نظر کنند.

افقهی خاطر نشان کرد: پرونده منطقه و حمایت آل سعود از تروریسم همچنان باز است و ایران ابتدا موضوعاتی همچون عراق، سوریه و یمن را با سعودی‌ها در میان خواهد گذاشت، چنانچه عربستان متعهد شود نقش مثبتی در منطقه ایفا کند و در روابط خارجی خود با ما حسن نیت داشته باشد؛ در آن صورت امکان بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور در گام‌های بعدی مناسبات فراهم می‌شود.