تاریخ : 11:33 - 1396/06/04
کد خبر : 67220
سرویس خبری : سیاسی
 

اقدام خطرناک ایران و کره شمالی در سوریه!

دروغ پردازی جدید رسانه های آمریکایی؛

اقدام خطرناک ایران و کره شمالی در سوریه!

«حقیقت آن است که دولت بشار اسد از منابع مالی محدودی برخوردار است؛ کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز حاضر نیست به صورت رایگان این مواد را در اختیار بشار اسد قرار دهد...»

به گزارش کارگرآنلاین، گسترش نفوذ ایران در منطقه، بویژه همپیمانی ایران و سوریه موجب هراس رسانه های آمریکایی شده و با شیوه های مختلف به فضاسازی در این رابطه می پردازند.

در همین رابطه پایگاه آمریکایی "دیلی بیست" (Dailybeast) با انتشار گزارشی مدعی شده است که ایران و کره شمالی در حال ساخت کارخانه تسلیحات شیمایی در سوریه هستند!

در این گزارش آمده است:
«گزارشات جدید حاکی از انتقال مواد مربوط به تسلیحات شیمایی توسط کره شمالی به سوریه است که سؤالی بزرگ را به ذهن می آورد: چی کسی هزینه های این قراردادهای تسلیحاتی را تامین می کند؟

حقیقت آن است که دولت بشار اسد از منابع مالی محدودی برخوردار است؛ کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز حاضر نیست به صورت رایگان این مواد را در اختیار بشار اسد قرار دهد و هدف او از چنین معاملاتی، دور زدن تحریم های کره شمالی و دستیابی به منابع مالی برای حفظ خود قدرت خود است.

"مارک دوبوویتز" مدیر اجرایی بنیاد "دفاع از دمکراسی" (FDD) و رئیس پروژه انرژی ایران، که یکی از مهمترین منتقدان ایران در واشنگتن است با اشاره به این موضوع می گوید: "روشن است که انتقال این مواد به سوریه تحت حمایت بزرگترین حامیان نظامی و اقتصادی این کشور صورت گرفته است."

پیش از این نیز ایران یکی از بزرگترین حامیان سوریه بوده و مظنون به حمایت مالی از معاملات تسلیحاتی میان سوریه و کره شمالی بوده است. از سوی دیگر، بر اساس برخی گزارشات، جمهوری اسلامی و کره شمالی در زمینه توسعه تسلیحات هسته ای و موشکی همکاری هایی داشته اند.

حضور نظامی ایران در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد و همچنین حضور رو به گسترش سپاه پاسداران و شبه نظامیان حامی ایران در لبنان، عراق، یمن و افغانستان موجب نگرانی مقامات اسرائیل و ایالات متحده است.»


در همین راستا پایگاه آمریکایی "ای بی سی نیوز" (abcnews) نیز با انتشار گزارشی از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده و به ترامپ هشدار داده و آن را چالشی برای ترامپ دانسته که باید هر چه زودتر برای کنترل آن اقدام کند.

در این گزارش آمده است:
«هزاران نیروی تحت حمایت ایران در صحرای مرکزی سوریه در حال پیشروی به سوی شرق هستند و ایران را به هدف خود برای دستیابی به یک دالان و مسیری که از عراق تا مدیترانه کشیده شده است، نزدیک می کنند. در صورت پیروزی نیروهای ایرانی در این نبرد، تهران برای اولین بار بدون هیچ گونه مانعی به متحدان خود در سوریه و لبنان دسترسی خواهد داشت. این مسیر زمینی، بزرگترین پاداش و غنیمت برای ایران به خاطر شرکت این کشور در جنگ شش ساله سوریه است.

این موضوع باعث تسهیل و راحتی جابجایی و رفت و آمد نیروهای تحت حمایت ایران از این کشور به عراق، سوریه و لبنان خواهد شد و همچنین ارسال تسلیحات به دمشق و حزب الله لبنان -که بزرگترین نیروی نیابتی ایران است- از این طریق صورت خواهد گرفت. همچنین پس از این ایران خواهد توانست نقشی ویژه و مهم در بازسازی عراق و سوریه که هردو به علت جنگ های بلندمدت به شدت تخریب شده اند، بازی کند.

این موضوع به یک چالش برای ترامپ تبدیل شده که وعده داده است با نفوذ رو به رشد ایران مبارزه کند.

برخی کارشناسان می گویند "نفوذ ایران در سوریه توقف ناپذیر است، حتی اگر بشار اسد از قدرت کنار رود؛ چرا که ایران روابط و حضور عمیقی در سوریه دارد. در صورتی که حضور ایران نبود، حکومت سوریه در سال 2013 فرو پاشیده بود."»
منبع: جام نیز