تاریخ : 12:15 - 1396/06/04
کد خبر : 67227
سرویس خبری : سیاسی
 

ایران اسرائیل را مات کرد

جنگ تمام عیار در پیش است

ایران اسرائیل را مات کرد

«با موشک هایی که می توانند تمامی شهرهای مهم اسرائیل را هدف بگیرند، ایرانی ها در بازی شطرنج سیاسی به طور تاثیرگذاری می گویند: "مات".»

به گزارش کارگکرآنلاین،  پایگاه هیل(Hill) وابسته به کنگره آمریکا با انتشار گزارشی تحت عنوان "ایران و اسرائیل آماده جنگ در سوریه هستند" ضمن ابراز نگرانی از گسترش نفوذ ایران در سوریه به گمانه زنی در این رابطه پرداخته است.

در این گزارش آمده است:
«وقتی صحبت از خاورمیانه باشد، تنها چیزی که می تواند موجب غافلگیری شما شود آن است که موضوع شگفت آوری در این منطقه نباشد. در حال حاضر نیز، شکست داعش در عراق و سوریه و عقب نشینی تروریست ها از موصل و رقه توسط نیروهای عراقی و حزب الله لبنان موجب شده است که این گروه به یک نهاد ورزیده نظامی تبدیل شود و قدرت خود را افزایش دهد چرا که این گروه بار سنگینی در نبرد سوریه به دوش کشیده و تلفات زیادی نیز در این جنگ متحمل شده است.

از آنجایی که حزب الله نماینده سپاه پاسداران ایران است، بالا رفتن جایگاه این گروه این فرصت را به سپاه و حزب الله می دهد که حضور نظامی خود را بیخ گوش اسرائیل افزایش دهند و این موضوع می تواند تغییری استراتژیک به ضرر اسرائیل در بازی شمرده شود.

ایران به دنبال ایجاد یک دالان و مسیری هموار از خلیج فارس تا مدیترانه است. موضوع تعجب آور آن است که ایران این اقدام را در سکوت آمریکا انجام می دهد و شاید بتوان گفت که آمریکا در این موضوع همدستی غیر فعال و حتی فعال نیز دارد.

تیم ترامپ آنچنان خواهان به دست آوردن یک پیروزی علیه داعش هستند که به ایران اجازه داده اند به خطوط مقدم اسرائیل برسد. از نگاه منابع نظامی اسرائیل، تفاوتی آشکار میان لفاظی های ترامپ و اقدامات او وجود دارد.

در واقع موفقیت حزب الله موجب جذب شیعیان در سراسر جهان به سوی آرمان انقلابی آن ها شده است. بعلاوه، حزب الله توانسته است چیزی در حدود 150.000 موشک را که حتی از تعداد موشک های موجود در پایگاه های ناتو در اروپا بیشتر است، ذخیره سازی نماید؛ این موشک ها، شهرهای اسرائیل را هدف گرفته اند.

موضوع نگران کننده دیگر، اتحاد روسیه با ایران است؛ از نگاه روسیه، ایران به استقرار و گسترش نیروی این کشور در سوریه کمک کرده است؛ هر چند روابط دوستانه دیرینه ای بین تهران و مسکو وجود ندارد اما آن ها منافع مشترکی در سوریه دارند.

اسرائیل معتقد است باید دولت ترامپ را قانع کند که با دیپلماسی ایران و روسیه دور زده شده است؛ از یک سو توافق هسته ای ایران و اکنون نیز پذیرفتن ایران بیخ گوش اسرائیل؛ با موشک هایی که می توانند تمامی شهرهای مهم اسرائیل را هدف بگیرند، ایرانی ها در بازی شطرنج سیاسی به طور تاثیرگذاری می گویند: "مات".

نظاره کردن حرکت نیروهای مسلح در منطقه شامات [سوریه، لبنان، اردن و فلسطین] در حالی که آمریکا در مذاکرات تسلیم شده است، بسیار نگران کننده است.

تا زمانی که ایران و عراق مشغول مبارزه با داعش بودند، اسرائیل نسبت به سازمان دهی نیروها علیه خود در امان بود اما این شرایط به سرعت تغییر آب و هوا، عوض شده است؛ در این میان، اقدام اسرائیل علیه حزب الله می تواند به جنگی تمام عیار منجر شود.»
منبع: جام نیوز