تاریخ : 16:39 - 1396/06/06
کد خبر : 67258
سرویس خبری : سیاسی
 

تلاش عربستان برای رابطه با ایران

تلاش عربستان برای رابطه با ایران

وب‌سایت «آیریش‌تایمز» در گزارشی به قلم «مایکل جانسون» نوشت: شکست سیاست های جنگ‌طلبانه عربستان در سوریه و یمن موجب شده که این کشور به سمت ایران چرخش پیدا کند.

به گزارش کارگرآنلاین، وب‌سایت «آیریش‌تایمز» در گزارشی به قلم «مایکل جانسون» ضمن اشاره به اینکه تمام نشانه‌ها حاکی از چرخشی بنیادین در سیاست‎های منطقه‌ای عربستان سعودی است نوشت: شکست سیاست‎های جنگ‌طلبانه عربستان در سوریه و یمن موجب شده که این کشور به سمت ایران چرخش پیدا کند.

نویسنده در خصوص نشانه‌های مبنی بر چرخش عربستان به سمت ایران و تلاش برای کاهش تنش بین دو کشور به اعزام 86 هزار زائر ایرانی در مراسم حج امسال پس از دو سال و همچنین دیدار کوتاه وزیر امور خارجه ایران و عربستان در نشست سازمان همکاری کشورهای مسلمان در استانبول اشاره می‌کند.

وی افزون بر این با اشاره به سفر «مقتدی صدر» رئیس جریان صدر عراق به عربستان می‌افزاید: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از این روحانی عراقی خواسته تا میان ایران و عربستان میانجی‌گیری کند.

نگارنده مدعی است که مبتکر تنش‌زدایی بین ایران و عربستان محمد بن سلمان ولیعهد کنونی عربستان است که حتی اخیرا سیاست‎های ریاض در جنگ سوریه را تغییر داده و به گروه‌های تحت حمایت عربستان گفته که گفتگوها با دولت سوریه را بر اساس ماندگاری بشار اسد در آینده قدرت سوریه تنظیم کنند.
 
عربستان از جمله کشورهایی است که از عوامل اصلی ادامه جنگ در سوریه است و با پشتیبانی گسترده از گروه‌های تروریستی بر سرنگونی دولت کنونی سوریه پافشاری دارد.

«مایکل جانسون» در پایان با اشاره به شکست کامل بلندپروازی‎های محمد بن سلمان در منطقه و همچنین شکاف بین کشورهای ائتلاف سعودی علیه یمن و ماندگاری دولت سوریه درخصوص چرخش سیاست‎های منطقه‌ای عربستان می‌نویسد: دلایل اصلی تغییر سیاست‎های عربستان در منطقه، شکست جنگ‎های نیابتی منطقه‌ای و بین المللی در سوریه برای سرنگونی دولت سوریه، ناتوانی ائتلاف به سردگی عربستان در شکست نیروهای انصارالله یمن، و همچنین تردید نسبت سیاست‌های دولت ترامپ در منطقه است.

افکار خبر