تاریخ : 22:51 - 1396/06/09
کد خبر : 67277
سرویس خبری : سیاسی
 

ایران به درخواست نظامی آمریکا واکنش نشان داد

رسانه‌های انگلیسی‌زبان؛

ایران به درخواست نظامی آمریکا واکنش نشان داد

ایران، خواسته آمریکا برای دسترسی به سایت های نظامی این کشور را «صرفا یک رؤیا» خوانده و درعین حال اعلام کرده بسیار بعید است که آژانس با چنین خواسته ای موافقت کند.

به گزارش کارگرآنلاین، اظهارات "محمد باقر نوبخت" سخنگوی دولت ایران درباره عدم امکان دسترسی به پایگاه های نظامی، انعکاس وسیعی در رسانه های انگلیسی زبان داشته است.

خبرگزاری رویترز، واشنگتن پست، گاردین، هیل، یو اس نیوز اند ورلد ریپورت، اسپوتنیک، ژاپن تودی و ... از جمله رسانه هایی هستند که به این موضوع پرداخته اند.

رویترز (Reuters) در انعکاس این خبر تیتر زد: "ایران درخواست آمریکا برای بازدید سازمان ملل از سایت های نظامی را رد کرد".
 
در ابتدای این گزارش می خوانیم: ایران، خواسته آمریکا برای دسترسی به سایت های نظامی این کشور را "صرفا یک رؤیا" خوانده و درعین حال اعلام کرده بسیار بعید است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای با چنین خواسته ای موافقت کند.

رویترز افزود: "نیکی هیلی" نماینده آمریکا در سازمان ملل، هفته گذشته [میلادی] به آژانس فشار آورد که به دنبال دسترسی به سایت های نظامی ایران باشد تا اطمینان حاصل شود که این کشور فعالیت های مخفیانه مخالف با توافق هسته ای 2015 انجام نمی دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، توافق هسته ای انجام شده در زمان "باراک اوباما" را بدترین توافق تاریخ لقب داده است. وی در ماه آوریل دستور بازنگری در این توافق را داد تا مشخص شود آیا تعلیق تحریم های هسته ای ایران در راستای منافع آمریکا بوده است یا خیر.

"محمد باقر نوبخت" سخنگوی دولت ایران در کنفرانس خبری هفتگی خود که روز سه شنبه از تلویزیون پخش شد به درخواست آمریکا برای دسترسی به سایت های نظامی واکنش نشان داد.

آقای نوبخت ضمن بیان اینکه "سایت های نظامی ایران کاملا سری هستند" گفته: ایران هرگز اجازه چنین بازرسی هایی را نخواهد داد. به چنین اظهاراتی که فقط بیان آرزوی آمریکایی هاست توجه نکنید.

رویترز نوشت: پس از آن، "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران گفته بسیار بعید است که ناظر هسته ای سازمان ملل با درخواست آمریکا موافقت کند.

آقای روحانی در مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت: بسیار بعید است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای درخواست آمریکا برای بازرسی از سایت های نظامی ما را بپذیرد.

پیش از این نیز پایگاه آمریکایی سی ان اس نیوز (CNS News) با  انتشار گزارشی به انعکاس اظهارات سردار فیروزآبادی در رابطه با بازرسی از پایگاه های نظامی ایران پرداخته بود.

در این گزارش آمده است، ایران پاسخ سفیر آمریکا در سازمان ملل را داد: هیچ کس بدون اجازه رهبر ایران پایگاه های نظامی این کشور را نخواهد دید.

 این پایگاه آمریکایی نوشت: دو سال پس از آنکه دولت اوباما مدعی شد که توافق هسته ای به دست آمده با ایران باعث باز شدن درهای پایگاه های نظامی ایران به روی بازرسان بین المللی است، یکی از مشاوران ارشد نظامی رهبر ایران رسما اعلام کرد که چنین اجازه ای وجود ندارد.

سی اس ان نیوز افزود: رسانه های ایران به نقل از این ژنرال ایرانی نوشتند: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجازه هیچ گونه بازرسی از مراکز نظامی ایران را نمی دهد.

ناظران سیاسی می گویند، دسترسی به اماکن نظامی همان سیاستی است که آمریکا پیشتر برای تخلیه اطلاعاتی برخی کشورها و تجاوز نظامی علیه آنان به کار برده است.

اسلیت مگزین  (Slate Magazine)دیگر رسانه آمریکایی، تلاش های ضدبرجامی ترامپ را یکی از نقطه ضعف های آمریکا دربرابر ایران بر شمرده است.

اسلیت مگزین در عین حال می نویسد: ترامپ گفته نمی خواهد بار دیگر پایبندی ایران به توافق را تایید کند اما صاحب نظران می گویند بسیار بعید است که وی به سادگی برجام را از بین ببرد. به احتمال قوی تاکتیک ترامپ این است که برای بازرسی های قوی تر و قوی تر در چارچوب توافق هسته ای فشار بیاورد و این همان چیزی است که روز جمعه توسط "نیکی هیلی" نماینده آمریکا در سازمان ملل مطرح شد.

همچنین گزارش هایی وجود دارد که می گوید دولت ترامپ درحال متقاعد ساختن مقامات اطلاعاتی آمریکاست تا بهانه ای برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام پیدا کنند. این رویکرد، یادآورد خاطره بد تاثیرگذاری بر نهادهای اطلاعاتی در جریان جنگ 2003 عراق است.

این رسانه آمریکایی افزود: مشکل این استراتژی، روشن و آشکار بودن آن برای همه است و اظهارات ترامپ نیز واضح ساخته که وی به دنبال بهانه ای برای نابود کردن برجام است. اگر ترامپ موفق شود برجام را از بین ببرد بسیار بعید است که کشورهای اروپایی با وی همکاری کنند و تحریم ها علیه ایران را بازگردانند. چین و روسیه نیز هرگز این کار را نخواهند کرد.
منبع: جام نیوز