تاریخ : 15:49 - 1396/06/15
کد خبر : 67366
سرویس خبری : سیاسی
 

واکنش بی‌ادبانه وزیر خارجه عربستان به سخنان ظریف

واکنش بی‌ادبانه وزیر خارجه عربستان به سخنان ظریف

وزیر خارجه عربستان اظهارات همتای ایرانی خود را «مضحک و تمسخرآمیز» خواند ...

به گزارش کارگرآنلاین، اظهارات "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران درباره بهبود روابط با ریاض، با واکنش بی ادبانه همتای سعودی همراه شده است.

خبرگزاری رویترز (Reuters) در این باره نوشت: عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه گفت، اظهارات مطرح شده از سوی ایران درباره بهبود احتمالی روابط با پادشاهی عربستان "مضحک و تمسخرآمیز" است.

وی در لندن به خبرنگاران گفته، ایران برای برقراری هرگونه روابط حسنه با عربستان باید سیاست های خود را تغییر دهد.

رویترز نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ماه گذشته گفته بود جمهوری اسلامی به زودی ملاقات های دوطرفه دیپلماتیک با عربستان سعودی خواهد داشت.

الجبیر در این باره گفته: اظهارنظرهای وزیر خارجه ایران، مضحک است. اگر ایران می خواهد روابط خوبی با عربستان سعودی داشته باشد باید سیاست های خود را تغییر داده و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

وی افزود: ما تاکنون شاهد نبوده ایم که آنان برای همسایه خوبی بودن، جدیت داشته باشند.

وزیر خارجه عربستان گفته، تبادل هیئت های دیپلماتیک با ایران برای تنظیم مسائل مربوط به حج است و به معنای عادی سازی روابط با ایران نیست. وی افزود: این تماس ها هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.

عادل الجبیر ادامه داد: ما موسم حج را داشتیم و تلاش داریم که وقتی مراسم حج برگزار می شود آن را سیاسی نکنیم اما این به معنای عادی سازی روابط نیست.

وی گفت: دیدارها درباره حج هیچ ارتباطی به سیاست ندارد و صرفا یک موضوع مذهبی است.

رویترز نوشت: روابط ایران و عربستان سعودی در سال های گذشته در بدترین وضعیت بوده است و دو کشور طرف مقابل را به برهم زدن امنیت منطقه و حمایت از طرف های مخالف یکدیگر در جنگ های سوریه، عراق و یمن متهم می سازند.

الجبیر در بخش دیگری از سخنانش به بحران قطر پرداخته و گفته اگر شکاف ایجاد شده با قطر تا دو سال دیگر هم ادامه پیدا کند مشکل خاصی نیست.

رویترز در پایان گزارش خود نوشت: عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی روابط با قطر را در ماه ژوئن به علت آنچه حمایت دوحه از گروه های شبه نظامی خوانده شده قطع کردند.
منبع: جام نیوز